Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Haute couture budoucí aneb kdo si v době neustále vyhlíženého finančního propadu koupí luxusní produkt?

text: jan boublík, foto: unsplash/29.7.2020
Je velmi pravděpodobné, že se móda tak, jak ji známe, změní – prognóza, již na těchto stránkách vídáte často. Díky inovacím jsme však zatím vyhlíželi změny pozitivní. Krize ale nabízí jiné perspektivy, obzvláště pro haute couture.     

Během posledních týdnů jsme byli pod neustálou palbou cifer a dat. Většinou uváděla rychlost, s jakou se nákaza koronaviru šířila po světě. „V Evropě se nemocí COVID-19 nakazilo již 40 000 lidí,“ rezonovalo v grafických přehledech zpráv z televizních obrazovek. O jednom z pomyslných nakažených, kterého nemoc zastihla fatálněji než ostatní, se však mluvilo podstatně méně. Segment luxusního zboží postihl COVID-19 ihned, co vlády jednotlivých zemí nařídily uzavření vybraných komerčních prostor a na čas tak znemožnily obchodování. Hlad lidstvo nažene do supermarketů ve velkém zpět, ale kdo si v době neustále vyhlíženého finančního propadu koupí luxusní produkt? Na tuto otázku se velmi těžko hledá odpověď. Nicméně pokud se globální hráči rozhodnou přijmout některá důmyslná preventivní opatření, zachrání i to, co se už dnes může zdát být v troskách. A změna ani nemusí být tak náročná, natož drastická.

KRIZE VYDÁNÍ 1.2
Jak totiž víme z minulosti, haute couture si už jednou krizí prošla. Stačí zapátrat v archivu informační agentury Reuters. Zpráva přesně jedenáct let stará odhaluje neblahý konec podniku slavného couturiéra a významného estéta dvacátého století Christiana Lacroixe. V důsledku finanční krize z roku 2007 musel francouzský návrhář svoje studio vysoké krejčoviny prakticky ze dne na den zavřít. Smutná zpráva, toho času však bohužel ne tak výjimečná. „Myslím, že návrhářům došlo, že vysoká krejčovina musí být také komerčně zúročitelná,“ komentoval tehdy pro Reuters couturiér Stephane Rolland. Další slavný návrhář, Jean-Paul Gaultier, pak dokonce opakovaně v tehdejších rozhovorech prohlásil, že krize jsou v módním průmyslu nezbytné, protože: „... Sami návrháři musejí vystrčit hlavu z oblaků a pro jednou se také inspirovat realitou.“ Amen! S vědomím toho, jak jsme naposledy s haute couture dopadli, vystává na mysl důležitá otázka: Máme řešení pro krizi stávající, s pomyslným postmoderním označením 1.2?

NYNĚJŠÍ I BUDOUCÍ
​Haute couture se od roku 2009 skutečně změnila. S nadsázkou můžeme říci, že dostala tvář ženy z ulice, a to v tom nejlepším slova smyslu. Revoluce ve studiích módních domů učinila z nejdražšího segmentu módního průmyslu stále velmi důstojnou a váženou podívanou, která však není tak vzdálená  většině a za každou cenu jiná. Letošní kolekce Dior a Chanel, ač ve stylingu jakkoliv zdobné, prokázaly svou užitečnost a reálnou podobu módy vyšší, ne však nekompromisně excentrické. Jak se tedy vysoká krejčovina může měnit dál? V době ekologických a společenských problémů mají kritici tendenci pokládat haute couture za zbytečnou, frivolní a elitářskou. Haute couture je však de facto jediným odvětvím módního průmyslu, které upřednostňuje omezená množství před hromadnou výrobou, autentičnost před trendy a ruční řemeslo oproti průmyslově produkovaným oděvům. Co kdyby tedy nové zaměření na haute couture – a řemeslné dovednosti, které z toho plynou – umožnilo módnímu průmyslu dodržet alespoň některé sliby, které dalo životnímu prostředí? A co potom inovace, obzvlášť ty řemeslné, které v haute couture hrají prim? Mohou prosakovat i do Ready-to-Wear? Holandská couturiérka Iris Van Herpen například ve své kolekci jaro/léto 2020 opět dokázala svou vášeň pro důmyslná textilní řešení. Laserem 3D řezané hedvábné dendrity v jednotlivých modelech tavením vázala na dekorace kvetoucích listů z černé transparentní organzy připomínající sklo. Strojové tavení je přitom jeden z principů výroby módy, který by v průmyslu sice připravil mnohé pracovníky o místa, ale zároveň by moudrým a hlavně postupným zaváděním nastavil radikální změnu v nehumánních podmínkách oděvních a textilních továren v zemích třetího světa. A některé značky o jeho částečném zavedení již uvažují.

Na druhou stranu by ani nebylo od věci, kdyby se naopak haute couture v některých případech nechala inspirovat pracovními metodami využívanými v Ready-to-Wear, například digitálním stylem komunikace. Během haute couture týdne módy pro sezonu jaro/léto 2020, a to v jeho úplně první den, oznámil módní dům Balenciaga, že po dvaapadesátileté přestávce obnoví linii haute couture. Maison svou novou kolekci vysoké krejčoviny představí (ať už fyzicky, či pouze online) v červenci 2020 pod kreativním vedením Demny Gvasalii – poprvé od roku 1968. A ač oznámení přišlo ještě před koronakrizí, naznačuje, že pokud se tvůrcům bude chtít, najdou pro haute couture budoucnost, která bude nanejvýš inspirativní.

Čtěte také: Jak vypadá budoucnost módy? A jaké změny můžeme čekat?

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama