Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Co je to "THE DREAM GAP PROJECT"?

Text: Barbora Häckelová, Foto: Getty Images/15.1.2020
Že ve společnosti nepanuje rovnost, už víme dlouho. Teprve před několika lety se však začalo mluvit o fenoménu, který nám ukazuje, v jak útlém věku se nad námi předsudky ujímají vlády. O to důležitější je proti nim bojovat všemi dostupnými prostředky.

Na svět přijde holčička. Narodí se milujícím rodičům v té části světa, které říkáme vyspělá, její rodina žije v dostatku, nemusí dennodenně bojovat o přežití. Dívka je zdravá, roste, prospívá, začíná snít. Představovat si, co bude. Jsou jí tři, čtyři, fantazie jí dává křídla. Nic pro ni není nemožné, kreslí si v duchu, že poletí do vesmíru, že najde lék na zatím nevyléčitelnou chorobu, že bude prezidentkou své země. Když je jí pět let, něco se však stane. Neprojde si žádným traumatem, nikdo jí neublíží – tedy alespoň zdánlivě ne. Od téhle chvíle už ale nesní o tom, že bude jako inženýrka stavět věže vysoké až do nebe. Křídla, která jí narostla, nesnesitelně ztěžknou. Možná na takovou věž není dost chytrá? Neměla by se raději držet trochu při zemi a toužit po něčem, co se jí může doopravdy splnit? Hlavou se jí honí desítky podobných otázek... Obrázky vesmírných raket pak postupně nahradí louka s rozkvetlými květinami a k příštím narozeninám si místo té stavebnice, po které pokukovala u bratrance, raději přeje blýskavé šaty s tylovou sukénkou.

Možná se ptáte, co je vlastně na těch třpytivých šatech špatného. Nebo si říkáte, že holčička z našeho vyprávění je příliš schematická a že v dnešní době už se tohle neděje. Ne vám, ne lidem ve vašem okolí. Vědecké výzkumy však jasně hovoří o opaku.

 

 

Nutný boj
Ve společnosti stále ještě hluboce zakořeněný předsudek, že ženy jsou méně schopné a cenné než muži, brání mladým dívkám naplno rozvinout svůj potenciál. Tomuto fenoménu se v angličtině říká „dream gap“ a je to termín, který ve společnosti rezonuje teprve několik posledních let, a to především díky stejnojmenné kampani, jejímž prostřednictvím na jeho existenci a nutnost proti němu bojovat – nebo, jinými slovy, tuto mezeru či propast překlenout  – upozornila společnost Mattel, světový výrobce hraček. 

V roce 2012 jmenovaly Spojené národy 11. říjen Mezinárodním dnem dívky právě ve snaze poukázat na důsledky genderové nerovnosti u dětí. V tomto duchu byly v lednu 2017 zveřejněny závěry vědecké studie (spolupracovali na ní odborníci z několika prestižních amerických vysokých škol, jako jsou např. Newyorská univerzita či Princeton) nazvané „Genderové stereotypy ohledně intelektuálních schopností se objevují brzy a ovlivňují zájmy dítěte“, které ukázaly, že když děti dosáhnou pátého roku věku, dívky začnou samy na sebe pohlížet jako na „méně chytré“, než jsou jejich mužští vrstevníci. Výsledkem je, že se začnou dobrovolně vyčleňovat z her a aktivit, které jsou určené „chytřejším“ dětem.To samozřejmě může mít dalekosáhlé důsledky pro jejich další vývoj, bez přehánění lze říci, že tento fakt často už v tak raném věku, jako je pět a šest let, určí jejich kariéru či dokonce celý další život. Mladé dívky si tak například mohou myslet, že se pouze chlapci dokážou stát vědci, a tak o tom, že by se samy mohly stát třeba bioložkami či inženýrkami, raději vůbec nesní. V říjnu 2017 tuto skutečnost Caroline Riseboro, prezidentka a CEO neziskové organizace na pomoc dětem Plan International, pojmenovala slovy „dream gap“. Dream jako sen, gap coby mezera, průrva, trhlina. Jak už bylo řečeno, tento název se vztahuje k souboru překážek, které dívkám brání v uskutečnění snů nebo je na cestě k jejich dosažení výrazně zpomalují.

Důležité poselství
Ve videu Close The Dream Gap With Barbie (je k dispozici na YouTube), natočeném v rámci již zmíněné celosvětové kampaně společnosti Mattel, to malé holčičky shrnují takto: „Čemu jinému [než že jsme méně chytré] bychom měly věřit, když pravděpodobnost, že dostaneme hračku, která je nějak spojená s vědou, je u nás třikrát nižší [než u kluků]? To je smutné! A je dvakrát pravděpodobnější, že rodiče zadají do Googlu dotaz ‚Je můj syn nadaný?‘ než ‚Je moje dcera nadaná?‘. To vůbec není cool,“ zlobí se právem dívky ve videu. „Potřebujeme vidět výjimečné ženy a zjistit, jak se dostaly tam, kde jsou, abychom si uměly představit sebe samy v tom, co dělají. Ale nezvládneme to samy. Mámy, tátové, bratři a šéfové, potřebujeme, abyste nám všichni pomohli. Potřebujeme tu propast překlenout. Je to na nás všech.“

Povzbuzení a inspirace
Celosvětová iniciativa firmy Mattel rozhodně neskončila rokem 2018. „Dream gap je v rozporu s tím, čemu věříme, a s filozofií naší značky. Proto využíváme naši platformu a zdroje, abychom vyvolali změnu a dívkám ukázali, že mohou být čímkoli,“ píše se na stránkách The Barbie Dream Gap Project. V jeho rámci tak vznikla a stále vzniká celá řada dílčích aktivit – od shromažďování financí přes navazující vědecký výzkum až k tomu, že společnost každý rok vyrobí alespoň deset panenek, které se pro dívky mohou stát pozitivním vzorem. Podporovat ženy a dodávat jim odvahu plnit si své sny je také posláním Marie Claire. Proto jsme společně s českou pobočkou společnosti Mattel vytvořili projekt, který vás bude provázet celým rokem 2020. Představíme vám jeho prostřednictvím zajímavé a inspirativní ženy – s tou první se můžete setkat už na následujících stránkách –, které mohou mladým dívkám jako odpověď na apel z videa ukázat, že se sny,  a nejenom ty profesní, opravdu mohou stát realitou. Přiblížíme vám osobnosti, které proti společenským normám a předsudkům bojují tím nejúčinnějším způsobem – vlastním příkladem. Probojovaly se na špičky svých oborů, nezalekly se vysokých nároků zvolené životní cesty ani překážek. O svůj příběh se s námi podělí nejen formou rozhovorů v časopise, ale také prostřednictvím krátkých videí, v nichž budou mladé dívky moci nahlédnout „pod pokličku“ jejich oborů, nebo podcastů, kde se tyto ženy rozpovídají o svých zkušenostech a také o vlastnostech, které jim umožnily vystoupat po kariérním žebříčku a dosáhnout svých cílů.  Byly vybrány z různých profesí (a ano, jsou to vědkyně, CEO a další zástupkyně povolání, která jsou tradičně spojována spíše s muži). Jedno ale mají společné: Ukážou nám, jak je důležité neztratit odvahu snít.  

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole