Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Tipy na relax – začínají u ticha

Text: Tereza Čaladi, Foto: Unsplash/13.7.2020
Jistě, je zřejmé, že ticho je základ regenerace a když budeme daleko od řvoucích dětí či hluku města, tak si přeci odpočineme. Je tu ovšem ještě vnitřní ticho, které není tak snadné nastolit, nicméně jeho účinky se o to více vyplatí. 

Návrat do klidu je ve světě hluku touha i potřeba. Proto máme kolem sebe celou řadu institucí, které nám tento zdroj rovnováhy, nervového zdraví a dokonce tvořivost nabízejí – jako různé wellness a jógové disciplíny –, dosáhnout jej však můžeme i my sami.

První pákou pro regeneraci je nastolení vnějšího ticha. „Chcete-li odolat tyranii hluku, která vládne ve městech, znásobte eskapády v přírodě,“ zmiňuje své poselství antropolog a sociolog David Le Breton. „Ticho se stává aspirací, hodnotou, která se nepřestává prosazovat. Umožňuje znovuobjevovat pomalost, krásu světa a její dobíjení, upřednostňuje zpětný pohled, myšlení, reflexi, To vysvětluje úspěch stáží v klášterech, zasvěcení Zen v horách, kde mezi trappistickými bratry lidé zažívají ticho ve společenství – způsob intenzivní přítomnosti ve světě. Někteří lidé nepotřebují jezdit do klášterů a zkrátka si užívají ticho při zahradničení. Kolektivní zahrady, daleko od měst, na chráněných místech, se stávají znovu žádoucími,“ vysvětluje.

S umlčením ticha dozajista pomůže vypnutí telefonu a dalších digitálních technologií. Nebo alespoň omezení jejich používání. Odpojením se od technologie se obnoví spojení s našimi blízkými a umožní se nám „znovu připojit“ s naší vnitřností.

Izolace od hluku a krok zpět však k dobití baterií nestačí. Jakmile bude vnější hluk a tlak spojení s ostatními omezen, zůstane vnitřní hluk – naše myšlenky. S nimi vám pomohou meditační techniky.

V době, která vytváří stále více psychosomatických nerovnováh, působí meditace na hormonální , cévní a svalový systém, zvyšuje imunitu, reguluje citlivost na bolest, zmírňuje strach, úzkost a stres.

Pokud jde o mozkovou aktivitu, vyrovnává stupně vzrušení obou hemisfér. Tento bod rovnováhy inteligence a smyslů usnadňuje harmonii mezi tělem a myslí. Ponoří bytost do stavu vysoké zkušenosti, který podporuje psychoterapeutickou integraci.

Snadno přístupným a mimořádně účinným meditačním nástrojem je vědomé dýchání. Místo tablet na spaní a anxiolytiků je to pro francouzského novináře a zároveň specialistu na meditační techniky a moudrosti světa Marca de Smedta jedna z nejsilnějších technik ticha vyvinutých Orientem.

„Vědomé dýchání oddaluje vnitřní hluk, znovu nás spojuje s realitou a odhaluje, že krása je všude, i když jdeme po ulici,“ říká.

Klid ticha je v dechu.

Čtěte také: 7 rituálů ajurvédy, které udrží vaše tělo zdravé

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama