Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

7 pravidel, která dodržovat při nízkosacharidové dietě

11.11.2015

Chcete se pustit do hubnutí a vyzkoušet tzv. nízkosacharidovou dietu? Tenhle způsob bývá velmi účinný, ale musíte při něm dodržet několik pravidel. Jinak by se vám mohlo stát, že sice zhubnete, ale přijdete o svalovou hmotu a pokud začnete opět jíst jako dříve, naberete kila zpět. 

Pokud máte opravdu zájem omezit ve svém jídelníčku sacharidy, je potřeba si uvědomit, že to není jen výzva na pár dní, ale může se z toho stát váš nový životní styl. Jestli nevydržíte bez sladkého ani jeden den, znamená to jediné – jste na cukrech závislí a vaše vůle tak může ze začátku dostat pořádně zabrat. Konzumace cukrů totiž spouští stejná centra v mozku jako kokain, takže pokud cukry konzumujete pravidelně, nevědomky si na nich tvoříte závislost. 

Kdo ale vydrží, může si užívat mnoha benefitů – ztráta tělesného tuku, žádné výkyvy a konstantní energie po celý den, nebo lepší nálada. Stojí to za to.

1. Omezte sacharidy na minimum.

Příjem sacharidů musíte od teď omezit na minimum. K tomu, aby tělo začalo hubnout z tukových zásob, je třeba udržet příjem sacharidů pod 100g denně. Takže žádné sladkosti, pečivo, rýže, brambory nebo těstoviny. Místo toho se z vás teď stane salátová královna, mezi jejíž nejvěrnější poddané se zařadí bílá a zelená zelenina, nebo třeba ovoce (s ovocem to ale nepřehánějte a vsaďte hlavně na to sezónní). Vaše tělo se dostane do stavu, kterému se říká ketóza. Tělo při tak nízké dávce sacharidů začne pálit vlastní tuky.

2. Alkohol? Na ten raději zapomeňte.

Víte, že při dietách se alkohol nedoporučuje kvůli vysokému obsahu kalorií. Při tomto způsobu hubnutí by vám ale narušil ketózu a to z toho důvodu, že alkohol se odbourává v játrech, kde ketóza probíhá. Takhle  byste mohli začínat pořád a pořád dokola.

3.  Zařaďte do jídelníčku bílkoviny.

Co naopak musíte tělu dopřát, je větší množství kvalitní bílkoviny, v opačném případě si neuchováte svalovou hmotu. Výborným zdrojem je bílé maso nebo ryby. Ideálně s bylinkami a bez soli. Nedokážete si to představit? Po pár dnech si už na sůl ani nevzpomenete. Maso grilujte nebo pečte v troubě s minimem tuku. Na svačinu si můžete dát proteinový shake.

4. Dodržujte pitný režim. 

Pít, pít a zase pít. Dodržovat pitný režim je potřeba, i když zrovna žádnou dietu nedržíte. Tady je to ale důležité dvakrát. Klidně pijte kolem tří, čtyř litrů za den. Vodou z těla dostanete spoustu škodlivin a hydratujete kůži.

5. Nebojte se tuků.

Pryč jsou doby mýtů, že tuk je škodlivý a právě z něj se přibírá. Nepřítelem jsou vysoké dávky sacharidů, na kterých je populace doslova závislá. Vzhledem k tomu, že právě ty nyní omezíte, musíte přejít na nový zdroj energie, kterým jsou zdravé tuky. Ano, skutečně budete hubnout a budete plní energie, i když budete konzumovat věci obsahující tuk. Do jídelníčku zařaďte ořechy, např. ve formě mandlového másla, nebo tučné ryby, jako je losos. Tuky přijímejte každý den.

6. Občas můžete podvádět.

Pokud se má tato “dieta” stát vaším novým životním stylem neznamená to, že ji musíte úzkostlivě dodržovat na 100 % a vyčítat si každý malý “hřích”. Tím by se vám celá věc jen zprotivila a rychle byste přešli na původní stravování. Zkuste se držet pravidla 80:20, kdy po 80 % času jíte v tomto stylu a ve 20 % se nebojíte dát si to, na co skutečně máte chuť a nebudete si to vyčítat. Takové vysokokalorické jídlo jednou za čas navíc dokáže nakopnout metabolismus k dalšímu spalování.

7. Hubněte pod dohledem odborníka

Myslíte si, že si přečtete na internetu pár článků a tím pádem to zvládnete sami? „Odborník přistupuje ke klientovi individuálně a vede ho ke zdravému shazování, tak aby mu nechyběly vitamíny, minerály a stopové prvky. A samozřejmě, aby si po dosažení cílové váhy tuto hmotnost udržel a nenastal tak jojo efekt,“ uvádí Nikol Hložková, nutriční terapeutka z dietního programu It´s my life!

Pokud se nechcete scházet s odborníkem, ale tento životní styl vás zajímá, přečtěte si knihu Primal Blueprint od Marka Sissona. Primal je považován za tzv. měkké paleo u kterého zjistíte, že si jídlo skutečně můžete užívat, cvičit méně a přitom být v top kondici.

Možné nežádoucí účinky: Motání hlavy, slabší nevolnost. Tyto příznaky, ale po pár dnech vymizí a vy naopak začnete pociťovat euforické stavy. 

Výhody: Účinně spaluje tuky, upravuje krevní hodnoty, hladinu cholesterolu.

Kolik zhubnete: Hubnutí je u každého velmi individuální, ale v ketóze se průměrně hubne 1-3 kila týdně.

Foto: Pinterest.com

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama