Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Proč dělat funkční trénink? Kromě toho, že budete vypadat úžasně!

Foto: Unsplash/10.11.2019
Funkční trénink vychází z jógy, pilates, posilování celého těla a kromě toho je podepřený fyzioterapií. Proč je funkční trénink hitem už několika sezón a stavějí na něm základy profi sportovci z nejrůznějších sfér?

1. Rozvoj síly, pružnosti, pohybového rozsahu a vytrvalosti
Funkční trénink je kombinace cvičení, při kterém se přirozeným způsobem zapojuje co nejvíce svalových skupin najednou. Díky tomu se při funkčním tréninku rozvíjí dohromady rychlost, vytrvalost i síla. „Výhodou funkčního tréninku je také to, že trénink se sestavuje tak, aby maximálně odpovídal potřebám daného jedince. Používají se odlišné pomůcky a náčiní, trénink je poskládaný z různých cvičebních systémů,“ vysvětlujte hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours.

2. Vyrovnání svalových dysbalancí
Funkční trénink dokáže připravit tělo na provozování jak určitého sportu, tak i na jakoukoliv jinou zátěž – například fyzicky náročnou práci. „Funkční trénink je velmi vhodnou metodou pro začínající sportovce, kteří si přejí zlepšit svou kondici, aktivním sportovcům dopomůže k udržení fyzické zdatnosti. Jednou z jeho velkých výhod je potenciál vyrovnávat svalové dysbalance, je možné ho aplikovat v rámci poúrazové rehabilitace či v lepším případě jako prevenci,“ říká fyzioterapeutka Mgr. Eva Juráková z Lékařského domu Praha 7.

3. Správné dýchání a držení těla
Rehabilitační účely funkčního tréninku úzce souvisejí s tím, že při tomto typu cvičení hraje důležitou roli správné dýchání a držení těla, které je zásadní i při cvičení jógy. „Při józe a funkčním tréninku se klade důraz na dýchání a posílení hlubokého stabilizačního systému páteře, který je zásadní pro fungování celého těla a pohybového systému. Zádové svalstvo a páteř jsou nosníky stresu. Toho vás může správné dýchání a cvičení úspěšně zbavit,“ tvrdí zakladatelka pražských Domů Jógy Věra Vojtěchová. Kromě systému páteře se posiluje také ostatní posturální svalstvo, díky kterému drží naše tělo ve vzpřímené poloze.

4. Spalování kalorií
Funkční trénink střídá vytrvalostní a výbušná cvičení s relaxačními a protahovacími cviky. „Před tréninkem je potřeba se procvičit, v hlavní části se střídá aerobní cvičení s posilováním a dechovým cvičením, končí se strečinkem. Kombinace aerobního cvičení s posilováním je přitom ideální pro efektivní spalování tuku, stejně jako u našeho kruhového tréninku speciálně upraveného pro potřeby žen,“ vysvětluje trenérka Kateřina Hollerová. Funkční trénink dohromady obsahuje vše, co naše tělo potřebuje ke zdraví.

5. Spolupráce nervového a svalového systému
Při funkčním tréninku spolupracuje nervový a svalový systém, čímž se rozvíjí jejich vzájemná koordinace. „Cviky s váhou vlastního těla, eventuálně se cvičebním náčiním, jsou pro člověka přirozeným pohybem, díky kterému se učí lépe vnímat své tělo. Za předpokladu správného provedení je riziko segmentálního přetížení nebo zranění velmi malé,‘‘ říká fyzioterapeutka Eva Juráková a dodává, že funkční trénink stabilizuje klouby a díky své variabilitě je vhodný pro všechny bez ohledu na věk, pohlaví či úroveň fyzické zdatnosti.

6. Možnost cvičení v posilovně, doma i venku
Při funkčním tréninku existuje nekonečně mnoho cviků, které můžete provozovat a postupně se propracovávat k jejich náročnějším variantám. „Na funkčním tréninku se mi líbí, že stejně jako při cvičení jógy, si můžete sestavit vlastní sestavu a kromě center, kde funkční tréninky provozují, si jej můžete zacvičit klidně i sami doma nebo venku v přírodě. Zásadní je ale správné vnímání vlastního těla a správné provádění cviků, tím bychom si měli být nejdříve jistí,“ popisuje výhody instruktorka jógy Věra Vojtěchová. Mimo to individuální funkční trénink je vhodný i pro ty, kteří mají speciální požadavky nebo zdravotní omezení.

Čtěte také:
Není raw jako raw aneb poznejte benefity syrové stravy
Jsou plasty škodlivé pro náš organismus? Měli bychom se bát BPA?
6 základních rad, jak začít zdravě jíst a cvičit

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama