Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Tajný život hraček aneb 90. leté výročí Fisher Price

Archiv Fisher Price
Text: Peter Jenkinson, novinář a evropský přední “hračkolog”/19.8.2020
O místě jménem East Aurora ve státě New York jste pravděpodobně nikdy neslyšeli. Je však sídlem hračkářské společnosti, která přinesla v minulém století většinu zásadních hraček pro děti. Společnost Fisher-Price slaví letos své 90. výročí založení, a proto jsme se rozhodli vám ji více přiblížit. 
Reklama

Jestli jste se někdy v životě ochomýtli kolem malých dětí nebo vlastně i díky tomu, že jste dětmi sami kdysi byli, je vysoká pravděpodobnost, že jste již o nějakou hračku od Fisher-Price zakopli, uklízeli ji zpátky do poličky anebo si s ní sami hráli. Společnost Fisher-Price byla založena v roce 1930 jako značka postavená na představě, že „svět potřebuje lepší hračky“. Silná pozice společnosti Fisher-Price je patrná, protože značkou číslo 1 v oblasti hraček pro kojence a předškolní děti zůstává i v současné době a to na celém světě!

Vesnice East Aurora je stále ústředím společnosti, ačkoli je firma již dceřinou firmou společnosti Quaker Oats a je vlastněná firmou Mattel. V období hospodářské krize v USA se starosta East Aurory, Irving Price, rozhodl finančně zabezpečit obyvatele vesnice a tak spolu s Hermanem Fisherem a Helen Schelle (která jediná nemá svoje jméno v názvu firmy) založili hračkářskou firmu. Současná podoba loga společnosti vzdává holt i Helen a jejím zásluhám na úspěchu firmy.

Herman Fisher, nebo Herm, jak si nechával říkat, vytvořil první metodiku testování hraček dlouho předtím, než vláda poprvé zavedla testování hraček ze zákona. Jelikož byl vyšší postavy než většina ostatních, jeho stůl byl také vyšší, takže mohl hračky jednoduše pouštět z výšky pracovní desky svého stolu, a tak byl vytvořen základ pro „test pádem“.

V počátcích byly všechny hračky vyrobeny ze dřeva borovice těžké. Tento odolný dřevěný materiál je ideální pro tahací hračky, protože i když hračky dostávají rány, neztrácí příliš na své kráse. Mezi prvními hračkami se objevil Dr. Doodle a Granny Doodle (pozn. překl. babička Doodlová). Obě byly součástí řady 16 hraček zvaných „16 Hopefuls“ – řada malých optimistických figurek ideálně se hodících na zlepšení nálady v období hospodářské krize.

Zdá se, že rodinný duch ve společnosti přetrvává doposud. Patrick Murphy, hlavní designér ve společnosti Fisher-Price, zde pracuje více než 40 let. "Je to skutečně rodinný podnik", říká. „Každé mé dítě, když vyrůstalo, mi pomáhalo při testování hraček. A opravdu si užívám výzev, které tento business přináší. Všude kolem nás nachází pro naše hračky plno inspirace. Najdeme ji v železářství, parku, uměleckých galeriích, muzeích a samozřejmě na Internetu či v televizi,” říká Patrick.

Little People (pozn. překl. Malé lidičky) od Fisher-Price jsou od konce padesátých let oblíbenou řadou populárních postaviček. Mnoho postav z jejich současného nového vzhledu bylo inspirováno přáteli a rodinou návrhářů a obyvatel z vesnice East Aurora. Jeden z nich, chlapec s tričkem s límečkem, se jmenuje Eddie a je přesnou kopií čtyřletého syna Patricka Murphyho.

Jednou z mých osobních vzpomínek z dětství bylo, že jsem k narozeninám dostal garáž Little People. Postavičky bývaly pouze hlavičkami uvnitř vozidel, se kterými nebylo možné si hrát. Poté si designéři Fisher-Price všimli dětí, jak se je snaží při testování vyndávat. A tak se zrodili plnohodnotné “malé lidičky”. Vlajkovou lodí této řady se stal Farmyard (pozn. překladatele Farma), Její typické “búúú” při otevření dveří stodoly bylo odstraněno z důvodu tlaku marketingu na snížení nákladů pod vedením Patricka Murphyho. "Stal jsem se známý jako “Ten, který odstranil búúú,” vtipkuje Patrick.

Jednou ze stálic v nabídce hraček společnosti, která se nyní těší popularitě jako součást řady klasických hraček Fisher-Price, je gramofon. Tento pestrobarevný mechanický gramofon, který byl uveden na trh v roce 1975, zajistil prvenství pro Fisher-Price v dovozu hudebních skříněk po dobu 20 let. V rychlé dnešní době a díky pokroku vědy a moderním technologiím můžete díky návodům na webu Instructables vytvořit soubory, které můžete dát tisknout na své 3D tiskárně a vytvořit tak hratelné desky s písněmi Stairway to Heaven, melodií Star Wars nebo skladbou You Are My Sunshine.

Po úspěchu svého Gramofonu představil Fisher-Price o několik let později „dospělý“ fonograf se dvěma rychlostmi a ramenem. Patrick vzpomíná: „Byl to silný produkt. Několik let po jeho uvedení na trh se prodával velmi dobře. Nicméně poté, co se magnetofony staly díky své odolnosti, přenositelnosti a trvanlivosti jasnou volbou, gramofon přestal být populární. Malý hnědý magnetofon byl první produkt Fisher-Price, který jsem navrhl, a bylo s ním plno práce, než opustil dveře našeho technického oddělení.”

„Nároky na mechaniku ovlivnily vzhled magnetofonu mnohem více, než jsem si přál a vždycky jsem ho považoval za jakési “ošklivé káčátko." Nicméně na mé nedávné oslavě 40. výročí působení ve společnosti jsem od mnoha dospělých hostů slyšel, že ho jako děti prostě milovaly. Jeden designér mi řekl: „Byla to v dětství moje oblíbená hračka a bral jsem si ji všude s sebou. Moji rodiče mi na kazetu nahráli své oblíbené příběhy a já kazety s jejich hlasy mám dodnes.“

„Až do té chvíle jsem si neuvědomoval, že to spíše byla ale krásná labuť." Tento příběh jsem vyprávěl celé společnosti na mé oslavě 40. výročí působení ve společnosti a až později jsem zjistil, že téměř všichni plakali,“ uzavírá Patrick.

Na konci osmdesátých let byla stvořena kamera PXL-2000 jako reakce na boom na trhu s videokamerami. Tato kamera od Fisher-Price za 100 USD dokázala na zvukovou pásku nahrávat videostopu. Vytvořený útržkovitý obraz byl světem umělců označen jako „Pixelvision“ a každoročně se tomuto výrobku vzdává hold na festivalu věnovanému této konkrétní kameře. Letos probíhá již 25. ročník.

Trvalá atraktivita mnoha hraček Fisher-Price je jasně viditelná. Mnohé z nich máme stále i dnes. Buď pro děti anebo i si je schováváme jen tak z nostalgie. Kroužky na tyči vznikly v roce 1960 a prodalo se jich tolik, že by vytvořili souvislý řetěz od L.A až do Paříže (neuvěřitelných 52 milionů prodaných kusů). Hračky Chatter Telephones se prodalo neuvěřitelných 27 milionů a často to byl první telefon vůbec, který jsme kdy vlastnili. Corn Popper je tu od roku 1957 vydává zvuky, které děti zbožňují a rodiče přivádějí k šílenství po celém světě.

„V roce 1957 společnost vyráběla již tolik Corn Popperů, že jí došel skladovací prostor a mnoho z nich bylo uskladněno v pronajaté stodole,“ říká Mike Sullivan, globální ředitel marketingu značky ve společnosti Fisher-Price. "Bohužel však vypukl požár a zatímco některé hračky byly nenapravitelně poškozeny, ty zachráněné nebylo kam dát." A tak bylo rozhodnuto, že je třeba se jich zbavit. A tak netrvalo dlouho a brzy skoro všichni v East Auroře vlastnili Corn Popper. Byli doslova všude! “

Hračka Chatter Phone se stala doslova filmovou hvězdou, protože byla jedním z hrdinů animovaného filmového trháku Příběh hraček 3. Mike vypráví: „Tato hračka byla původně pojmenována Talkback Phone, ale rodičům se název nelíbil, protože si mysleli, že děti si budou s telefonem povídat, takže se jméno rychle změnilo. Designový tým se také jednou pokusil vyměnit otočný číselník za tlačítka, protože si myslel, že by to mohlo být pro dnešní děti pochopitelnější, ale tato změna se setkala celosvětově s negativní reakcí, takže jsme se docela rychle vrátili zpět k otočnému číselníku,“ řekl.

Sekačka Bubble Mower od Fisher-Price se objevila na pultech obchodů v roce 1990. Je to hračka, kterou obdivovali a které vzdaly hold mnohé další hračkářské společnosti. Jednoduše z ní jdou bublinky, když ji dítě tlačí před sebou. Inspirací pro ni byly vzpomínky na souseda z dětství designéra, které vycházely z jeho špatně seřízené benzínové sekačky, když s ní sekal svůj trávník.

Můžeme takto téměř cítit ten kouř a představit si tu sousedovu sekačku za plotem v East Auroře, kterou hned tak známe o něco lépe. Díky, East Auroro.

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama