Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Pavlína Wolfová: Jak najít zdravé sebevědomí?

Pavlína Wolfová/29.5.2014

Většina z nás má sebevědomí nalomené. A velká část z té zbylé menšiny zase přebujelé. Ženy, co mají sebevědomí tak akorát, netrpí pochybnostmi o sobě samých i sebemrskačskými propady, ty ať dál nečtou. Pro ně je následující text přepálená naivňoučká sci-fi. 

Šla jsem si tuhle výpravnou třídou hlavního města. Pražskou Pařížskou. Obhlížela výlohy se zbožím, součet jehož cen dosahuje přibližně českého hrubého domácího produktu. Nechodím tudy často, ale chodím tudy ráda. Na rozdíl od spousty lidí, co znám, mě sumy za luxusní zboží nepobuřují. Ty krásné věci za často nedostupné ceny považuji za něco, co ve svém důsledku dělá svět krásnějším. Vážně. Nemusím anebo nemůžu to mít, takže to prostě nechci, ale to dámy a pánové, co to navrhují, přece vědí. I tak to navrhnou, vypiplají a pošlou do světa, protože samo o sobě to je paráda. I Picasso jistě doufal, že obraz, který

namaluje, jednou někdo koupí za nestydatou sumu, ne? Ale věřil, že předtím i potom to dílo celou řadu jiných potěší. V tom tkví kouzlo umění kontaminovaného potřebou přežít. Alespoň si to myslím. Takže v duchu této filozofie jdu Pařížskou a užívám si tu krásu, co tady střídá nádheru, tu a tam kýč, a mám radost ze života. Mimo jiné proto, že koukám-li do výloh, nečtu noviny a nesleduji na Twitteru rostoucí počet obětí potopeného trajektu. Někdo řekne – povrchní, já říkám – očistné.

Když vás shop assistant přizabije

Znáte ty chvíle? Zadíváte se, a je to tam! Šaty snů. Ne, že byste je kdy musela mít (i v tom okamžiku si uvědomujete svoje míry, samozřejmě), ale vpíjíte se do nich, studujete filigránskou práci výšivky, skládáte v hlavě paletu barev, co do nich někdo jiný vylil, obdivujete preciznost všití paspulky na manžetách. Čistá práce, nádhera.

A právě to se mi stalo. Dívala jsem se dlouho na dechberoucí vyšívané šaty a mazlila se v duchu s každým švem. A v tom čistě ženském transu vstupuji do obchodu: „Dobrý den, dovolíte, můžu si prohlédnout ty šaty?“ „Stojej sto tisíc. A ty vedle čtyřicet.“ Vpálila mi prodavačka, které se tady říká shop assistant. A bylo po všem. Jako by mě uprostřed milování přejela tramvaj. Ne, to by vlastně bylo o dost lepší, jelikož bych byla na místě mrtvá. V případě havárie v obchodě s krásnými šaty to bohužel přežijete. To se zarazíte, zastydíte, zpotíte a pomalu se sklopenou hlavou potupená vycouváte ven. A navrch si v duchu rekapitulujete – tak mám slušnou kabelku, ne? Kabát. Klára mi ho roky závidí, je skvělej, ne? No, je dost šik. Možná že ty zašlý conversky jsem mohla nechat doma. Balerínky by byly lepší? Zkrátka kouzlo pominulo, nastalé trapno se vám zdá v tu chvíli horší než rychlá smrt. Ta čůza mě prostě přizabila.

Duch schodiště

A pak to bylo ještě horší. Protože výstava v Pařížské pro mě tím pádem skončila. Čím víc jsem se vzdalovala od místa nehody, tím víc jsem přemýšlela, co jsem té slečně měla říct. Měla jsem se jí přeptat, zda si je jistá, že už zaplatila inkaso a poslala splátku na spotřební úvěr? Měla jsem ji s úsměvem požádat, ať mi ty šaty – OBOJE – vyndá z výlohy a donese do kabinky? Podivit se, jak můžou být tak krásné šaty tak levné? Poslat tu fiflenu do háje? Anebo se jí mám pomstít a vyslat třicet kamarádek, ať si postupně vyzkouší všechno, co tam na těch štendrech má? Nebo přemluvit celebritu, co si ty šaty půjčí a na mejdanu po TýTý je pokecá?

Francouzi mají pro tenhle druh postšoku skvělý výraz – l’esprit de l’escalier, duch schodiště. Je to označení myšlenky nebo reakce, která přijde příliš pozdě, a je tudíž už zbytečná. Podstata věci takového karambolu samozřejmě tkví v tom, že nemám sebevědomí. Ne dost na to, abych vstoupila do obchodu, kde se někdo domnívá, že tam nepatřím. A jsou nás spousty takových – alespoň podle reakcí na Facebooku, kde jsem svůj zážitek popsala. (Osmdesát diskutérů, dvě stě likes za osmačtyřicet hodin) Z toho usuzuji, že je nás hodně, které rozhodí i přebujele sebevědomá žena za pultem. Sakra, proč?

Celý článek najdete v červnové Marie Claire

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole