Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Prosím, při vstupu na molo odložte pohlaví stranou

Text: Tatiana Urbanová, Foto: Gucci/14.10.2018
“Budoucnost je ženského rodu,” zní poslední dobou světem feministické slogany, ale módní průmysl nesouhlasí. Ten říká: “Budoucnost je bezpohlavní.

Koncept genderové fluidity je tématem poslední doby, a to především díky většímu povědomí o problémech transsexuálních a queer osob. Ale ačkoliv začíná stále více lidí zaměňovat slova “ona” a “on” představa bezpohlavní módy je lehce matoucí. (A možná i zbytečná?) Vždyť celý fashion průmysl je založený na rozdílech mezi ženou a mužem a jednotlivých kolekcích speciálně pro ně. Ovšem některé značky a jejich návrháři jako Balenciaga, Vetements,  Gucci, Vivienne Westwood, Telfar Clemens, Becca McCharen, Rio Uribe z Gypsy Sport, Rob Smith a další se to teď snaží změnit. Může se jim to vůbec povést nebo zůstanou jejich modely pouze na okraji excentrického módního spektra jako doplňkové zboží zaměřené pouze na specifickou skupinu lidí?

Co je vlastně bezpohlavní móda?

Koncept toho, že ženy nakupují v pánském oddělení je již tradiční, a když se dnes o ženě řekne, že je “tomboy” rozhodně to dnes již nikoho neurazí. Ovšem pokud byste viděli muže vybírat sukně v dámském obchodě, pravděpodobně byste si pomysleli, že pořizuje dárek pro přítelkyni... dokud byste ho nepotkali v kabince. Faktem je, že streetwearová móda je velmi fluidní a není divné, když ji nosí obě pohlaví. Ovšem co se týče high fashion a tradičních kousků, je všechno jinak. Genderově neutrální móda nemá podle návrhářů mazat rozdíly, které jsou mezi ženou a mužem, ale naopak dát lidem možnost vyjádřit sami sebe bez pocitu trapnosti. Dovolit mužům nosit růžovou a volánky, aniž by tak okamžitě získali nálepku: gay. Žijeme v době, která na jednu stranu uctívá individualismus ovšem jen takový, který se vejde do norem politické korektnosti. Možná, že je dobře, že občas někdo zboří další tabu?

Revoluce/evoluce

Genderová fluidita vypadá jako boom, ovšem ve finále nejde o nic nového. Vraťte se do sedmdesátých let nebo se dokonce ohlédněte do 16. Století v Japonsku... Lidé měli vždy tendence šokovat, posouvat hranice a prozkoumávat, co vydrží definice muže a ženy. Problém je, že ačkoliv se Marc Jacobs objevil v roce 2012 na Met Gala v průhledných krajkovaných šatech, Kanye West odzpíval svůj koncert v roce 2011 v kožené sukni Givenchy a David Beckham si na rande s Victorií během Mistrovství světa v roce 1998 vzal sarong... nyní nejde pouze o ojedinělý případ celebrity, která chce získat trochu pozornosti. Designéři se dnes snaží o to udělat z bezpohlavní módy mainstrem. Už nejde jen o gesto ale o normu.

Exklusivní inkluzivita

Je ale vůbec ve světě možné, aby každý nosil co chce a kdy chce? Pravděpodobně ne... Módní průmysl má rád změny a kdo s nimi přijde jako první, proslaví se. Ovšem je něco jiného přijít s exkluzivním střihem kabátu nebo změnit náladu a přemyšlení lidí. Takhle to nefunguje. Naopak fashion svět se přizpůsobuje tendencím ve společnosti a ne naopak. Ano, sice jsme nyní mnohem otevřenější homosexualitě, transsexualitě atd. Ovšem tradiční role muže a ženy je stále ještě pevně zakořeněná, a to speciálně v některých částech světa. V pokrokovém a volnomyšlenkářském západním světě tak možná potkáte muže v šatech s rtěnkou, ale zbytek planety si bude stále ťukat na čelo... a možná, že je dobře, že jsme všichni rozdílní a máme možnosti výběru. Možná, že by budoucnost neměla být ženského ani mužského rodu ani bezpohlavní... možná by měla být pouze tolerantní a otevřená všem.

Na přehlídce Gucci jaro/léto 2019 občas nebylo jasné, kdo je muž a kdo žena

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole