Přejít k hlavnímu obsahu

KOLIK MI DÁTE? Jak si na pracovním pohovoru říci o adekvátní plat

Bára Cihlová/6.5.2015
Marie Claire @Work

Tohle dilema zná asi každý z nás. Čeká vás pracovní pohovor a vy váháte, o jaký plat si vlastně říct. Nechcete málo, zároveň však o nabízené místo vážně stojíte. Co když však potenciální zaměstnavatel poté, co vyslechne vaši představu, nabídne místo někomu jinému? 

Podle zkušeností personálně-poradenské společnosti McROY Group vyplývá, že většina uchazečů nebývá na pohovoru připravená odpovědět relevantně na zásadní otázku: „Jakou máte představu o finančním ohodnocení? Nebo: Jaká je vaše očekávaná mzda?“ A často si tím zavírají dveře k příležitosti zaměstnání získat. Nenechte se ovládnout strachem, že o nabízené místo přijdete a nepodceňujte svoje kvality. Než vyrazíte na pracovní pohovor, dobře si promyslete následující body: 

1. Zjistěte si co nejvíce detailů o vaší pozici

Při pozvání na pracovní pohovor je důležité, abyste si zjistili co nejvíce detailů o pozici, na kterou reagujete. Měli byste znát náplň práce, odpovědnost, kompetence a také možnosti kariérního růstu. To vám napoví, zda vás časem může čekat povýšení a s ním i zvyšování platu.

2. Informujte se, kolik bývá průměrná mzda na vaší pozici

Existuje mnoho způsobů, jak tyto informace získat. Prostudujte si například internetové průzkumy mezd, data ze statistického úřadu, nebo se podívejte na internetové stránky ministerstva práce. Využijte také svoje kontakty – zjistěte, zda má někdo ve vašem okolí s obdobnou pozicí zkušenosti. 

3. Informujte se na finanční i nefinanční benefity, které vaše pozice nabízí

Nabízený plat bývá složen z nástupní hrubé mzdy a nabídka většinou obsahuje i finanční a nefinanční benefity. Různé obory využívají odlišné výhody, které někdy bývají opravdu lákavé. Při vyjednávání o platu zvažte, zda jsou pro vás tyto benefity zajímavé. 

4. Ujasněte si, jaký kompromis je pro vás přijatelný a pod tuto hranici nechoďte. 

Personalista nebo osoba, která rozhoduje o přijetí a akceptuje platové očekávání, má většinou k dispozici jasný rozpočet. Tuhle sumu není možné znát předem, ale je dobré se připravit na rozpětí, které odpovídá nabízené pozici. Předem si proto rozmyslete, kde máte hranici, pod kterou už jít nechcete. 

5. Počítejte s tím, že výše vašeho platu se další dva roky nemusí změnit

Buďte připraveni na možnost, že vyjednaná mzda se nebude měnit zhruba následující dva roky po nástupu. Požadovanou částku proto odvoďte od svých osobních plánů na stejné období.

6. Jaká je vaše očekávaná mzda? 

Připravte se, že během pohovoru dříve či později dostanete otázku: „Jakou máte představu o vašem platu?" Jednání o mzdě by mělo mít na přijímacím pohovoru své pevné místo. Nejdříve si nechte vysvětlit pracovní náplň požadovanou zaměstnavatelem. Těžko budete diskutovat o platu, když není jasně stanoveno, jaké budou vaše povinnosti a kompetence. 

7. Pokud váháte, řekněte si o vyšší plat 

Moment vyjednávání o platu rozhodně patří na pohovoru k jeho nejdůležitějším částem a je nutné vědět, o jaký plat si říct. V té souvislosti se hovoří o takzvaném otevíracím platu. Představuje ho částka, kterou je dobré zmínit, ještě než budoucí šéf nebo personalista položí otázku související se mzdou. Tahle částka bývá obvykle vyšší, aby vznikl dostatečný prostor pro další jednání.

8. Připravte se na to, že na pohovoru bývá klíčové, jak sami sebe “prodáte”

Ačkoliv má personalista nebo váš budoucí šéf k dispozici jasný budget, na vaší straně hraje důležitou roli vaše dosavadní praxe a reference z předchozích působišť .  Především však počítejte s tím že klíčovou roli hraje na pohovoru to, jak „sami sebe prodáte“.

Foto: Pinterest.com

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole
Reklama