Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

MUŽI A DIETY: Takhle by hubnul chlap!

Stanislava Pecková/25.5.2015

Možná jste na tom stejně jako já. O dietách a zdravé stravě víte úplně všechno, rozdáváte rady na potkání, a přesto sama nehubnete. Co tedy s tím? Pro nápady jsem šla k mužům, jejichž figuru obdivuji.

Dieta, to je moje velké celoživotní téma. A nejen moje, protože napsat dietní kuchařku nebo vymyslet nový výživový směr, který aspoň naoko garantuje jisté zhubnutí, to je pro autora jako zdědit po strýčkovi zlatý důl. My dietářky jsme totiž ideální oběti na to, abychom po mnoha neúspěších (a drobných vrtkavých úspěších) byly ochotné vyzkoušet leccos – a taky si za to zaplatit. A také víme, že někdy ani stokrát omleté „nežrat a cvičit“ nefunguje. Mám kamarádku, která jeden čas jedla jenom párky, další jídlo vyměnila za kokosovou moučku a poslední za nastrouhaná jablka a nic jiného. Jiná pracovala jako modelka a přes den popíjela dětskou výživu, aby to večer dohnala vínem a cigaretami. Jenže, co máme z takového života?

UNIVERZÁLNÍ DIETA NA VŠECHNO

Vysportovaní muži v mém okolí by k dietě nikdy takhle radikálně nepřistoupili. Zmizely by jim totiž svaly, a co pak s vetchým tělem? Estetický vzhled je u nich také v plánu, řeší ale hlavně to, aby jim tělo hezky fungovalo. Jako motor, který efektivně spaluje promyšlenou stravu, kterou mu dodávají. Takže od chlapa neuslyšíte: žádné kalorie – spíše žádné prázdné kalorie! A rozhodně nedrží dietu, jen si tak nějak upraví jídelníček. Nedávno se mě proto jeden kamarád ptal, proč naopak téměř všechny ženy drží nějakou dietu. Pár dní jsem o tom přemýšlela a pak mu napsala: Dává nám to pocit kontroly nad našimi životy. A nesouvisí to jen s vysněnou štíhlostí. Kolem jídla se točí náš svět a štíhlá postava je atribut moci stejně jako peníze nebo vysoká pozice. Je to něco, čím na své okolí zapůsobíte, protože to buď máte, anebo ne.

Za všemi neduhy těla – a tedy i nehubnutím – však nestojí jen potrava, ale i prostředí, ve kterém se pohybujeme, a lidé, se kterými se stýkáme (nebo nestýkáme). Ve hře je také další předsudek: kdybych zhubla a líbila se pak víc sama sobě, moje sebevědomí vyroste kosmickou rychlostí. Nevyroste. Pokud se nemám ráda ve velikosti 42, tričko se štítkem 36 to nespraví, a diety nemají se zdravou kondicí nic moc společného. Možná si budete myslet, že jsem blázen, ale já jsem si svatosvatě slíbila, že už žádnou dietu nikdy držet nebudu. Éra pitomých diet skončila – to je můj dárek k vlastním třicetinám. Netvrdím, že jsem nějaký expert (i když přede mnou můžete říct název jakéhokoli redukčního systému a já budu vědět), ale jídlo je věc, která se dá podle mě ovládnout úplně nejsnadněji. Je jednodušší jíst jen bílkoviny (zlé, zlé sacharidy) než se podívat upřímně do zrcadla a říct si, že problém nebude jen v jídle, ale v tom, že jsem líná cvičit a o potravinách přemýšlet jinak. Je třeba naučit se mít znovu radost z dobrého a kvalitního jídla a ne jen výčitky. Mrkejte, jaký apetit má chlapec u vedlejšího stolu. Pokud má hezkou figuru, tak nejspíš konzumuje kupu masa se zeleninou a rýži. Přemýšlet o lepších variantách ale vyžaduje víc úsilí a vybírání a nakupování a připravování fitness svačinek než si jen něco striktně zakázat. Svalnatý muž s sebou vždycky potáhne krabičku s jídlem, kdyby nebyl čas nebo příležitost si něco koupit.

UPŘÍMNÝ AUDIT

Před časem mi profesor Pirk při rozhovoru o cholesterolu potvrdil, že největší trend v dnešní medicíně je individualizace: každý člověk je jiný a platí na něj jiné postupy. A že se nic nevyrovná selskému rozumu. Sám je maratonec, takže si může dovolit jíst víc než člověk, který se přes den moc nehýbe. Díky téhle jednoduché pravdě z jeho úst jsem si uvědomila, že si vlastně možná trochu lžu do kapsy. Stačí si do kalorických tabulek zadat denní jídelníček a přehled aktivit: to, co vnímám jako zdravou stravu a adekvátní pohyb, stačí jenom k tomu, abych netloustla, ale na nic jiného. Jenže, když žena nehubne po tom, co odborníci nazývají racionální jídelníček (a když jí nedojde, že si svoje menu trochu lakuje narůžovo), přichází druhý extrém: zpřísní režim. Teď se dostávají ke slovu šílené diety a všechny možné existující poučky o tom, kdy jíst, co jíst a co nejíst. Muž by se k sobě takhle nikdy nechoval. Jako první by omezil pivo k obědu – a pak by počkal, co to udělá. Nic, přidal by chůzi do schodů. Pořád málo? Večer by přešel na salát. Ale svoji drahou polovičku asi nikdy neuslyšíte říkat: Už nikdy lepek, už nikdy mléko! Ženský metabolismus je chudák, při hrozném zacházení zpomaluje, až se dočista zastaví. Málo jíme, odpočíváme a nejenže nám není dobře, ale ani nehubneme. 

Zmatená ze všech protichůdných rad si beru na pomoc svého bratra, který se pyšní čerstvě nabytou trenérskou licencí (metabolický věk, který vám změří chytrá váha, jíž mají ve většině fitcenter, na základě množství tuku a kondice, má asi devět let). „Uklidni se,“ zní jeho rada, která mě vrací zpátky k selskému rozumu. „Málo cvičíš. Musíš se hýbat aspoň hodinu třikrát týdně,“ říká. Radí střídat dvacet minut mírného kardia s dvaceti minutami posilování a na závěr dalších dvacet minut kardia. A ubrat na sacharidech, to znamená omezit těstoviny, brambory a pečivo, toho si dopřát jen 50 gramů k snídani. Ano, řekl omezit, ne zapomenout a už nikdy nejíst. Naopak si přidat – v případě, že se ze mě stane maratonec. Emil Zátopek prý běhal poháněný – jak skandální – obyčejným bílým rohlíkem. Sonduju dál a ptám se kamaráda, který je chirurg, jak on by hubl, kdyby o to stál: každý den by běhal, ať by se dělo, co by se dělo. A jídlo by „rozumně“ omezil. Další kamarád, který má na těle jen deset kilo tuku a vlastní skvělou kondici, by si dával pozor na sacharidy. „Jezte maso, trochu mléčných výrobků, zeleninu, luštěniny,“ vzkazuje nám dietářkám a dodává: „Být fit a štíhlý je skutečně jako pocit moci, cítíte se dobře a pak se i jinak chováte.“

Foto: Pinterest.com

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole