Přejít k hlavnímu obsahu

Umíte jíst „mindfulness“? Zkuste to a nejspíš zhubnete

Text: Ludmila Hamplová, Foto: Unsplash/30.4.2019
Síla bdělé pozornosti, kdy se opravdu soustředíte na to, co se děje tady a teď, dokáže změnit i vaše stravovací návyky. Poradíme vám, jak jí využít ve prospěch svého těla.

Asi to zní trochu zvláštně, ale psychologické techniky, které vychází z východních meditačních praktik, mohou být účinným nástrojem, jak dosáhnout štíhlejší linie. Mindfulness neboli česky všímavost či bdělá pozornost je schopnost neztrácet se v záplavě nejrůznějších myšlenek, ale naplno vnímat a prožívat tady a teď. Jak upozorňuje evropská organizace EUFIC, která se dlouhodobě stará o to, aby lidé měli kvalitní a vědecky podložené informace o svém zdraví, právě mindfulness může být užitečným nástrojem pro to dostat svá kila znovu pod kontrolu. Důvod je jednoduchý, řada z nás jí i tehdy, když vlastně jíst nepotřebujeme, a jídlem řeší momentální nepohodu nebo stres. Jednoduše se nesoustředíme na to, co a v jakém množství sníme, a snadno přehlédneme skutečnost, že už jsme sytí. Jak tedy mindfulness využít, když chcete jíst lépe?

Před otevřením ledničky nebo skříňky s jídlem se na chvíli zastavte, nadechněte a zeptejte sami sebe, jak se cítíte. Máte opravdu hlad nebo žízeň? Jste ve stresu, nudíte se? Zkuste odlišit svá přání a potřeby. Pokud jíst nepotřebujete, ale jen saháte po jídle, abyste se třeba uklidnili, zkuste něco jiného, třeba se jít projít.

Nejezte za chůze, protože nebudete mít přehled o tom, co jíte. Ve spěchu sníte cokoliv a pravděpodobně ve větším množství, než potřebujete. Raději se posaďte, ať vidíte, co jíte a máte možnost si jídlo vychutnat.

Používejte menší talíře a misky, na které se toho tolik nevejde. Naopak větší talíře vás budou svádět k tomu nabrat si větší porce. Je to jednoduchý, ale účinný trik.

Před jídlem odstraňte rušivé vlivy. Jíst před televizí nebo monitorem počítače není právě dobrý nápad, protože se nebudete soustředit na to, co jíte a vaše pozornost bude zbytečně rozptýlená.

Dejte si načas. Mozek potřebuje několik minut, aby vyslal signál sytosti. Ideální je tak jíst alespoň dvacet minut v klidu. To také znamená, že si vychutnáte každé sousto, budete vnímat jeho chuť i vůni, a nebude rychle hltat, aniž byste vnímali, co vlastně jíte.

Jestli i tak máte sklony jíst velmi rychle, i když vás netlačí čas, zkuste jíst hůlkami nebo si třeba prohoďte příbory. To vás donutí zpomalit.

Nemusíte dojídat. I když vám v dětství říkali, že dojídat se musí a že nechat jídlo je neslušné, není to pravda. Naopak je užitečné naučit se poznat vlastní pocit sytosti a nenutit se jíst dál jen kvůli ostatním. Proto klidně v restauraci požádejte, aby vám zbytek jídla zabalili s sebou.

Čtěte také:
Méně plastových obalů i masa. Ekologická dieta je tu
GABRIELA PEACOCK: Češka, která učí modrou krev jak správně jíst
Chcete problémy? Vyzkoušejte keto dietu!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole