Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

HOMEOFFICE 101: Renata Mrázová o důležitosti rituálů a disciplíně

Text: Barbora Häckelová, Renata Mrázová, Foto: Archiv/23.3.2020
Svět se zastavil. S vděkem sledujeme zprávy o lidech v první linii a při tom se samy snažíme nastolit v našich rodinách určitý řád. Jak efektivně pracovat z domova a udržet si při tom duševní pohodu? Zeptali jsme se špičkových českých manažerek, které mají s režimem Home Office bohaté zkušenosti. S Marie Claire se v pětidílném seriálu podělily o to, jak to funguje ve společnostech, kde pracují, a přidaly i pár svých exkluzivních tipů. Sledujte náš seriál a inspirujte se těmi nejlepšími!

Nechte si zaslat aktuální číslo Marie Claire až domů za stejnou cenu jako na stáncích po celé České republice. Neplaťte ani poštovné! Objednávejte zde.  

POSLECHNĚTE SI I NÁŠ PODCAST SUPERŽENY S RENATOU MRÁZOVOU

V prvním dílu seriálu o Home Office promluví Renata Mrázová, která se jako ředitelka lidských zdrojů v NN Group starala o 14 tisíc lidí z 18 zemí světa a spravovala rozpočet ve výši 45 milionů eur. Nyní v pozici Chief People Officer ve společnosti Home Credit, jedné z předních mezinárodních společností v oblasti spotřebitelského financování, řídí jejich 140 tisíc zaměstnanců po celém světě.

Na koho se v dalších dílech našeho seriálu můžete těšit:
Diana Rádl Rogerová, řídící partnerka ve společnosti Deloitte
Martina Grygar Březinová, konzultantka ve společnosti Egon Zehnder
Radka Dohnalová, zakladatelka a CEO společnosti ATAIRU
Martina Schiestlová, HR leader v Deloitte ČR

Renata Mrázová: Rituály a disciplína
Mé stávající dny se od těch v běžném režimu až tolik neliší. Jsou plné nejrůznějších rozhovorů – callů, videokonferencí, naše firma funguje již od 16. 3. v Home Office. Proč ale říkám, že pro nás se až tolik nemění: Pracuji pro Home Credit International na globální pozici Chief People Officer, mám tedy na starosti všechny naše trhy, které jsou hlavně v Asii, ale i v Americe a samozřejmě v Evropě. Na každém kontinentu je jiné časové pásmo, takže můj režim je rozložen do celého dne, ráno začínáme s Asií, pak se věnujeme Evropě a odpoledne přichází Amerika. Všechno jsou to vzdálené týmy, takže vlastně fungujeme v takové virtuální realitě úplně normálně.

Se zájmem sleduji, co se teď děje v České republice. K Home Office čeští zaměstnavatelé v minulosti přistupovali s nedůvěrou, protože ne všichni si dokázali představit, že zaměstnanci budou plnohodnotně pracovat s týmž nasazením a efektivitou, jako když je vidí přímo na pracovišti. Já jsem dlouhá léta pracovala pro holandskou společnost ING a NN, takže s flexibilními způsoby práce mám celkem bohaté zkušenosti. Také jsem pět let žila v Holandsku, kde přes 70 % maminek pracuje na zkrácený úvazek a je naprosto normální, že se to kombinuje i s prací z domova, aby se ušetřila cesta do zaměstnání a bylo také možné pečovat o rodinu.

Jsem tedy velkým zastáncem těchto flexibilních úvazků, ale to, co zažíváme nyní, není tradiční Home Office. Je to koronavirem podmíněná, nařízená práce z domova s dalšími restrikcemi – liší se tedy v tom, že si zaměstnanec úvazek nevybírá sám, nerozhoduje, nedokáže si to nakombinovat tak, jak potřebuje, třeba že by dva dny pracoval z domova a zbylé tři chodil do kanceláře. Zažíváme zkrátka extrémní situaci. Po prvotním možná i pozitivním ohlasu, kdy si lidé řekli: „To je super, já si odpočinu!“ teď všem dochází, co to znamená. Je velmi důležité si uvědomit, že v tomto módu nebudeme týden dva, ale že to bude delší období. My máme byznys i v Číně, kde společnost takto funguje už tři měsíce, a teprve nyní se věci začínají vracet do normálu. I my se proto musíme připravit na to, že půjde o týdny a měsíce.

Je důležité, aby si každý nastavil určitý režim, dodržoval základní pravidla. Je třeba vhodné vstávat ve stejnou dobu a mít stejný rituál, jako kdybychom šli do práce – já si třeba dám sprchu, zacvičím si, dobře se nasnídám, hezky se obléknu. Tak jsem připravená na telefonáty, videokonfence, na to, že jdu do práce. To, že se fyzicky nikam nepřemisťuji, by nemělo hrát roli. Cestou do pekel je podle mě to, co už od lidí slýchám – jak se ani nepřevléknou z pyžama a pracují z postele, kde též jedí… Je prokázáno, že se sociální izolací a nutností existovat v jediném prostoru lidé propadají smutku, cítí se osaměle, přicházejí náznaky depresí, a laxní přístup vše urychluje. Rituály a disciplína jsou jako prevence negativních pocitů nezbytné.

Práce z domova je spojená se sezením, je proto také velmi důležité pohybovat se – zatím máme možnost vycházet z domu a pobývat v přírodě, v parku… Teď jsou krásné dny, je příjemné vyjít se několikrát za den nadýchat čerstvého vzduchu, načerpat ze sluníčka vitamin D a dodržovat sportovní návyky.

Dobrý tip, který se mi osvědčil už od začátku, je vyčlenit si jedno útulné pracovní místo, jakousi kancelář. Nemít na stole nepořádek, dát si tam třeba květinu, zkrátka vytvořit si příjemný prostor, kam se člověk bude relativně těšit.

Důležitým pravidlem je také nedělat více věcí najednou. Viděla jsem na sociálních médiích, jak se někdo chystá na videokonferenci či call, a že prý u toho bude žehlit a zašívat. Míchat volnočasové či rodinné aktivity s pracovními záležitostmi ale podle mě není dobré.

Vhodné je dodržovat pracovní dobu, není přínosné si například během dne uklidit celý byt a sednout si k laptopu až večer s tím, že práci doženeme.

Vytěžit z Home Office maximum není nic složitého, ale je třeba nad věcmi přemýšlet, abychom i tuto složitou situaci společnými silami zvládli – s nadhledem, úsměvem a především se zdravím. Je velice důležité nesklouznout k obavám a strachům. K tomu můžeme přispět všichni, inspirovat druhé a pomáhat, jak bude třeba.

Čtěte také: Jak efektivně zvládnout home office v karenténě?

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama