Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

PODCAST: Dita Přikrylová nebojuje za práva žen, ale chce měnit jejich životy

Archiv
Text: Tatiana Urbanová, Foto: Archiv/7.10.2020
Vystudovala ekonomiku a informatiku na Masarykově univerzitě v Brně. Po škole chvíli pracovala jako IT risk konzultant a datový analytik. Od roku 2013 se věnuje vzdělávání dívek a žen v oblasti informačních technologií. V roce 2014 založila neziskovou organizaci Czechitas. Dostala se do žebříčku Forbes 30 pod 30 a stala se 76. nejvlivnější ženou Česka. Kromě toho získala cenu Evropského občana a miluje adrenalinové sporty... Poslechněte si další díl podcastu Superženy s jedinečnou Ditou Přikrylovou. 
Reklama

Na informatiku se Dita Přikrylová původně přihlásila jen kvůli lásce k číslům. Brzy jí ale začala připadat tak vzrušující, že být datovou analytičkou jí nestačilo. Proto v pouhých čtyřiadvaceti letech založila organizaci Czechitas, s ambicí vzdělávat ženy v oblasti IT. Jejím krédem byla diverzita a ta ji provází dodnes. Od září totiž v pouhých jednatřiceti letech zaujala pozici ředitelky pro diverzitu, inkluzi a spolupráci s komunitami ve společnosti Avast - globálním antivirovém gigantu. Pavlína Wolfová v našem podcastu Superženy zjistila, jak ji ovlivnila osoba jejího otce, dozvěděla se, proč IT firmy vůbec potřebují ženy a jak moc je důležité se ptát a nebát se chybovat.  

S čím jste si hrála jako malá? 
Můj táta je ajťák, takže jsme měli dost technických hraček. Hrozně brzo se u nás objevil dokonce počítač, takový ten s volantem a pedály na hraní her. Panenky jsem moc neměla, s Bárbínama jsem si chodila hrát ke kamarádce. Ale ze všeho nejvíc jsem byla venku a hodně jsem sportovala.

Ptám se proto, že vy sama upozorňujete na to, že už v dětství se utváří vztah k technologiím a rozhoduje se o tom, jaký obor si dítě jednou vybere… 
To je pravda. A neznamená to, že bychom měli dát holčičkám autíčka. Jen by mi přišlo fajn, kdyby se jim nedávaly automaticky jen ty panenky. Problém je, že hračky jsou striktně rozdělené na holčičí a klučičí. To může být také jeden z důvodů, proč od roku 1984 tolik poklesl počet žen v IT oborech – souvisí to s dobou, kdy se osobní počítač začal marketingově propagovat a začal být spojován čistě s chlapci a muži.

A do roku 1984 to bylo jinak? 
Do té doby bylo žen v IT podstatně víc. Samozřejmě se trochu liší, co v té době znamenalo IT. Možná se do toho počítaly různé administrativní pozice, obsluha velkých strojů, zavádění děrných štítků. Každopádně to tehdy bylo 30–40 procent žen, dneska jich je v IT jen deset procent.

Přitom třeba co se týče hraní her, tak holky převažují… 
Je to tak. Koneckonců několik významných českých IT žen – Janča Moudrá nebo Kristýna Bártová ze Skypu – se přiznaly, že se začaly zajímat o IT díky hře The Sims, kde si budovaly světy a oblékaly postavičky. Dle průzkumů holky převažují i mezi uživateli mobilních aplikací.

Takže holky hrajou hry, zajímají se o IT, ale nejdou to studovat a neumějí si představit, že by je informační technologie živily. Čím to je? 
Vidím obrovský vliv lidí, které máme kolem sebe – rodiče nám radí, čemu se věnovat, kamarádi nám dávají zpětnou vazbu, ale jsou to i učitelé. Málokdo si uvědomuje, jak velký vliv má dobrý učitel. Já jsem třeba měla ráda fyziku, protože jsem na ni měla skvělou učitelku. Zároveň je fakt, že nebyl nikdo, kdo by mi informatiku doporučil, i když se to v mém případě vyloženě nabízelo – matika mi vážně šla, jezdila jsem i na matematické olympiády. Většina takových holek ale končí na ekonomce, a to je škoda.

To byl důvod, proč vznikly Czechitas? 
Ten důvod byl spíš pozitivní: když jsem informatiku studovala, tak mi přišla jako fajn a úžasně kreativní práce, která je velmi flexibilní, dobře ohodnocená. A přišlo mi, že se to mezi holkami málo ví. Tak jsme jim chtěli dát možnost potenciální práci snů zkusit, objevit nový svět. Teprve od nich jsem se potom dozvídala, jak je možné, že až ve 23 letech zjišťují, jak je technologie baví. Vyprávěly, jak je v hodinách informatiky učitelé posílali do zadních lavic, ať si tam dělají úkoly na jiné předměty.

Čtěte také: PODCAST: Kamila Zlatušková ví, že kdo neriskuje nic nemá a kdo riskuje může přijít o všechno

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama