Přejít k hlavnímu obsahu

Dost plýtvání: e-shopy postupně mění své návyky v balení produktů!

Text: Jan Boublík, Foto: Unsplash/18.7.2019
Údaje z roku 2016 dokazují, že ročně důsledkem dodávek z e-shopů vzniká zhruba 87 milionů tun odpadu na osobu. Už jste se někdy zamýšleli nad tím v kolika zbytečných obalech je dovezeno vaše tričko?

Naštěstí připravují prodejci vcelku radikální změny. Tou zatím nejúspěšnější je nový koncept balení produktů americké „eco friendly” značky Toad & Co. Ve spolupráci s odborníky start-upu LimeLoop začali svým klientům dovážet artikly v recyklovatelných vinylových obalech. Co je na tom nejlepší? Možnost skoro okamžité recyklace! Když dodávku převezmete, vinylový vak složíte a po přepravci vrátíte zpátky do skladu společnosti, kde jej následně posílají k recyklaci a dalšímu užití. U mnoha pozorovatelů tento odvážný krok ihned vyvolal pochyby a často byla představitelům značky kladena otázka na finanční náklady takového procesu. Tisková prohlášení však zatím skeptiky mírní:„Cena recyklačního smyčky našeho balení je zatím velmi malá v porovnání s úsilím, které tím vynakládáme k záchraně planety před odpadem.”

Stejně jako v zámoří, i v Evropě jsou výrobcům nabízena zelená řešení. Finská společnost RePack funguje podobně jako zmiňovaný start-up LimeLoop s jediným rozdílem... Na starém kontinentě její služby zatím využívá jen osmina trhu. I na severu ale řeší jeden z nejdůležitějších problémů v otázce balení e-shopového zboží – plast je jako výchozí materiál téměř nenahraditelný.

V roce 2014 započal projekt značky Patagonia, který testovala hned několik alternativních materiálů, v nichž by mohlo být oblečení, obuv a doplňky zákazníkům dováženo. Drtivá většina ale selhala a produkt byl ve finále při převozu skoro pokaždé nenávratně poškozen. Od té doby se sice vývoj alternativních materiálů posunul, ale úspěchy ještě nelze oslavovat. Novozélandská značka Maggie Marilyn přišla s inovativním řešením v podobě kompostovatelného bio bavlněného plátna. Zatím ale do něj balí jen prémiové produkty, kde jsou klienti ochotni připlatit cenu obalu.

Zatím tak značkám a e-shopovým platformám nezbývá než se snažit minimalizovat dopad dovážení v plastových obalech a dál vyvíjet a testovat efektivní alternativy. Německý gigant Zalando na začátku července přišel s přehledem složení jejich plastových obalů, které rovněž na trhu patří k jedněm z těch šetrnějších. Takzvané„Zalando boxes” jsou vyrobeny ze 100% recyklovatelných materiálů a každé balení obsahuje pouze lepidla z rostlinného škrobu a inkousty na vodní bázi. Přepravní tašky jsou produkovány z 80% recyklovaného PCR (postconsumer recycled) obsahu a oproti tzv. „virgin plastics” ušetří až 40 % emisí CO2 na každý kilogram produktů.

Snaha jednoho z největších distributorů on-line módy ale dokazuje velmi zásadní jev, který zatím funguje a bude, doufejme, fungovat i do budoucnosti. Velké tržní subjekty se učí od těch malých, které ze svých třetinových rozpočtů ukrajují zdroje podporující změnu. Dokud tento systém „tónu udávaného zezdola” bude žít, bude žít i naděje na změnu.

Čtěte také:
Způsobují vaše džíny ekologickou katastrofu?
Budeme v budoucnu používat látky, které utkají pavouci?
EKO: EU zvažuje zákaz mikroplastů!

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole