Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

“Geniální nápady máme všichni. Umění je dotáhnout je do konce,” říká Alžběta Václavů z Kinoko

Text: Tatiana Urbanová, Foto: Archiv/18.7.2020
Alžběta Václavů je mladá žena, která toho za svou kariéru již stihla poměrně dost. Láska k marketingu ji provází od jejích pracovních počátků, kdy působila v reklamní agentuře Ogilvy, marketingové agentuře H1.cz či v Liftagu. Jejím aktuálním posláním je budovat novou českou značku sportovního oblečení Kinoko.

Co se na své nové cestě naučila, jak éra hokejové brankářky ovlivnila její pohled na byznys a proč další konkureční značky na trhu vítá? 

Co vás 2 měsíce po rozjetí značky Kinoko teď nejvíce zaměstnává?
Musím zaklepat na dřevo, že samotný rozjezd značky naplnil a předčil všechna naše očekávání. První reakce na produkty jsou ohromně pozitivní. Teď nastává doba tříbení. Konečně jsme měli čas se na chvilku zastavit, rekapitulujeme, povídáme si se zákaznicemi – zajímá nás, jak se cítí v našich produktech, jak se jim nakupuje v prodejně, na e-shopu, jestli jim vyhovuje způsob komunikace. Zároveň od srpna rozjíždíme sportovní lekce a workshopy u nás v prodejně, na to se moc těšíme.

Jaký nejtěžší úkol vás při rozjezdu Kinoka potkal?
Spousta úkolů se na počátku zdá složitých, lámete si nad nimi hlavu. Po čase se ohlédnete a řeknete si “...přitom taková blbost”. Když se podívám dva roky zpět, byli jsme na začátku a pilovali první střihy legín. Dneska se mi skoro nechce věřit, o kolik jsme se od té doby posunuli. Nejtěžším úkolem bylo tedy vyvinout produkty na takovou úroveň, abychom se za ně mohli postavit. Od začátku jsme věděli, že v kvalitě nebudeme dělat kompromisy. Nejočekávanějším momentem pak pro mě bylo otevření obchodu a první reakce zákazníků.  

S Antonínem Kokešem jste spolupracovala již na řadě projektů. Čím vás nejvíce inspiruje?
Antonín je mojí inspirací pracovně i lidsky. Dokáže kombinovat selský rozum a analytické myšlení, zároveň je kreativní člověk důvěřující svojí intuici. Nestydí se klást otázky nebo přiznat, že na něco nezná odpověď. Setkání a spolupráce s Antonínem jsou jedny z těch hodně dobrých věcí, co se mi v životě staly.

Legíny jsou hlavními hrdinkami mezi produkty. Máte poměrně širokou nabídku střihů, materiálů a barev. Dokáže tohle český zákazník ocenit?
Věřili jsme, že dokáže a teď už je jisté, že jsme se v tomto nespletli. Právě nabídka střihů “pro každý zadek” a barevná škála jsou našimi nejsilnějšími atributy. V tuhle chvíli pracujeme na tom, jak zákaznicím naši nabídku ještě lépe představit a výběr jim usnadnit.  

Co jiného kromě legín a sportovních podprsenek zákazníky čeká?
Kinoko jsme představili pomocí těchto dvou kategorií produktů, aby bylo zákazníkům od první chvíle jasné, co je podstatou našeho sortimentu. Postupně přidáváme další oblečení na sport i do města jako trika, tílka, mikiny, ale i jógamatky a další doplňky. Brzy představíme naši vlastní řadu spodního prádla.

Čím / kde se inspirujete při tvorbě nových kolekcí?
Jsme na startu, takže jakožto menší tým pracujeme na nových kolekcích společně. Každý z nás má jiné zájmy, zkušenosti a čerpá inspiraci odjinud. To je věc, kterou bychom rádi zachovali i do budoucna. Někteří více sledují módní trendy, jiné z nás se inspirují v přírodě, další berou inspiraci z kultury, architektury. Jsme značka inkluzivní, jsme tu pro každou ženu a snažíme se individualitu našich zákaznic podpořit i různorodostí našich přístupů.

Nový showroom jste otevřeli kousek od Strossmayerova náměstí. Jak moc podle vás ovlivňuje vhodné místo chod byznysu?
Troufám si tvrdit, že výběr správného místa je pro byznys rozhodující. Vyplatí se sledovat, kudy proudí lidi ve všední dny a kudy o víkendech, jak se proměňuje jejich složení. Jakou chodí rychlostí a v jakém rozpoložení. Jak je ulice široká, jakou má atmosféru. Náš prostor nás navíc okouzlil spoustou přirozeného světla, velikostí, nádhernými zdobenými klenutými stropy, svojí historií. Nachází se přímo u frekventované tramvajové zastávky, je přístupný z ulice, nevedou do něj schody. U výběru místa záleží na každém detailu.

S otevřením obchodu je spjata vtipná historka o tom, jak si kolemjdoucí mysleli, že prodáváte nějaký merch. Jak to přesně bylo?
Myslím, že ještě pořád někteří lidé koumají, jestli a jaký vztah máme s kinem Bio Oko. Když jsme před dvěma lety zakládali Kinoko a vymýšleli jméno, ještě zdaleka jsme neměli vybraný prostor, ten přišel o více jak rok později. Dílem náhody se Kinoko – název je přesmyčkou přezdívky Antonína Kokeše, Kokino – ocitlo dvě ulice pod kinem (Bio) Oko. Občas k nám zavítá někdo, kdo očekává filmový merch, ale bereme to s humorem a věříme, že ani kino se na nás nezlobí :)

Kdo je vaše konkurence a v čem se cítíte silní oproti ostatním?
Za konkurenci považujeme zavedené globální hráče i menší lokální značky. Úplně upřímně, my se za každou novou konkurenci radujeme, pomáhá nám rozšiřovat trh. Naše síla je v možnosti zvolit si střih legín přesně podle typu postavy, v široké nabídce barev a hebkých funkčních materiálech. Jakmile si naše zákaznice produkt vyzkouší anebo alespoň prohlédne naživo, málokdy odejde z prodejny s prázdnou.

Brand marketingu se věnujete již dlouhá léta. Jaké nejčastější chyby podle vás firmy při rozjezdu dělají?
Značky se při rozjezdu pohybují mezi dvěma extrémy: buď se tak těší, až budou moct začít kouzlit v marketingu, že zapomínají, že je na prvním místě produkt. Často tak přijdou se skvělou kampaní, ale očekávání překonají realitu. Stojí pak spoustu sil i peněz přesvědčit zákazníka, aby dal značce znovu šanci. Na druhou stranu, zdlouhavé přemýšlení o perfektním startu může firmu paralyzovat. Lepší je dobré včas než dokonalé pozdě.

Co může každá firma udělat hned teď pro svou značku?
Potkat se se svými zákazníky. Zabere to možná více času, ale z kanceláře na to, co vaše zákazníky těší nebo trápí, nepříjdete.

Z vašich volnočasových aktivit mně nejvíce zaujala éra hokejové brankářky. Naučila jste se ve sportu něco, co jste potom využila v byznysu?
Zapálení sportovci bývají v týmu zpravidla výhrou. Sportovce za kolegu chcete! Jsou cílevědomí, pracovití a umí dotahovat věci do konce. Díky pubertě v hokejové bráně jsem se naučila umět se spolehnout na tým a zároveň tam pro něj být a podržet ho vždy, když je to potřeba. -

Láska k marketingu vás provází již několik let. Máte za sebou spoluprácu s Liftagem, i působení v marketingové agentuře H1.cz či reklamní agentuře Ogilvy. Jaké zkušenosti jste si odsud odnesla?
Do Ogilvy jsem přišla krátce po škole a rovnou naskočila do práce na kampaních pro velké české i globální značky, o jakých se mi ani nesnilo. V H1.cz jsem více přičichla k výkonnostnímu marketingu a poznala skvělé lidi. Srdcovka je Liftago, které mi nejvíc připomíná Kinoko – budovali jsme českou značku, neustále zkoušeli a testovali, ráno něco vymysleli a večer rovnou zrealizovali. Liftago v čele s Jurajem Atlasem a Ondrou Krátkým vždycky vyznávalo férovou hru. Od té doby vím, že to nechci jinak.

Jak vypadá váš běžný den?
Nemám typický den, snažím se ale dát řád svému týdnu. Ráno začínám několikrát týdně v tělocvičně, pondělky věnuju e-mailům a schůzkám. Úterý a čtvrtky patří co nejvíce Kinoko týmu, středy obchodu, pátky se snažím zpomalit a věnovat se kreativním úkolům, na které jiné dny není tolik času. Samozřejmě mi do toho každý jeden týden něco hodí vidle, ale uklidňuje mě mít plán :)

3 rady, které vás posunuly dál:
1) Neodkládej věci na jindy. Všichni dobře víme, že ručníky a prostěradla, co babička několik dekád schovávala na lepší příležitosti, už nikdo nikdy nepoužije. Příležitosti je potřeba se chopit ve chvíli, kdy ji máš před sebou.

2) Geniální nápady máme všichni. Umění je dokázat jeden z těch nápadů dotáhnout do konce.

3) A taky: Neptej se na názor člověka, se kterým ses právě v osobním nebo pracovním životě rozešla. Jestli se chceš o sobě něco dozvědět, zeptej se lidí, kteří stojí po tvém boku.

Čtěte také: 10 top pilates lekcí, které najdete na Youtube

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama