Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

DIGITÁLNÍ DETOX: Jak si nevypěstovat závislost?

text: tereza čaladi, foto: Unsplash/20.6.2020
V čase, kdy pandemie rozložila život tak, jak jsme ho znali, nám moderní technologie pomohly zachovat kontakt s okolním světem. Je dobře, že jsme je vpustili do svého soukromí, ale teď se situace znovu mění a je načase pro obrazovky, monitory i displeje nastavit nová pravidla.

Podobnou scénu možná znáte, protože jste ji v uplynulých týdnech alespoň párkrát samy prožily: Stojíte v kuchyni s telefonem pod bradou a řešíte pracovní hovor. Vypadáte u toho jako mimozemšťan, protože jedním okem střílíte po dítku, které má online výuku, druhým se snažíte zajistit, aby zelenina, kterou jednou rukou krájíte, nepadala na zem, a druhou ruku zběsile otíráte do utěrky, protože potřebujete něco najít v laptopu, který máte otevřený na kuchyňské lince hned vedle prkénka. A příliš se to nezlepší ani večer: Zapínáte televizi na zprávy s nebývalou pravidelností, protože o nemoci, která proměnila celý svět, dosud nemáme dost informací, a mezitím ještě horečně projíždíte sociální média, abyste zjistily, co na to říkají vaši známí – co kdyby věděli víc? Do toho vám na mobilu pípne upozornění, že za pět minut máte videohovor s babičkou a dědečkem, kteří už vnuka na vlastní oči neviděli celé týdny. Musíte ho ale udržet v nějakém rozumném časovém rozmezí, protože potom vás ještě čeká videochat s kamarádkami... 

Takhle extrémně to samozřejmě vypadat nemělo a my upřímně doufáme, že i díky radám, které jsme přinášeli na různých platformách Marie Claire, ani nevypadalo. Přesto jsme se v situaci, kterou nikdo z nás předtím nezažil, naučili spoléhat na technické vymoženosti v bezprecedentní míře. Pojďme se podívat na některá čísla: Čas strávený u mobilních aplikací od začátku krize? Vzrostl o 70 procent. Skupinové hovory na Facebooku a Instagramu? O 1000 procent. WhatsApp? 40procentní nárůst využití. Tik tok? Má více než miliardu uživatelů. A ještě změna týkající se naší sexuality: 25procentní nárůst návštěvnosti Pornhubu, nejoblíbenější pornografické stránky, se zvýšeným podílem předplatného, které si zaplatily ženy.

5 tipů, jak neupadnout do osidel digitální závislosti podle Kateřiny Chytry
1. Vypněte upozornění od všech možných aplikací. Každé pípnutí rozptyluje mysl a podporuje nutkavost kontroly, proto je dobré tomu předejít a věnovat se telefonu až po dodělání konkrétní činnosti.
2. Zkuste vyrazit na procházku s dětmi či partnerem a nechte doma telefon.
3. Nastavte si pravidlo, že alespoň hodinu před spaním nebudete telefon používat.
4. Častěji mobil vypínejte. Zapnutí vyžaduje pár kroků navíc a lidská lenost vás tak může od nahlížení do telefonu odradit snadněji.
5. Na čas s partnerem a dětmi si zakažte používat telefon a věnujte jim plnou pozornost.

Celý článek si přečtete v letním dvojčísle Marie Claire, které najdete právě teď na stáncích nebo si ho můžete objednat na našem webu. Doprava zdarma! 

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama