Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Proč se sakra cítíte jako když máte kocovinu, i když jste nepili alkohol? 

Getty Images
Text: Tatiana Urbanová, Foto: Unsplash/29.12.2020
Je to vlastně logické... 
Reklama

Pokud se vám už někdy stalo, že jste se probudili a cítili jste se okamžitě tak hrozně, až jste sami sebe museli přesvědčovat o tom, že ta party, o které se vám zdálo, opravdu nebyla skutečná, jistě víte, že nemusíte mít zrovna kocovinu, aby vám bylo úplně stejně špatně. Nevolnost, bolest hlavy, únava, roztěkanost - to nejsou jen příznaky, které pociťujeme po nadměrném požití alkoholu. Hlavní příčinou kocoviny je dehydratace, a ta se projevuje stejně, ať má jakýkoliv důvod.  

Podle Christen Cupples Cooper, Ed.D., RD, profesorky na univerzitě Pace mohou sporty, nemoci nebo prostě jen nedostatečný příjem tekutin vést k různým stupňům dehydratace, díky které se budete cítit podobně jako po divoké oslavě. “Mírná dehydratace může způsobovat únavu, podrážděnost i závratě, tvrdí profesorka. Jistě, že ke klasické kocovině musíte přičíst i množství cukrů, které jste zkonzumovali, dobu, kdy jste se odebrali na lože a stav, ve kterém jste šli spát, ale nedostatek (nealkoholických) tekutin je stále viníkem číslo jedna, že se cítíte tak špatně.  

Podle internisty Dr. Nata Favini, M.D. je alkohol diuretikem, což znamená, že chodíte na toaletu častěji a ztrácíte tak tekutiny z těla. Ovšem v průběhu nevázané noci je také zvýšena produkce vazopresinu - Antidiuretického hormonu, který říká vašim ledvinám, aby do moči uvolnili více sodíku a vody. Tím je organismus dehydratován a nedochází ke zdravému průtoku krve.  

Samozřejmě existují různé stupně dehydratace, ale i ten mírný případ omezuje schopnost těla dodávat krev, živiny a kyslík do vašich orgánů. “Když nemá tělo dostatek tekutin, stoupá hladina sodíku a mozek ví, že potřebujete vodu a vy můžete pociťovat nejen žízeň, ale i malátnost,” říká FaviniAčkoliv se zdá být žízeň celkem jasným indikátorem toho, kdy se napít, pokud jí již pociťujete, může být pozdě a je zcela běžné, že se v tu chvíli objeví už i jiné symptomy dehydratace. Proto je všude takový apel na to, abychom pili průběžně. Skvělým indikátorem toho, že jste hydratovaní je čirá moč. Čím více tmavou žlutou barvu má, tím více byste měli pít.  

Čtěte také: Víte, kolik kalorií opravdu vypijete?

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama