Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Úzkost jako mor 21. století. Jak se s ní vypořádat?

Text: ALŽBĚTA DYTRYCHOVÁ, Foto: Unsplash/8.7.2020
Úzkost se v posledních letech skloňuje snad ve všech pádech. Je tohle slovo přeceňované, nebo bychom mu naopak měli věnovat ještě větší pozornost než doposud?

Určitý druh úzkosti pravděpodobně zažil každý z nás. První den v nové práci, nepříjemné vyšetření u lékaře nebo třeba „jenom“ stres ze zkoušky v nás vyvolává pocit strachu, který se může přeměnit v nepříjemnou úzkost. Tento vnitřní pocit může trvat pár minut, ale klidě se může vléct i několik hodin. Může rychle odejít jako nezvaný host, nebo se může v naší psychice zabydlet a pěkně ji nahlodávat.

Kde se vzala, tu se vzala
U mnoho z nás se úzkost dostaví jako reakce na nepříjemnou situaci. Nejprve pocítíme velký strach, obavy z budoucnosti a k této dvojici se po chvilce připojí i stará dobrá úzkost. Naštěstí nám v momentě, kdy situaci zvládneme, spadne kámen ze srdce, který zároveň ukamenuje i úzkostný pocit. Proč si na nás ale úzkost vyskakuje i během všedních dnů, kdy se cítíme relativně v pohodě? Odborníci se domnívají, že jde o reakci těla na přetížení a nakumulovaný stres. Přesčasy v práci, vypětí v partnerském životě nebo dlouhodobé problémy v rodině můžou být živnou půdičkou pro počínající úzkost. Symptomů, které ji provázejí, je mnoho. Někdo se může více potit, jiný má pocit, že se mu bušením rozskočí srdce. Jsou také lidé, kteří si během úzkosti stěžují na bolest svalů či knedlík v krku. Ať už zažíváte během úzkosti cokoliv, určitě nám dáte za pravdu, že pociťujete velmi nepříjemné emoce, se kterými jdou ruku v ruce černé myšlenky. 

Musím k lékaři?
V první řadě je důležité říci, že pokud úzkost na vaše dveře zaklepe jenom několikrát do roka, a to v rámci krátké a vcelku snesitelné návštěvy, pak nemusíte panikařit. Zkuste se zaměřit na změnu svého životního stylu. Vyhněte se alkoholu, kouření cigaret, věnujete se sportu, meditaci a především si naordinujte dostatečně dlouhý spánek. Nezapomínejte ani na zdravé stravování a do svého jídelníčku zařaďte potraviny, které mají pozitivní vliv na váš mozek. Konkrétně jde o lososa, heřmánek, kurkumu, hořkou čokoládu, jogurty a zelený čaj. Těchto pár změn vám dopomůže k psychické pohodě, která je pro eliminaci úzkostí důležitá.

Bohužel občas ani několikahodinové meditace v ašrámu nezaručí, že se vám úzkost vyhne obloukem. Pokud cítíte, že jste v její pasti, pak rozhodně na nic nečekejte a vyhledejte lékařskou pomoc. Chybu neuděláte návštěvou psychoterapie, během které s vámi terapeut úzkost probere a navede vás, jak s touto potvorou bojovat. Další možností je návštěva psychiatra. Rozhodně ji nevnímejte jako prohru nebo snad něco, za co byste se měli stydět. Je tisíckrát lepší jít k lékaři a úzkost porazit, než sedět doma a nechat se sžírat nepříjemnými pocity.

Úzkost jako strašák dnešní společnosti
Možná jste si sami všimli, že slovo úzkost (či jeho anglická sestřička anxiety) zaplnilo internet. Mluví se o tom, že úzkost je denním chlebem všech mileniálů či odplata za náš hektický a neuspořádaný život. Pravdou ale je, že úzkost po našem boku žila už odpradávna. Bohužel jsme ji jenom svým současným životním stylem hodili větší rukavici, kterou rychle čapla. 

Napsáno pro Marianne.cz

Čtěte také: 9 způsobu, kterými vám vaše tělo naznačuje, že nejste duševně zdravá

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama