Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

PAVLÍNA LOUŽENSKÁ: Jak se měří hype?

Unsplash
Text: Pavlína Louženská, Foto: Unsplash/1.10.2020
Robert Burke, bývalý ředitel luxusního obchodního domu Bergdorf Goodman, vzpomíná, jak se s jinými prodejci pravidelně scházeli v hotelu Ritz v Paříži a vymýšleli trendy: „Jen čtyřicet nebo padesát z nás mělo klíče k té tajné informaci.“ Dnes k ní mají klíče datoví analytici a trendspottingové agentury a rozhodně se nebojí ji sdílet. A tak dneska můžete snadno zjistit, co bude hype nejen teď, ale i za několik let.
Reklama

Kombinace datového know-how módního vyhledávače Lyst a smyslu pro zeitgeist časopisu highsnobiety dala vzniknout žebříčku značek, ze kterých bude příští Chanel nebo Dior. Slibuju, že až něco ze seznamu odnesete za dvacet let do vintage butiku, vyváží kabelku bitcoinem.

1. JACQUEMUS
Třicetiletý návrhář z Provence bourá všechny žebříčky. 183 000 lidí si ho měsíčně vyhledává na Google a poté, co Gigi Hadid pohodila vlasy na přehlídce podzim/zima 2020, vzrostl počet zmínek o značce na sociálních sítích o více než tisíc procent. A nejsou to jen zmínky. Kabelka Chiquito, která je menší než dlaň, se vyprodala za pár dní. Stejně jako cokoliv, co za posledních deset let navrhl.

2. FEAR OF GOD
Mikiny a trička s potiskem za stovky dolarů válcují módu už několik let. Ze streetwearu se definitivně stal mainstream, když Virgil Abloh, zakladatel kultovní značky Off-White, nastoupil jako návrhář do Louis Vuitton a Demna Gvasalia dostal kromě skatové značky Vetements do správy i tradiční haute couture dům Balenciaga. Ale tenhle rok patří Fear of God. Po kolaboracích s Nike a Converse přišla spolupráce s Ermenegildo Zegna a návrhář Jerry Lorenzo se od kolekce pro Justina Biebera a Kanye Westa definitivně posunul na Mr. Porter.

3. BODE
Kdyby tenhle žebříček sestavovali jen módní redaktoři, Bode by skončil první. Finalista LVMH Prize a vítěz Woolmark Prize sbírá ceny kvůli revolučnímu pohledu na udržitelnost. Jednatřicetiletá návrhářka Emily Bode byla první ženou, která uvedla kolekci na pánském fashion weeku v New Yorku, a od té doby bourá všechny stereotypy. Všechny kolekce Bode jsou vyrobené z archivních látek po jednom kuse a využívají techniky jako patchwork nebo malbu na plátno. Proklamace „žádné dva kusy nejsou stejné“ odpovídá na potřebu generace Z vyniknout a vrací narativ do americké historie komunitní pospolitosti. Výsledkem je růst poptávky o stovky procent.

4. PETER DO
Fotku Phoebe Philo má každý fashionista nad postelí. Tak teď je ideální čas k ní ještě přilepit Petera Do. Poté, co vyhrál cenu LVMH pro mladé návrháře, strávil několik sezon v Céline právě pod Phoebe Philo. A když minulý rok uvedl první kolekci pod vlastním jménem, zboural internet. Nostalgie po „old Céline“ přinesla mladému návrháři 300% růst zmínek a finále LVMH Prize 2020. A když hlavní nákupčí Net-a-Porter dodala, že šlo o jednu z nejlépe se prodávajících kolekcí na celém webu, byl výstup na piedestal u konce.

5. ARC'TERYX
Pro nejvíc trendy značky příštího roku zamíříte do Hudy Sportu. Vážně. Bundy, u kterých vás do té doby zajímal hlavně vodní sloupec, si vzal totiž do ruky Virgil Abloh. Na pařížském fashion weeku se v ní na přehlídce Off-White prošla Gigi Hadid a potom si camo verzi oblékl na globální Nike konferenci Drake. Výsledek? Přes 13 000 zmínek na sociálních sítích a outdoor jako nejviditelnější nástupce streetwearu.

A CO V ČESKU? 
Podle analýzy Google Trends za posledních 12 měsíců dlouhodobě vítězí mezi mladými značkami Jan Černý. Přes 17 000 followerů na Instagramu a hype poté, co si jeho Prestižky obul Virgil Abloh, mu vynesly pozici kreativního ředitele značky KARA a místo v žebříčku Forbes 30 pod 30. Jediný, kdo mu v online prostoru šlape na paty, je Iva Burkertová z Odivi: šok, který přinesla nahá kolekce na posledním MBPFW, daleko překonal Google vyhledávání jakéhokoliv jiného mladého návrháře. Rozhovor pro DVTV nebo obálka Hospodářských novin jen akcelerovaly debatu o udržitelnosti, kterou mladá návrhářka otevřela. 18 000 followerů si drží i vysoký engagement na sociálních sítích, díky loajálním influencerům nebo kolaboracím se značkami jako Nike.

Čtěte také: Jak vypadá budoucnost módy? A jaké změny můžeme čekat?

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama