Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Vitamín D, neboli vitamín slunce – co nám může dát, jak ho získat a v čem nás může ohrozit?

Text: Tereza Čaladi, Foto: Unsplash/29.7.2020
Vitamín D je jedním z nejdůležitějších vitamínů pro naše zdraví, ale víte skutečně, jak je dobrý? A kde ho získat?

Nedávné studie zjistily, že nedostatek vitamínu D je například u asijských žen spojen se zvýšeným rizikem rakoviny prsu. Vědci se domnívají, že vitamín D souvisí s regulací buněčného růstu, a ačkoli zjištění nejsou nezvratná a je zapotřebí dalších studií, existuje celá řada důkazů, které ukazují neuvěřitelné výhody užívání vitamínu D denně.

Britská Marie Claire oslovila několik odborníků v zemi, aby zjistila, jak je možné překonat vážný nedostatek slunečního svitu ve Velké Británii pomocí nejlepších doplňků vitamínu D. Od příznaků nedostatku vitamínu D až po vypracování toho, který doplněk je pro vás nejlepší, zde je vše, co potřebujete vědět o vitamínu D.

Proč je vitamín D tak důležitý?
Vitamín D je známý svou zásadní úlohou ve zdraví kostí a způsobem, jakým pomáhá tělu vstřebávat vápník, ale nový výzkum ukazuje, že by to mohl být jen začátek jeho výhod. „Vitamín D je jedním z nejdůležitějších vitamínů, protože má velké množství využití,“ říká interní odbornice na výživu pro zdraví a fitness Lovisa Nilsson. „Zvláště proto, že také zvyšuje vstřebávání dalších vitamínů a minerálů, jako je vápník, železo, hořčík, zinek a fosfát, v těle,“ dodává.

Stále se musíme dozvědět více o širokospektrálních výhodách vitamínu D, ale nedávný výzkum naznačuje, že vitamín D může pomoci s řadou zdravotních problémů. „Potřebujeme robustnější data,“ říká Mel Wakeman, docentka ve výživě a aplikované fyziologii na Birminghamské městské univerzitě. „Ale vitamín D může také hrát roli v prevenci zdravotních problémů, jako jsou rakovina, srdeční choroby, cukrovka a virové infekce.“

Hlavním zdrojem vitamínu D je sluneční svit, jehož účinky převážně v letních měsících nám obvykle zajistí dostatek vitamínu D i po zbytek roku. „Strávit 20-30 minut mezi 11:00 a 15:00 na slunci každý den od dubna do září by nám mělo umožnit vyrobit dostatek vitamínu D, aby splnil naše požadavky,“ říká Mel Wakeman. „I když po zbytek roku se mnohem více spoléháme na zdroje z výživy.“

Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu D?
Známky nedostatku vitamínu D je těžké rozpoznat, nicméně podle světově uznávaného dermatologa Dr. Howarda Murada mohou obecné příznaky zahrnovat únavu, bolest a slabost svalů, přírůstek hmotnosti, špatnou koncentraci, neklidný spánek, a bolesti hlavy. Pokud máte obavy, váš praktický lékař může provést krevní testy, aby to zkontroloval.

Jak nedostatek vitamínu D ovlivňuje pokožku? Doktorka Clare Morrison z MedExpress odhalila 5 kožních příznaků, kvůli kterým byste mohly potřebovat vitamín D.

Mdlá pleť
Při nedostatku vitamínu D kůže, která je vystavena ultrafialovému světlu, může působit mírně šedě, vaše pokožka nebude tak pružná jako obvykle a také můžete mít pod očima tmavší kruhy, protože pokožka potřebuje vitamín pro kožní buňky, aby se správně regenerovaly a zůstaly zdravé.

Vyrážka
Vitamín D může redukovat zánět na kůži, což znamená bojovat proti lyžařským podmínkám, jako je akné a růžovka. Díky působení na vaši krevní inzulinovou reakci by se vaše akné mělo výrazně zlepšit, toto snížení zánětu také pomůže s vaším celkovým zdravím kůže.

Jemnější vrásky
Vitamín D působí jako antioxidant, což znamená, že je schopen pomáhat proti jemným vráskám. Tento vitamín pomáhá vašemu tělu bojovat s volnými radikály, o nichž se předpokládá, že způsobují na naší kůži linie a celkové zhoršení, které přichází s věkem. Nedostatek životně důležitých zdrojů vitamínu D může znamenat, že jsou naše vrásky mnohem hlubší a viditelnější.

Suchá kůže
Jedním známým projevem nedostatku vitamínu D je suchá, svědivá kůže, která se může objevit na místech jako jsou tváře, brada a čelo. V některých závažných případech se u pacientů s nedostatkem vitamínu může také rozvinout ekzém, což je považováno za důsledek poruchy funkce imunitního systému. Studie prokázaly, že vitamín D může být při léčbě účinný, ať už pochází z přímého slunečního záření, doplňků nebo z lokální aplikace pokožky.

Pocení
Nedostatek vitamínu D může být spouštěčem potu, což může být začátkem problému. Budete se potit po celém těle, včetně obličeje, což může způsobit, že vaše pokožka bude suchá a podrážděná, a také zvýšíte své šance na vyrážku.

Může vitamín D zvýšit plodnost?
Podle nového výzkumu, který tvrdí, že vitamín D může u žen vyvážit pohlavní hormony a zlepšit počet spermií u mužů, může sluneční záření zvýšit plodnost. Zjištění naznačují, že některé páry podstupují zbytečné a nákladné ošetření plodnosti, přitom by trávení času na slunci mohlo být výhodnější.

Vědci z lékařské univerzity v Grazu v Rakousku zjistili, že ženy ovulují méně a jejich vajíčka mají sníženou šanci na implantaci do dělohy v zimních měsících. „Drtivá většina lidí v této zemi - kolem 86%– se dostává pod optimální úroveň," říká Oliver Gillie, ředitel Health Research Forum. Přední odbornice na plodnost Zita West souhlasí. „Vitamín D je pro plodnost stále důležitější," říká. „Když jsme provedli více než 800 testů na vitamín D, zjistili jsme, že přibližně u 70% našich klientů je nedostatečný. Tento nedostatek je spojen s obezitou, polycystickými vaječníky a poruchami imunity.“

Pan Gullie radí párům, kteří se snaží otěhotnět, zařídit si letos v létě dovolenou na slunci nebo strávit čas na zahradě, než půjdou dolů po drahé trase IVF. Vitamín D zároveň paradoxně zvyšuje antikoncepční pilulka. Užívání hormonálních antikoncepčních prostředků však může zvýšit hladinu vitamínu D pouze o 20%. To není stejné jako 50-70 %, které získáte z doplňků stravy, ale je to stále lepší než nic, když venku prší.

10 potravin obsahujících vitamín D
1. Losos
2. Mléko
3. Vejce
4. Houby
5. Tuňák
6. Vepřové maso
7. Obiloviny
8. Tofu
9. Pomerančová šťáva
10. Sýr Ricotta

Je možné mít přespříliš vitamínu D?
Spotřeba příliš velkého množství vitamínu D je velmi vzácná. „Neměl by to být problém, protože vaše tělo produkuje pouze tolik vitamínu D, kolik potřebuje,“ říká odbornice na výživu Mel Wakeman. „Toxicita na vitamín D je neobvyklá a obvykle postihuje pouze lidi, kteří užívali doplňky vitamínu D výrazně nad doporučenou dávku po dobu několika měsíců,“ dodává.

Fungují doplňky vitamínu D a kdo by je měl brát?
„Protože jsou příznaky vzácné nebo nepozorované, je nedostatek vitamínu D častější, než si myslíte,“ říká Dr. Murad. „Ale vždy se nejdříve poraďte se svým lékařem, než začnete užívat doplňky vitamínu D.“

Kdo je v ohrožení nedostatku vitamínu D?
V roce 2014 vytvořil vytvořil NICE (Národní institut pro zdraví a péči o zdraví) seznam skupin, kterým hrozí nedostatek vitamínu D:
1. Všechny těhotné a kojící ženy jsou ohroženy nedostatkem vitamínu D.
2. Všechna miminka a děti od 6 měsíců do 5 let by měly užívat denní doplněk obsahující vitamín D ve formě vitamínových kapek. Ale kojenci, kteří jsou nakrmeni na litr kojenecké výživy, nebudou potřebovat vitamínové kapky, protože výživa je již obohacena.
3. Kojené děti mohou potřebovat dostat kapky obsahující vitamín D od věku jednoho měsíce, pokud jejich matka nepřijímala doplňky vitamínu D během těhotenství.
4. Lidé ve věku 65 let a více a lidé, kteří nejsou vystaveni velkému množství slunce, by také měli užívat denní doplněk vitamínu D.
5. Lidé s tmavším tónem pleti budou potřebovat větší množství slunečního záření, protože proces výroby vitamínu D trvá déle, takže mohou mít prospěch z doplňku. Zde jsou nejlepší doplňky stravy.
6. Lidé, kteří tráví většinu času doma nebo si zakrývají kůži.

Teď, pokud nás omluvíte, jdeme si pro zásoby vitamínu D.

Čtěte také: Na která místa nejvíce zapomínáte, když se mažete opalovacím krémem?

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama