Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

HOMEOFFICE 101: Lenka Helena Koenigsmark říká: "Jsme všichni sociálně podvyživení."

Text: Lenka Helena Koenigsmark, Foto: Unsplash/24.4.2020
Lenka Helena Koenigsmark je marketingový profesionál, který se pohybuje v hračkářském průmyslu více než 15 let. Ve společnosti MATTEL Czech Republic má Lenka na starosti marketing a PR. Navíc se podílí na různých PR projektech mimo obor hraček, je šéfredaktorkou Czech and Slovak Leaders a nadšenou IG blogerkou s profilem Maxmilion_and_Me pro svého těžce postiženého syna, který ukazuje, že handikep nemá se štěstím nic společného.

Nechte si zaslat aktuální číslo Marie Claire až domů za stejnou cenu jako na stáncích po celé České republice. Neplaťte ani poštovné! Objednávejte zde  

POSLECHNĚTE SI I NÁŠ PODCAST SUPERŽENY S LENKOU HELENOU KOENIGSMARK:

Stejně jako ostatní mezinárodní firmy máme k dispozici standardně home office, povětšinou jeden den z týdne. Jsme zvyklí fungovat na dálku, komunikovat, nevidět se osobně třeba půl roku – především s týmy z jiných zemí. Ale v půlce března se vše dramaticky změnilo. Z možnosti se stala povinnost. Povinnost pracovat z domu. Náraz přišel rychle a museli jsme se rychle přizpůsobit – vytvořit si doma místa, kam si zalezeme a budeme mít aspoň trochu klidu. Nejen na maily, prezentace a tabulky, ale také na hodinové cally. Rozdělili jsme se na dvě skupiny – na ty, co mají děti a jsou zoufalí, jak skloubit školu, vaření, zábavu a práci, a na ty, kteří jsou single a jsou zoufalí, protože být sám je někdy tak strašně těžké. 

První týden byl poněkud neorganizovaný, pořád nám doma něco chybělo, objednávala se pizza, ti lepší pekli domácí chleba a po nocích jsme vše doháněli. Callů přibylo exponenciálně, někdy dva až tři naráz. Home schooling naprosto jasně ukázal, že by se učitelé měli platit zlatem a že většina z nás by pedagogy rozhodně nemohla být! Pořád se zdálo, že den ode dne je situace ještě horší a že už to nemůže jít dál, nikdo si neuměl představit, že takto budeme žít měsíce. Často jsme si s kolegy volali, měla jsem někdy celé dny na Skype celé týmy, abych podpořila jejich morálku. 

Druhý a třetí týden se pak nesl ve znamení toho, že jsme museli změnit kompletně plány, čísla, rozpočty, omezit Q2, prostě všechno vzhůru nohama. Což znamenalo, že naprostá většina pracovala tak 14 hodin denně, nebylo výjimkou, že jsme si posílali maily v jednu v noci. Což bylo v naprostém protikladu k tomu, co si myslí většinová společnost – že home office znamená, že se člověk fláká. Poslední týdny ukázaly opak. Home schooling zůstal, jen jsme najeli na lepší rytmus a já s úžasem sledovala, jak se malé děti brilantně naučily používat Skype a Teams, jak tato generace Igen (narozená po roce 2010 a která zná jen tablet) se musela naučit ovládat klávesnici a myš (můj starší syn Ben ji neměl nikdy předtím v ruce), jak jsou z nich profíci. Byla jsem taky nucena poslouchat, jak si stěžuje spolužákům, že má přísné rodiče, které ho nutí dělat i dobrovolnou práci – považte) Denní stacionář pro druhého syna, který je těžce postižený, také zavřeli, a tak je s námi doma – manžel se mu věnuje – a je vlastně nejspokojenější, protože nás má všechny kolem sebe doma. Děti obecně reagují hrozně flexibilně – těší se do školy (rodiče ještě víc), chybí jim spolužáci, ale tak nějak plynou s časem. Jen se nově objevil strach – nějak nevyslovený, jen tak schovaný, který znamená, že musím každý večer uspávat. 

Mattel celosvětově přišel s mnoha pomocnými aktivitami – vyrábí se masky místo Barbie, pro rodiče vznikl nový web Mattel playroom, kde mohou děti zabavit, Scrabble, UNO a další stolní hry jsou na špici zájmu, protože jak jinak lépe zabavit rodinu než stolní hrou.

Čtvrtý a pátý týden – Velikonoce 
Vzali jsme si všichni dva dny navíc kolem Velikonoc volno a ukázalo se, že jsme to hodně potřebovali. Vypnout hlavu, na vše zapomenout a možná dle rad z internetu trošku zpomalit. Protože ten první měsíc jsem trpěla velkým pocitem viny – že nešiji roušky a nepeču domácí chleba, že nereflektuji na stav lidstva a na to, jak se nám planeta mstí, že nemohu zpomalit. Protože živím rodinu a x dalších lidí a ekonomika musí jet dál, jinak budeme mít ještě větší problém. Callů ubylo, mailů nikoliv, ale z provizoria se stál téměř standard. Všem kancelář chybí a už se pomalu objevují jako vlaštovky první nesmělé návrhy z centrály, kdy se budeme moci vrátit do kanceláře. Trochu se toho obávám – myslím, že až se všichni zase sejdeme v kanceláři, tak to bude dlouhý a bujný den. Už teď, s kýmkoliv hovořím, tak je telefonát pětkrát tak dlouhý – jsme všichni sociálně podvyživení. 

 A teď pár skromných rad, co mi funguje: 

Režim a disciplína – můj šéf, Španěl, který je v té nejhorší karanténě, již 6 týdnů nesmí ven, každé ráno vstane ve stejný čas, obleče si oblek a “jde” pracovat. Funguje téměř jako normálně a já ho za to nesmírně obdivuji. Každé krizi je potřeba se postavit, musí nás nastartovat, abychom ji zvládli. Pokud se necháme paralyzovat, tak to nedopadne dobře. 

Naděje – Better days will come and we shall meet again (jak řekla britská královna a já se skláním před jejím uměním pozvednout morálku národa). 

Nechte mne v klidu pracovat – zavřít se, pokud to jde, a jít pracovat – nechat ostatní v jiné místnosti, protože jinak je to vážně těžce náročné a nedá se soustředit. A upravit si pracovní místo – ne provizorně a denně jej stěhovat, ale jako by to mělo být navždy. Včetně vybavení – chybí myš? Monitor? Doneste si ho z práce, je zbytečné si komplikovat už tak těžkou situaci. 

Vypnout – aspoň trochu – jít sama ven, pustit si online jógu (musím říct, že jít si zacvičit mi chybí hodně, online mne nějak neuspokojuje), urvat aspoň pár chvil pro sebe – bez rodiny, partnera, práce – jen pro sebe. 

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama