Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Konec padělků (nejen) v Čechách?

Text: Barbara Häckelová, Foto: Unsplash/20.6.2019
Aplikace Entrupy, která při odhalování falešných kabelek spolupracuje se stovkami second-handů i maloprodejců značkového zboží, tvrdí, že ano.

Už si skoro nepamatujeme doby, kdy jediným místem, kde sehnat luxusní kabelku z druhé ruky, byly jen kamenné obchody či e-bay. S nástupem dnes veleúspěšných portálů, jako jsou TheRealReal a Rebag, se úplně změnila pravidla hry. Jejich výhodou je vedle pohodlí a snadné orientace po stránce především autenticita. Nabízené produkty jsou pravé – nebo to prodejci alespoň tvrdí. Chlubí se, že zaměstnávají skvěle vyškolené experty, ale s rozšířením tzv. superfejků – falešných kabelek tak vysoké kvality, že dokážou zmást i profesionály – je stále pravděpodobnější, že se padělanému kousku podaří proklouznout až k zákazníkovi.

A právě v tom tvůrci Entrupy spatřili svoji příležitost a rozhodli se totiž z rovnice odstranit chybu, již způsobí lidský faktor. Ověřování pravosti módního kousku svěřili umělé inteligenci. Společnost byla založena roku 2012 a první čtyři roky jen po celém světě sbírala data, což spočívalo především v nákupu velkého množství luxusních designových kabelek, pravých i falešných. „Utratili jsme spoustu peněz jak za nejlepší padělky, tak za pravé kousky přímo od designerů,“ vysvětluje Deanna Thompson, obchodní ředitelka Entrupy. Dnes vlastní společnost přes 100 000 kabelek. Zastřešuje přes 400 online i kamenných prodejců a vedle toho ji využívají celníci či orgány činné v trestním řízení. „Už nemusíme data sbírat, protože sama proudí k nám – pokaždé, když aplikaci někdo využije, algoritmy se zpřesní,“ říká Thompson.

Přístroj, který umí odhalit padělek, je prostě iPod nebo iPhone vybavený aplikací Entrupy, který je připojený k bezdrátové nabíjecí základně, jako je třeba Mophie. Aplikace vás provede procesem ověřování, který spočívá v tom, že pořídíte pár snímků kabelky zevnitř i zvenku, a jakmile algoritmy zanalyzují fotografický materiál, máte k dispozici výsledky. Společnost tvrdí, že jsou přesné na 99,1 %.

Na začátku června Entrupy zveřejnila zprávu, jež analyzuje data, která shromáždila za minulý rok. Týká se transakcí v celkové hodnotě 50 milionů dolarů (asi 1,137 miliard korun). Uvadí třeba, že většina padělků – neboli „neověřitelných položek“, jak jim aplikace říká – byla velmi dobrá nebo dokonce patřila k tzv. superfejkům. Podíl pravých kabelek pak mezi lety 2017 a 2018 vzrostl z 85% na 90%. 

Zpráva také odhaluje trendy, které hýbou světem padělků: Louis Vuitton patří k stále nejpadělanějším značkám, protože styl, vzory a materiál či logo se nemění tak často jako u jiných designérů. Největší podíl „neověřitelných“ kousků měly ovšem Hermes a Goyard, protože poptávka po nich je vysoká a záměrně se vyrábějí pouze v omezeném množství. Stoupl také počet padělaných kabelek značky Gucci, jednoduše proto, že vzrostla její popularita.

Tvůrcům aplikace nejde jen o miliony dolarů, které s točí v byznysu s padělky. Jejich cílem je také poukázat na dopad, který mají na společnost i životní prostředí, a na rizika, která představují ze zdravotního hlediska. „Při výrobě padělků neexistuje regulace. Děti uvázané ke stolům řetězy, ženy zamčené v továrnách, chemikálie, u nichž neznáte rizika – je to prostě hrůza,“ říká Thompson. „Lidé si myslí, že padělání je zločin, u něhož neexistují oběti, ale to je obrovský a nebezpečný omyl.“

Čtěte také:
Tahle “směšná” mikro kabelka se stala módní senzací 
MÓDA VS. UMĚNÍ: Kde berou návrháři inspiraci?
11 Faktů o královské rodině, které vám vyrazí dech

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole