Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

JAN GEMROT: Neustrnout v konstruktu a nerezignovat na vlastní tělo

19.1.2019
Na kůži má zvěčněný výjev z Bílé velryby, kterou mu babička četla v pěti letech, a citát Jindřicha Chalupeckého. Povídání s ním probíhalo v ateliéru, jak jinak než při práci. Ještě než jsem zapnul diktafon, položil první otázku on. Vlastně nevyhnutelnou: Nevadí vám, když budu u toho povídání malovat?

Vůbec ne, naopak. Na čem pracujete?
Je to pro výstavu galerie města Zlína, jejímž tématem je destrukce umění. Mě inspirovala událost z první světové války, kdy dělostřelecký granát zasáhl jednu klasicistní sochu. Líbí se mi ten moment, kdy to do překrásné mramorové sochy, kulturního pokladu, napálí granát. Snažím se tu situaci na obraze nějak rekonstruovat a sám ještě nevím, jak to dopadne.

Ono už to podle mě dopadá velmi dobře, ta vize je úchvatná.
Teď ještě potřebuju dodělat kus té sochy, tady si to s dovolením trošku podmaluju…

Máte už hotové dílo v hlavě? Nebo abych to ještě rozvedl, víte už přesně, v kterém okamžiku odložíte štětec s vědomím, že je hotovo?
Na začátku každé práce je idea, co malovat a proč. Po téhle fázi následuje dělání přípravných skic, kterých si většinou nakreslím docela hodně. Vždycky do toho jdu s tím, že mám dost konkrétní představu, jak by to mělo vypadat. Přesto mě ale občas malba překvapí… Některé malby se během toho procesu vyvinou úplně jiným směrem, než jsem původně předpokládal, je to takové dobrodružství.

Maloval jste někdy něčí portrét?
Párkrát za život ano. Je to fascinující. Ale za portrétistu se nepovažuju.

Za koho se tedy považujete?
Hlavně za konceptuálního malíře.Co přesně to znamená? To, že je pro mě obsah obrazu rovnocenný jeho formální stránce, stejně důležitý a neoddělitelný. Na počátku je myšlenka, důvod, proč vůbec něco malovat, a pak následuje to ztvárnění, prožití té myšlenky pomocí malby. Formálně jsem klasický malíř, pracuju s tím nejtradičnějším médiem, tedy s barvami a plátnem.

Celý rozhovor si přečtěte v únorovém čísle Marie Caire, které najdete právě teď na stáncích.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole