Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Jakou hodnotu má oblečení ve vyšší než sedmdesátiprocentní slevě?

Unsplash
text: jan boublík, foto: unsplash/20.10.2020
Pokud jde o oblečení, existují pouze dvě základní otázky, mnohdy se až zdá, že na nich visí náš život sám: Kde jsi to koupila? A za kolik? – Přitom ta druhá neblaze zastiňuje tu první. A stejně nepříznivě ovlivňuje celý svět.
Reklama

Pokud vás úvodní slova zatím nechávají v klidu, zkuste se, prosím, zamyslet nad tím, jakou hodnotu může mít oděv podléhající vyšší než sedmdesátiprocentní slevě. Je to oblečení, které někdo vyrobil poctivě? Je to oblečení kvalitní? A i když ano, co vlastně znamená, že se prodejce, který vám tohle oblečení prodal, rozhodl tak výrazně ubrat z jeho ceny? Ať už nacházíte jakékoliv odpovědi, jednou z nich v drtivé většině případů musí být, že slevový systém dlouhodobě a zcela neudržitelně znehodnocuje kvalitu textilního zboží na celém světě. Není to škoda? 

Kdo nepřežije
„Koronavirová krize dokázala, jak je systém slev neudržitelný. Zboží, které dva a půl měsíce leželo v zavřených obchodech, mělo dle životnosti maloobchodního cyklu jít už dávno do slev. Jak jej prodáte teď, s další slevou? Je to tedy prodávání oblečení, nebo výhodnějších cen? Chování řetězců je v tomhle směru neohleduplné,“ nebrala si servítky ve svém vystoupení na jednom z digitálních TEDtalks Rana Foroohar, sloupkařka deníku The New York Times, která se zaměřuje na trh s módou. Popisuje zhoubné chování módních řetězců, které zvyšuje jejich popularitu, ale zároveň je samotné požírá zevnitř. Jenže zatím se tak děje jen velmi pomalu a nenápadně. Odborníci se ovšem shodují v názoru, že „náhlá smrt“ coby důsledek neudržitelného chování textilních gigantů je na obzoru. „Nemůžeme nadále vnímat hodnotu oblečení pouze na základě cenové úrovně,“ tvrdí odvážně autorka knihy Fashionpolis: The Price of High Fast Fashion & The Future of Clothes, publicistka Dana Thomas. Má za to, že v postcovidové době bychom měli být motivováni k rozumnějším nákupům a také že by značky měly začít omezovat politiku slev. Ta se ostatně po poslední krizi ukázala jako neefektivní. 

Celý článek si přečtete v listopadové Marie Claire, kterou najdete právě teď na stáncích nebo si ji můžete objednat na našem webu. Doprava zdarma!   

Čtěte také: Konec módy butikové aneb zmizí kamenné obchody nadobro?

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama