Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Konec módy butikové aneb zmizí kamenné obchody nadobro?

Unsplash
text: jan boublík, foto: unsplash/7.10.2020
Světem proletěla zpráva o stavu módy. Probuzení z karantény totiž donutilo světové hráče k bilanci. Po stovkách tak uzavírají kamenné pobočky, protože už nejsou výnosné. A mnozí se ptají: Co bude dál?
Reklama

Druhý největší producent textilního zboží na světě, španělský Inditex, který provozuje mimo jiné i populární řetězec Zara, plánuje postupně uzavřít až tisíc dvě stě menších poboček. Britský prodejce pánské byznys módy TM Lewin bude zase na mapě prodejen škrtat tak radikálně, že připraví o místo skoro šest set pracovníků, a úpadek postihl i módní galerie a obchodní domy. Jeden z těch legendárních, manhattanský Niemar Marcus, už vyhlásil bankrot. Definitivní zrušení poboček, jež v průběhu karantény zůstaly zavřené, však nepodepsali jen výrobci oblečení, ale například také společnost Apple či síť restauračních zařízení Frankie & Benny’s. Krize spojená s šířením nemoci Covid-19 zkrátka v módním průmyslu vyvolala větší potřebu změny než kdykoli předtím. Jen pro představu – podobný propad zažil trh s módou podle informací Financial Times naposledy v roce 1939. Situace však rovněž poskytuje ojedinělou příležitost otevřít dialog a začít znovu podle nových pravidel. „K problémům, kterým čelíme, patří módní kalendář, jenž nebere ohled na koncového zákazníka, zastaralý formát módních přehlídek a závislost dnešních zákazníků na slevách. Vše dohromady pak učí masy, aby čekaly na trvalé snížení hodnoty zboží,“ tvrdí manifest skupiny nezávislých designérů, jenž vznikl během karantény, aby pojmenoval současné potíže módního průmyslu a pokusil se je vyřešit.

Na síti upřímněji
Online prostředí přitom přirozeně zaceluje hned několik trhlin, které krize odhalila. „Obchodování módy přes internetová rozhraní je mnohem vybíravější a dokáže lépe oddělit uměle živený byznys od toho skutečně fungujícího,“ potvrzuje David Hurlington z auditorské společnosti Blue Ridge pro server The Business of Fashion. Prodej módy na internetu tak zpřesňuje mechanismy zaměřené na konkrétní preference zákazníků. Výsledkem je minimalizace mylných předpovědí a užší vztah s uživateli. „Vyhovuje nám, že jsme se narodili do doby, jež nepodporuje obchodní chování z minulosti, které si zahrávalo se skutečnými tužbami klientů. Dnes můžeme být plně online a upřímní,“ vysvětlují například tvůrci luxusní značky Arjé. Základem strategie každého řetězce a jeho kamenných prodejen byla efektivní taktika odborníků, kteří se starali o uspořádání a styling zboží na prodejnách – visual merchandiserů. Podle ní měl zákazník nakupovat maximální množství co nejzbytečnějších věcí. V e-shopech tato manipulace odpadá. Je to dobře, nebo špatně? Podle některých odborníků zmizí podoba obecného vkusu, jenž byl tímto výběrem usměrňován. To může vést k lehkému rozmělnění módy, jak ji dnes chápeme.

Zastavme plýtvání
Zároveň ale online prodej nabízí absolutní svobodu volby a základy udržitelného systému. „E-shopy totiž mohou začít s přímou odezvou na objem objednávek a alespoň částečně minimalizovat nadprodukci,“ doplňuje Hurlington. Nepoměr objemu produkce a skutečné klientské potřeby se v módním odvětví řeší už několik sezon. Až současná tíseň a vládní opatření dokázaly, jak nesmyslná byla dosavadní (nad)produkce. Podle dat nasbíraných redaktory BBC se módní soukolí svými neopatrnými odhady letos připravilo o více než sto bilionů dolarů, což je nepředstavitelná částka. „Už teď se rýsuje hrozba, že prodejci objem zboží, který na průběh karantény plánovali prodat a neprodali, pošlou zpět, čímž vznikne odpad a naruší se křehký proces plnění udržitelných předsevzetí,“ strachovala se módní redaktorka Vanessa Friedman pro The New York Times. Její text nakonec vydavatel kultovních novin ze svých webových stránek kvůli jeho kontroverzní povaze stáhl.

E-shopy mají také přímější zpětnou vazbu se svými zákazníky. Na jejím základě mohou velcí průmysloví hráči efektivněji vyrábět. Změnu ale zatím nelze očekávat u haute značek, i když ani ony nezůstanou vůči tomuto trendu imunní. „Veškeré předpovědi dostanou konkrétnější podobu, až uvidíme odpověď klientů. Zatím můžeme jen předvídat, ale nastavení jsou jasná,“ uzavírá Hurlington. Jedno je však jasné: Víc než kdy předtím platí pomyslné „Člověk míní, Pán Bůh (nebo snad Covid-19) mění.“.

Čtěte také: LUXUS Z ODPADU: Je možné spojit vysokou krejčovinu a plastový odpad?

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama