Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Jak vypadá budoucnost módy? A jaké změny můžeme čekat?

text: Jan Boublík foto: Getty images/2.4.2020
Prognózy jsou v kurzu. Stále se ptáme: Jaká bude móda? Myslíme si, že jsme strůjci změn, ale spíš jsme jejich kojenci. Jak se tedy v minulém roce skutečně změnily módní návyky a poměry – a jak a co je ještě bude měnit?     

Nová doba si žádá novou platformu a výzvy environmentalistů zase (alespoň částečná) řešení. Co se tedy skutečně mění, je idea luxusní módy. Tak, jak jsme ji vnímali doposud, totiž už neexistuje. Byla moc – a zde si i vy můžete doplnit libovolný přívlastek – neekologická, nekorektní, neudržitelná, pomíjivá, málo virtuální a spíš stárla, než aby přežila. Hedvábný šátek s delikátním potiskem, stříbrný servis nebo bílé zlato s brilianty teď rezonují v novém světle. Můžete si vše snáze „osahat“ online, vše je více uzpůsobeno vašemu vkusu a pořídit to můžete i z druhé ruky. K tomu všemu pomáhají značkám data a intuitivní umělá inteligence. Pokrok v této oblasti vedl například společnosti Kering a Net-a-Porter k novým programům, jejichž cílem je lépe odhadovat preference zákazníků, včetně chytřejších nákupních cest s omnichannelem, pokročilého proklientského přístupu a vývoje produktů a merchandisingu založeného na konkrétních údajích. Rostoucí chuť po novém, která však zároveň neplýtvá, navíc iniciovala vývoj dalších služeb pronájmu a prodeje z druhé ruky. Známý britský online prodejce Urban Outfitters odstartoval půjčovnu oděvů Nuuly. Burberry a Balmain nabízejí své outletové modely na serveru RealReal a Louis Vuitton s Farfetchem se zas snaží oslovit skupinu obyvatel, která byla doposud v souvislosti s luxusním zbožím zcela opomíjena – s fanoušky počítačových her. Jaké změny je ještě možné očekávat?

DIGITÁLNÍ OBLEČENÍ
Digitální oblečení není sci-fi! Jen za pár desítek eur si dnes můžete pronajmout styling, který by vás jinak stál tisíce, a to ani nemusíte dané modely koupit, vyzvednout či vrátit. Stačí selfie. Nahrajte je a předem nastavený algoritmus vás obleče do vybrané kombinace. Princip podobný mechanismům šíleně mutujících filtrů na Instagramu či Snapchatu (odkud v roce 2014 odstartovaly) spustil jako první už skoro před dvěma lety skandinávský online prodejce Carlings. Po vzoru smělého e-shopu nabídli zákazníkům na zkoušku tenisky Ace i u Gucciho a Tommy Hilfiger se zas snaží o digitální showroom s avatarem. Kalifornská značka Taylor Stitch proráží ledy modelem na míru, který vznikne až poté, co si jej online vyzkoušíte a zaplatíte, což znamená, že se nic nenašívá ani nenaskladňuje předem. Blockchain a nová síťMinulý rok se také potvrdilo, že stejně jako jiná odvětví, i módu bude ovlivňovat postupný, a přesto velmi dynamický rozvoj blockchainů, tedy disruptivních mechanismů narušujících klasickou strukturu prodeje zboží. Proto teď některé subjekty zvažují, zda nezavést ceny i v některých kryptoměnách, ač je to podle odborníků velmi riskantní krok. Gigant LVMH se například propojil se společností Microsoft a ConcenSys (zaměřující se na blockchainové operace) pro vytvoření platformy AURA, která pozoruje rozvoj některých kryptoměn. AURA rovněž umožňuje spotřebitelům přístup k historii produktů a důkazům pravosti luxusního zboží, od surovin přes prodejní místo až po přehled trhů, kde se produkty prodávají.

Podle průzkumů povede módu dál také dlouho připravovaný globální přechod na 5G síť. Díky rychlejšímu přenosu dat si tak v reálném čase budete moci vybraný střih prohlédnout ze všech stran a poloh. Značky jako Monki či ShopShop začínají koketovat s AR injektovanou do rozhraní svých e-shopů. „Moment, AR?“ říkáte si. Zkratka označuje takzvanou augmented reality, tedy tu realitu, která je dotvářena počítačovým obrazem. AR také povede ke zdokonalení nákupu v e-shopech. Jedním gestem budete moci ve webových rozlišeních či aplikacích střídat trička bez fyzického zkoušení, rychle, doma a bez front. Rychlejší data také přinesou lepší možnosti živého vysílání z přehlídek. Už teď je podle serveru eMarketer živý přenos přehlídek v Číně zodpovědný za tržby v hodnotě pěti miliard dolarů. Lze tedy předpokládat, že lídři trhu se službami sociálních sítí se budou předhánět ve vylepšení nákupních kanálů skrze livestream. Kdo ale první prolomí bariéru? Instagram, Facebook, Youtube...?

Nechte si zaslat aktuální číslo Marie Claire až domů za stejnou cenu jako na stáncích po celé České republice. Neplaťte ani poštovné! Objednávejte zde.  

Čtěte také: Jak vypadá nová podoba luxusu? Šusťákově!

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama