Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

PRAVDA O KOFEINU: Výhody a nevýhody pití kávy

14.10.2015

Každý den se na světě vypije 1.6 bilionů šálků kávy. A pak se divíme, že jsme nervózní, podráždění a máme problémy s nespavostí.

Možná, že to sami znáte. Jeden šálek kávy ráno, jeden po obědě, jeden na schůzce a návyk je na světě. A ačkoliv kofein nezpůsobuje závislost, i silný návyk pro vás může znamenat problém. Kofein totiž mění způsob, jakým chemické látky v mozku reagují se zbytkem těla.

Okamžitou reakcí na kofein je zrychlený srdeční tep, zvýšený krevní tlak a náhlý příval energie. Pokud tělo využívá kofein čas od času, není to problém. Pokud si však na pravidelný přísun zvyknete, váš mozek si vyvine odolnost vůči většině léků, takže jich pak vaše tělo bude potřebovat větší množství k dosažení stejného účinku. Navíc, vypijete-li více než 500mg kofeinu denně, můžou se u vás objevit žaludeční problémy, silné bušení srdce, nervozita, nespavost a podrážděnost.

Budete-li si ale kofein dávkovat s mírou, může být i velmi užitečný. Když se kofein dostane do té části mozku, která má na starosti paměť, pozornost, myšlení a jazyk, zablokuje receptory zpomalení, což vede k tomu, že se cítíte bdělejší. Mimo jiné dočasně vybudí metabolismus a urychlí oxidací tuků ve vašem těle, takže když si dopřejete kofein před cvičením nebo důležitou schůzkou, pomůže vám k rychlejšímu spalování tuků a lepšímu soustředění. A kromě toho, že vám rychle dodá energii, vám ještě poskytne prospěšné antioxidanty, které jsou dobré jako prevence proti Alzheimerově chorobě a srdečním onemocněním.

Kofein tedy není v zásadě špatný, je jen potřeba najít množství, které je pro vás prospěšné. Zpravidla by se mělo jednat o dávku 100mg denně. Převedeno na kávu, mohou to být až dva šálky denně.  Zkuste ho také kombinovat s jídlem nebo zákuskem – výsledek bude intenzivnější. Kofein však nemusíte hledat jen v kávě, najdete ho i v černém a zeleném čaji, čokoládě nebo sladkých a energetických nápojích.

Pokud tedy pijete kávy hodně, zkuste přejít na nápoje, které obsahují méně kofeinu. A pokud hledáte jiné způsoby, jak načerpat energii, vyzkoušejte následující tipy: 

1. Pravidelný pobyt na čerstvém vzduchu – procházky vám pročistí hlavu a spálíte kalorie.

2. Dodržujte doporučovaných 8 hodin spánku – vyhnete se kruhům pod očima.

3. Vyhýbejte se ponocování – snažte se jít spát před půlnocí, do půlnoci je spánek nejzdravější.

4. Hýbejte se – právě pravidelné cvičení je zárukou energie po celý den.

5. Pijte dostatečné množství tekutin – ale vyhýbejte se slazeným nápojům.

6. Jezte vyváženou stravu – hodně ovoce a zeleniny a nezatěžujte organizmus těžkými smaženými jídly.

7. Pravidelně větrejte – čerstvý vzduch vám udělá dobře.

Foto: Pinterest.com

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama