Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Chcete získat lepší místo a posunout se v kariéře kupředu? Naučte se vyprávět!

19.10.2015
Marie Claire @Work

Lidé si nepamatují čísla ani statistiky, ale příběhy. Začněte je vyprávět a přitáhnete pozornost. 

Vy jste průvodce na cestě a záleží na vás, kam své okolí dokážete posunout. To tvrdí o sdělování příběhů Jennifer Aaker, profesorka marketingu na Stanford Graduate School of Business, úspěšná sociální psycholožka a autorka knih The Power of Stories a The Dragonfly Effect. Podle ní je schopnost vyprávět příběhy a zaujmout jimi své okolí důležitá nejen v osobním, ale i profesním životě. To, jak dovedete předat své myšlenky má vliv na to, jak budete vnímáni okolím. Sdílením příběhů totiž překonáváte propast mezi tím, jací skutečně jste a jak vás vidí ostatní. Když pochopíte sílu příběhů, získáte důležitou dovednost pro svou budoucnost. 

Emoce jsou rozhodující 

Výzkumy z oblasti neurověd ukazují, že rozhodující pro zapamatování informací nejsou čísla a statistiky, byť by byly sebelépe podložené. Podle jednoho z výzkumu provedeného na amerických studentech, si jednoduchou statistiku dokázalo zapamatovat pouze 5 % účastníků. Příběh si však dokázalo zapamatovat více než dvě třetiny studentů. Příběhy jsou tedy dobrá cesta jak sdělit informace a mají rozhodně větší efekt na posluchače. To dokazuje i výsledek dalšího experimentu, kdy jedna nezisková organizace nabídla dva různé letáky s žádostí o pomoc. Na jednom byla „tvrdá data“ o chudobě a špatných životních podmínkách afrických dětí a na druhém drsný příběh konkrétní sedmileté dívky. Lidé, kteří viděli druhý leták, byli ochotni darovat dvakrát víc peněz než ti, kteří byli seznámeni jen se statistikami o chudobě. 

Dokážete změnit svět 

Profesorka Aaker je přesvědčená o tom, že příběhy dokáží změnit svět, pokud jim vy sami věříte. Dokládá to příběhem svého studenta Roberta a jeho indického přítele Samira, který onemocněl leukémii a nedařilo se pro něj najít vhodného dárce, protože v registru chyběli lidé z oblasti jihovýchodní Asie. Robert se ale rozhodl, že svému příteli pomůže a začal jeho příběh sdílet se svými přáteli. Předal jim jednoduché poselství, nechat se otestovat a zařadit se do registru dárců kostní dřeně vás nic nestojí, ale někomu můžete zachránit život. Zároveň všechny požádal, aby toto poselství šířili dál. Během pouhých 11 týdnů se do registru přihlásilo více než 24 tisíc nových lidí. Svého dárce našel i Samir, i když příliš pozdě. Díky jeho příběhu však svého dárce a naději na život dostalo 266 dalších pacientů s leukémií, kteří by jinak čekali marně. Potřebujete snad další důkaz toho, jak jsou příběhy silné? 

Jste průvodce na cestě 

Zkuste si při vyprávění příběhů představit, že jste pro své publikum průvodce na cestě. Jste to vy, kdo je posouvá od začátku ke konci a je na vás, jak své posluchače převedete. Můžete jim „jen“ dát námět k zamyšlení nebo je podobně jako Robert přesvědčit k akci. Právě příběhy jsou nástrojem toho, jak vnímáme druhé i jak se navzájem dokážeme přesvědčit. Možná vás to překvapí, ale váš příběh může být to, co rozhodne o uzavření úspěšného obchodu. Tak se přestaňte ostýchat a staňte se tím, kdo druhé doprovází. Dobrý příběh může být film nebo knihy, ale i krátký tweet o 140 znacích nebo post na facebooku. 

Věřte tomu, co říkáte 

Čeká vás důležité rozhodnutí vaší kariéry? Snažíte se získat místo snů? To je ten pravý okamžik na to, abyste vyprávěli svůj příběh. Lidé, kteří rozhodují o vaší profesní budoucnosti, snad tisíckrát slyšeli omleté fráze. To, co je skutečně zajímá, je, v čem jsou kandidáti a kandidátky na vypsanou pozici  jedineční. Pokud vy věříte svým slovům, snáze přesvědčíte i ostatní. Když z vás ucítí nadšení pro věc, začnou vám důvěřovat. Nebojte se ve správnou chvíli použít vtip nebo své posluchače překvapit. Jste to vy, kdo je svým příběhem provázíte a je na vás, kam je zavedete.

Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama