Přejít k hlavnímu obsahu

TOXICKÁ PRÁCE: Co když se práce změní v horor

Text: Natálie Veselá, Foto: Getty images/18.5.2019
Téměř každý se v takovém prostředí někdy ocitl: Pracovní den se podobal mučení. Přes veškerou snahu korporací budovat pozitivní firemní kulturu si ne vždy můžeme vybrat, s kým budeme spolupracovat. Nefungující vztahy v zaměstnání se ale mohou odrazit na našem zdraví. Je proto důležité umět se bránit.

Bossing i mobbing jsou už i v české společnosti poměrně známé termíny. Bohužel, šikana se netýká jen dětí na základních a středních školách. Podle průzkumu agentury GfK má osobní zkušenost s psychickým terorem 16 % českých zaměstnanců. Čtvrtina z nich je některé z podob mobbingu vystavována minimálně jednou týdně a téměř polovina je v takové situaci déle než jeden rok. Nejčastějšími oběťmi jsou pak ženy ve věku nad 45 let. Často končí u psychiatrů a s výpovědí v ruce. Obětí mobbingu se ale může stát kdokoliv. Jak se vyvarovat šikany v práci?

1. V klidu se ozvěte
Většině z nás se představa vzdorování agresorovi nelíbí. Jenže když budete takticky ustupovat, jednoho dne zjistíte, že už nemáte kam. Ozvěte se, kdykoliv se kolegovo chování stane nepřijatelným. Slušně, klidně a pevně mu sdělte, že nemůžete tolerovat šikanu. Často to stačí k tomu, aby agresor ztratil půdu pod nohama a se svými pokusy vás ovládat přestal. 

2. Spojte se s managementem
Možná vám bude hovor s vaším nadřízeným ze začátku nepříjemný. Nicméně pokud agresorovi nestačilo, že jste se vůči jeho chování ohradili, je důležité, aby o tom věděl i váš šéf. Držte se faktů, buďte racionální a jasně popište, co jste udělali pro zvládnutí situace, a zeptejte se, jak byste měli postupovat dál. 

3. Nastavte hranice
Co když je ale vaším šikanátorem právě šéf? Buďte asertivní a nastavte realistické, fakty podložené hranice. I kdyby asertivní chování bylo to poslední, co chcete. Agresoři jdou většinou po introvertech, kteří se neumějí bránit. Proto je zásadní slušně, ale pevně zdůraznit, co je a co není součástí vašich pracovních kompetencí a zaměstnavatelových očekávání. Pokud to nepomůže, zapojte do problému personální oddělení.

Celý článek si přečtěte v červnové Marie Claire, kterou teď najdete na stáncích. 

Čtěte také:
Jak napsat moderní motivační dopis?
Češky pořád vydělávají o 22 % méně než muži. Změní se to?
7 dovedností, které budou zaměstnavatelé chtít v roce 2020

Reklama
Reklama
Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole