Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

MÓDA VS. UMĚNÍ: Kde berou návrháři inspiraci?

Text: Lucie Švábenská, Foto:Unsplash, Instagram/13.1.2019
Louis Vuitton, Versace, Dolce Gabbana, Blanka Matragi. Co mají tito módní návrháři společného? Umění! 

Móda a umění se i přes různé názory prolínají více než 100 let, ať se to někomu líbí nebo ne. Přece jenom, kde se bere všechna inspirace pro nové módní trendy, vzory, styly? Všude kolem nás, to zahrnuje i umění. Ať už novodobé či z dávných dob.  

Chcete důkaz? A co takhle všemi dobře známá kolekce The Masters od Luis Vuitton, na které módní dům spolupracoval s umělcem Jeff Koonsem? Toto je zrovna kolaborace, kdy se umění nestalo pouze inspirací, ale doslova se přeneslo na jednotlivé kousky. Jeff je kreativec, kterého buď člověk miluje nebo nesnáší. Kolikrát zachází až za hranice „normálnosti“ a vytváří “kýče”. Takto spousta lidí vnímá i jeho kolekci The Masters, přestože byla tak úspěšná, že vytvořil ještě jednu. V té můžeme obdivovat kabelky, potištěné těmi nejslavnějšími obrazy, doplněny masivním zlatým nebo stříbrným jménem autora obrazu a ikonickým LV logem módního domu. Zde se jedná o spojení v podstatě úplně všeho dohromady - umění, módy, modernismu a také historie. Nabízí se tedy otázka, zda to už není trochu moc? 

Jsou ale i takové kolekce, které nevytváří umělci na slovo vzatí, ale designéři se nechávají pouze inspirovat v různých oblastech. Takovým příkladem jsou i kolekce Versace, které se znovu a znovu vrací pro inspiraci k tvorbě Andy Warhola. Tato éra počala již za zakladatele, původního majitele a kreativního ředitele Gianni Versaceho a pokračovala pod vedením Donately Versace. Využívaly Warholovy malby k různým druhům potisků na oblečení a také na doplňcích. Donatela dokonce minulý rok vytvořila na počest výročí Gianniho smrti celou řadu, která se vracela právě k těmto slavným návrhům. Zda se ale dočkáme dalších podobných designů je ale ve hvězdách. Donatela Versace se nechala slyšet, že ačkoliv společnost Versace koupí Michael Kors, nic se tím nemění - pouze vlastnictví, ale ona stále zůstává v čele značky a na pozici kreativního ředitele. Nechme se tedy překvapit, s čím přijde na týdnu módy v Miláně.  

Někdy je ale inspirace kolem nás až moc doslovná. Tento případ krásně zastává Balenciaga, která je nyní již neslavně známá svým kopírováním mnoha předmětů, které dlouhodobě používáme - jako například klíčenka, která nějak moc nápadně připomíná parfemovaný stromeček do auta. Balenciaga ji jen zhotovila v jiných barvách se zlatavým logem a připojeným kovovým kroužkem. Nezapomínejme samozřejmě cenu, která díky těmto “inovacím” samozřejmě stoupla na neskutečných $275. A co takhle jejich Kitchy New York bag za $2 000, kterou si tentokrát velmi snadno spletete s kabelka z obchodu se suvenýry na J.F.K. Kenedyho letišti? Samozřejmě největší faux pas je ale již všemi probíraná modrá Ikea taška. Kupte si v Ikea obchodě jejich známý modrý nákupní vak za pár korun. Přetřete žlutý nápis Ikea a voilá! Takto se jednoduše stanete vlastníky Balenciaga bag za neuvěřitelných $2,145. Je to nepochopitelné, ale tyto příklady jen přibývají. Opravdu to má Balenciaga zapotřebí? To se nikdy nepoučí? Tento brad by si už inspiraci radši nikde brát neměl, jinak bude čelit dalším a dalším žalobám.  

Dokonalým českým příkladem spojení přímého umění a módy je návrhářka Blanka Matragi. Ta si dokonce tvoří své vlastní vzory za pomocí malby na látku, z které pak navrhuje a šije své designy. Jde o jedinečné, ručně vyráběné, extravagantní modely - přesně jako umění.  

Díky módě vyjadřujeme denně naše aktuální pocity a náladu, aniž bychom to třeba někdy i tušili. Umění pomáhá artistovi vyjádřit jeho niterní rozpoložení stejně tak jako potom i vám. Spojení těchto dvou sfér je tedy více než logické, nemyslíte?   

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole