Přejít k hlavnímu obsahu

Nevěřte mýtům o pitném režimu!

Text: Ludmila Hamplová, Foto: Unsplash/6.7.2019
Nečekejte na bolest hlavy a další příznaky dehydratace. Raději si natočte sklenici vody právě teď.

Pijte, i když nemáte žízeň
Každý dospělý člověk by měl denně vypít alespoň 2,5 litru vody. V současném horkém počasí ale naše tělo potřebuje ještě více tekutin. Pokud čekáte, že se tělo samo přihlásí, nejspíš děláte chybu. Subjektivní pocit žízně často přichází se zpožděním, třeba když pobýváte v klimatizované kanceláři nebo jedete dlouho autem.

Pít ráno a večer nestačí
Kvůli hektickému způsobu života lidé často zapomínají přes den nejen jíst, ale také pít. Vše se pak snaží dohnat ráno před odchodem do práce nebo večer, když se vrátí ze zaměstnání domů. Lékař Otto Herber ze Společnosti všeobecného lékařství ale upozorňuje, že tělo se takto obelstít nedá. „Příjem tekutin si musíme rozložit do celého dne. Jestliže vypijeme velké množství tekutin naráz, tělo je rychleji vyloučí. U správného pitného režimu je zásadní právě kontinuální přísun tekutin,“ vysvětluje.

Zdravý člověk se „nepřepije“
Zdraví lidé s bezproblémovou funkcí ledvin, srdce a jater se nemusí bát „přepití“ bát. Tělo si s tekutinami zvládne poradit, zvlášť pokud se jedná o vodu nebo neslazený čaj. Takže si klidně připravte na stůl karafu s vodou, kterou si ochutíte plátky citrusů, bylinkami nebo okurkou. A nezapomeňte ji pravidelně doplňovat.

Pozor na limonády ani energy drinky
Problém nastává, jestli pravidelně pijete velké množství sladkých limonád nebo energetických nápojů. Sice do sebe dostanete tekutiny, ale s nimi i spoustu cukru a mnohdy i umělých aromat. „Pozor si lidé musí dát především na množství energetických nápojů na bázi kofeinu. Nikdy by neměli překročit doporučené denní množství, které výrobce uvádí,“ upozorňuje další lékař Michal Bábíček ze Sdružení praktických lékařů.

Alkohol i káva odvodňují
V horkých letních dnech lidé rádi uhasí žízeň vychlazeným pivem nebo sklenkou bílého vína. Mezi oblíbené letní osvěžení patří také vinný střik nebo ovocné radlery. Alkohol, byť zředěný vodou, se ale do pitného režimu v žádném případě počítat nedá. Naopak i jedna sklenička vína může na přímém slunci vyvolat opilost a naše tělo, podobně jako například káva, odvodňuje. Takže s obojím opatrně.

Čtěte také:
10 způsobů, jak dodržovat pitný režim
BEAUTY: Jak nejlépe pečovat o suchou pokožku?
LETUŠKY RADÍ: Tenhle nápoj byste v letadle raději neměli nikdy pít 

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole