Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Stávají se z influencerů zaprodané figurky?

Text: Monika Sekal, Foto: Unsplash/8.1.2019
Svět internetu se mění a influenceři s ním. Jenže jaká je daň za placenou reklamu v jejich feedu? 

Každý den, každou hodinu i minutu se k nám valí nový příval fotek, videí a stories... Platformy jako Instagram, YouTube, Twitter či Facebook jsou využívány miliony uživatelů každý den. Například jenom na Instagram Stories se každý den podívá přes 400 milionů účtů na Instagramu. A kam do toho všeho zapadají ti, pro které obdobné sítě vytvářejí zaměstnání? Influenceři zažívají zlatý věk, marketingové firmy se po nich hladově natahují a běžní uživatelé je nadšeně sledují, tedy do té chvíle, než se jejich účet stane jednou velkou reklamou.

V době, kdy firmy přesouvají své rozpočty z reklamy z televize a rádia spíše na internet se o influencerech mluví takřka neustále. A především mladí lidé jejich posudkům a tipům, ohledně prakticky jakéhokoliv aspektu života, věří.

Fitness influenceři vám poradí, jak začít cvičit, jak se stravovat a cokoliv dalšího. Lifestyle influenceři dají užitečné tipy jak žít; jak bydlet, jak vychovávat děti, co kupovat domů a čemu se vyhnout. Nemusíte hnout ani prstem a zjistíte, která trouba je pro vás ta nejlepší. Anebo ne. Záleží na tom, zda jim věříte. A tady nastává kámen úrazu. Mnoho lidí totiž influencerům věřit přestává.

Tyto hvězdy dvacátého prvního století vznikly za účelem inspirovat, svěřovat se, radit nám v oblastech, v kterých tápeme. Klíč k úspěchu každého influencera je mimo krásných fotek a zajímavých popisků důvěra jeho sledujících. Měl by být autentický, originální – svůj! Jenže mnoho influencerů tohle nechápe (nebo chápat přestane, jakmile uvidí svou první výplatní pásku za reklamu) a v momentě, kdy je začne sledovat dost velké množství lidí, aby zajímali i firmy; zaprodají se komukoliv. Jejich profil pak vypadá jako jedna velká reklama.

Na jedné fotce pózují s nejnovějším fénem na vlasy a píšou o tom, jak se v podstatě díky tomuto produktu změnil celý jejich život. Jindy si vyberou elegantnější řešení a raději vyfotí sebe a například prací prášek položí někam do pozadí, spolupráci ani nezmíní. A právě neoznačené a časté reklamy se stávají příčinou, proč jsou influenceři pokládáni za nedůvěryhodné a potažmo přestávají mít onen vliv. Followers ubývají, oni tak ztrácí svůj dosah a nejsou už pro firmy lukrativní. Přicházejí tak o práci a je jen na nich, jak budou takovou změnu reflektovat.

U nás v Čechách je trh s influencery poměrně malý, i naše největší "hvězdy" mají mnohdy jen něco přes 100 tisíc sledujících a ani těch mnoho není. Spousta z nich bohužel odpovídá modelu výše naznačenému. Na druhou stranu máme naštěstí i takové, kteří vytváří kvalitní příspěvky a dávají do své práce mnoho úsilí. Pokud už u nich reklamu vidíme, je vždy označená, a tedy jasně viditelná – zároveň však působí upřímně.

Takoví influenceři jsou těžko k nalezení, což je škoda. Je to totiž jediný způsob, jak se v tomto odvětví pohybovat, a přitom ho každým svým pohybem neničit. Jejich pověst pak však stejně kazí to nepřeberné množství ostatních, jež tyto pravidla nedodržují. Ti ale snad nakonec pochopí, že by měli aspirovat spíše k otevřenému, autentickému přístupu, anebo začít dělat něco jiného, protože jinak brzo nezbyde nikdo, kdo je bude ochoten sledovat. A bez svých sledujících jsou jenom řadovým uživatelem sociálních sítí.

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole