Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

MARIA GRAZIA CHIURI: Móda okořeněná feminismem

Text: Lisa Armstrong, Foto: Profimedia/20.12.2019
Dynamická kreativní ředitelka společnosti Dior Maria Grazia Chiuri dává legendárnímu francouzskému módnímu domu novou tvář posílenou bojem za rovnoprávnost.

Maria Grazia Chiuri po třech letech v čele Dioru proměnila tento nejklasičtěji ženský módní dům ve Francii v motor moderního feminismu – včetně džín a, ano, montérek. To je docela troufalost. Dior je o tylových sukních a vosích pasech. Ty Maria Grazia vytváří také, a s gustem, protože ženy mají přece více než jeden aspekt.

Monsieur Dior nebyl zrovna modernista. „Je pravda, že i když vyvolal revoluci s kolekcí New Look v roce 1947, tak to tehdy byla velmi specifická situace. Lidé hledali romantiku a jistoty. Ohlížel se zpět do doby, kdy byl nejšťastnější, což bylo v eduardovském období, kdy byla jeho matka mladá,“ říká Chiuri. Poukázala na to, už když vedení módního domu v roce 2016 poprvé zaklepalo na její dveře. Byla zabydlená u Valentina s Pierpaolem Picciolim, svým designovým partnerem, s nímž spolupracovala už čtvrt století, a s lidmi od Dioru mluvila na rovinu. „Není správné přijmout práci a pak se do ní pokusit propašovat své myšlenky na změnu,“ říká.A kdyby jí práci nenabídli? „Bylo mi 52, a když mám být upřímná, necítila jsem, že toho ještě musím s ohledem na kariéru tolik dokázat. Pokud jsem se chtěla vykořenit z Říma a od své rodiny (manžela, dcery a syna), musela jsem mít opravdu dobrý důvod. Značku nemůžete změnit, aniž byste jí dali silnou vizi.“

Četla všechno, co se o Dioru dalo přečíst. „Riziko ženskosti je, že se může zdát zastaralá. A že je filtrována prostřednictvím mužského pohledu na ženskost,“ říká.„Celková rekonstrukce“ začala s její první kolekcí v září 2016, která byla inspirována ženami-šermířkami a jejím vrcholem bylo tričko za 600 liber ozdobené vybídnutím „Měli bychom být všichni feministkami“, sloganem vypůjčeným z eseje držitelky ceny Women’s Prize za beletrii Chimamandy Ngozi Adichie, která je návrhářčinou přítelkyní. Asi si umíte představit, že kolekce vyvolala rozporuplné ohlasy. A ano, Chiuri to úplně chápe. „Samozřejmě rozumím kritice něčeho, co si klade za cíl být manifestem (což vysvětlila svým šéfům v Dioru) a stálo to tolik peněz. Ale toto tričko téměř nevzniklo. Pan Toledano (Sidney Toledano, tehdejší CEO Dioru), řekl: „Marie Grazie, to nemůžeme udělat. Dior není značka triček.“Takže uzavřeli kompromis – protože Chiuri, navzdory čokoládovým očím a veškeré své laskavosti, není žena, která se snadno vzdává. Vyrobili omezený počet triček, a nejenže si za ně účtovali hotové jmění, ale trvali na tom, že ti, kdo si kousek koupí, musejí zároveň provést ještě jeden dražší nákup. Feminismus? Ale prosím vás...Trička začal kopírovat celý svět. Ženy se za Chiuri přišly vyfotit ve svých modelech za 9, 99 libry – a ona byla nadšená, protože „některé z nich ani nevěděly, že mají na sobě kopie. Prostě je oslovilo to poselství.

Celý článek si přečtěte v lednové Marie Claire, kterou najdete přávě teď na stáncích.

Čtěte také:
Prožívá módní průmysl ekologický “wake up call”?
Finskému parlamentu dominují ženy pod 35 let
Streamingová služba retušuje z coverů všechny ženy! 

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole