Přejít k hlavnímu obsahu

Pozor! Online reklamy teď cílí i na vaše emoce

Text: Tatiana Urbanová, Foto: Unsplash/1.6.2019
Značky, které se chtějí kupříkladu zaměřit na ženy, kupují reklamy u smutných příspěvků v novinách.  

V dubnu oznámila společnost New York Times, že po celý rok užívala různé algoritmy a dělala si průzkumy, aby zjistila, jaké emoce mají čtenáři spojené s jejich konkrétními články, a tyto pocity pak dokázala nadále i předpovídat.  

Noviny tak zhotovily list 30 nejčastěji prožívaných emocí, z nichž 18 bylo nabídnuto k prodeji inzerentům. A co to v praxi znamená? Pokud jste například firma, která prodává analogové fotoaparáty, máte nyní možnost umístit svou reklamu do článku, který bude vzbuzovat ve čtenářích nostalgii. To je celkem logické a není na tom nic moc znepokojivého. Představte si ale, jak budou využity třeba pocity strachu...  

Celý žebříček emocí tak vypadá následovně a je seřazený sestupně podle toho, jak jsou jednotliví lidé prožívající právě tento stav ochotni nakupovat.  

1. Znuděnost 
2. Pobavení 
3. Shovívavost 
4. Optimismus 
5. Zájem 
6. Dobrodružnost 
7. Sebevědomí 
8. Inspirace 
9. Informovanost 
10. Soupeřivost 
11. Štěstí 
12. Nostalgie 
13. Strach 
14. Nenávist 
15. Naděje 
16. Smutek 
17. Nálada utrácet 
18. Láska 

Pokud si právě říkáte, že jsou tyto emoce velmi zjednodušené, a vy, když čtete článek, jistě jich prožíváte mnohem více, máte samozřejmě pravdu. Jak ale vysvětlila Allison Murphy víceprezidentka pro inovace a reklamu v The Times, “Značky nemusí nutně vybírat z 5000 emocí.” Inzerentům je totiž ve výsledku jedno, jestli cítíte jen štěstí nebo doslova extázi, vyjde to prý ve výsledku nastejno, když chtějí prodat svůj výrobek.  

Jakožto spotřebitelům nám tedy není úplně jasné, zda máme být více rozčílení kvůli tomu, že se naše pocity stávají jen dalším prodejním artiklem nebo že jsou zaškatulkovány do jednotlivých nespecifických kolonek, což se zdá být poněkud nelidské. Značky stále vymýšlejí co nejlstivější metody, jak prodat své produkty a zákazník je tak každou minutou manipulován stále inovativnější metodou, aby koupil... S tím bohužel asi musíme v dnešním světě počítat, bylo by ale hezké, kdyby nás alespoň kapitalismus nezařazoval do “nedostačujících” kategorií.  

Čtěte také:
Jak mohou emoce přeprogramovat naši DNA?
TÉMA: Nejste moc měkká?
Stávají se z influencerů zaprodané figurky?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole