Přejít k hlavnímu obsahu

Chcete problémy? Vyzkoušejte keto dietu!

Text: Ludmila Hamplová, Foto: Unsplash/31.1.2019
Sice rychle pár kilo zhubnete, ale brzy je budete mít zpátky. A co hůř, s keto dietou si zaděláváte na pořádné trable.

Různé nízkosacharidové diety jsou na světě už skoro padesát let. Momentálně oblíbená keto dieta je jen jednou z nich. Vůbec poprvé se tento způsob stravování objevil v roce 1972, kdy ji americký dietolog kardiolog Robert Coleman Atkins představil dietu postavenou na konzumaci tučného masa, zvěřiny a vajec a vyloučení všech cukrů, tedy žádné pečivo, těstoviny ani rýže. První výsledky byly ohromující. Jeho pacienti skutečně zhubli. A právě Atkinsonova dieta byla na počátku obliby řady dalších postavených na stejném principu, radikálně omezit nebo úplně vyloučit sacharidy ve všech podobách. Ale co se s vámi stane, když některou z nich vyzkoušíte?

Prvních pár dní to bude celkem fajn, protože při vyloučení sacharidů budete skutečně hubnout. Pokud navíc přejdete na keto dietu v prášku a budete jíst jen takto připravené koktejly, kaše a další pokrmy „z prášku“, zhubnete ještě rychleji. Jenže dřív nebo později nastanou potíže. „Módní „pytlíkové“ ketodiety jsou jednou velkou pastí. Riziko jo-jo efektu je u nich téměř 100 %,“ shrnuje Václava Kunová, lékařka specializující se na problematiku hubnutí, která vede individuální poradnu pro snižování nadváhy (www.rozumnehubnuti.cz). Žádná jednostranná dieta postavená na vyloučení celé skupiny základních potraviny se totiž nedá držet věčně. Ale přesto je tenhle způsob hubnutí populární. „Tyto diety si získávají oblibu pro svou zdánlivou jednoduchost, protože člověk nemusí přemýšlet, kolik a čeho by měl jíst a jí jen „povolené“ potraviny,“ dodává specialistka na výživu.

Mozek potřebuje cukr
Jenže za zdánlivou jednoduchost těchto diet zaplatíte. Různé práškové ketogenní diety vyjdou řádově na tisíce korun měsíčně a jejich prodejci se vám budou snažit vnutit skoro cokoliv s nálepkou „keto“, včetně výrazně dražšího bílého suchého vína, které přirozeně obsahuje méně cukrů než víno sladké. Průvan v peněžence je ale ten menší problém. „Pokud v potravě nemáme skoro žádné sacharidy, které jsou pro život nezbytné, musíme si je vytvořit sami. Jen mozek spotřebuje až 150 g glukózy za den,“ upozorňuje docent Martin Matoulek, obezitolog a sportovní lékař, který působí na III. Interní klinice 1. LF UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Jednoduše řečeno, sacharidy budou chybět vašemu mozku, a tak se budete hůř soustředit. A to není všechno.

První den keto dietyorganismus spotřebovává zásobní cukr v těle glykogen. Po jeho vyčerpání si tělo musí glukózu vyrobit samo, pokud sacharidy nejsou obsaženy ve stravě. A právě v tom je záludnost keto diet. Vy sice zhubnete, ale vaše tělo bude zbytečně trpět a dolů půjde i vaše fyzická výkonnost. „Pro fyzikou aktivitu, zvláště o větší intenzitě, je poměrně velké množství energie pro svalovou práci získáváno právě ze sacharidů. O tom, kdo vyhraje závod, i vytrvalostní, většinou rozhodne to, kolik glykogenu má uloženo ve svalech, aby v posledních minutách či desítkách minut mohl zvýšit tempo,“ dodává obezitolog s tím, že pokud vlivem keto diety zásoby glykogenu ve svalec nemáte, budete logicky pomalejší a také se dřív unavíte.

Pokud budete v tomto zbytečně přísném stravování pokračovat, překvapivě nebudete spalovat tuky, a od svého cíle v podobě pevnějšího těla se jen vzdálíte. „Pokud se mám optimálně zbavovat tuků, potřebuji alespoň minimální přísun sacharidů ve stravě. A pokud chci, aby moje sportovní výkony rostly, bez sacharidů se neobjedu,“ popisuje docent Matoulek. Při bezsacharidových dietách, včetně keto, organismus jako zdroj energie nevyužívá tuky, protože mu chybí sacharidy pro jejich spalování. Místo toho sáhne po bílkovinách, včetně vlastních svalů. Výsledkem je ztráta aktivní svalové hmoty, a navíc se sníží i klidový energetický výdej, takže tělo bude pro své základní fungování potřebovat méně energie. Když se pak po čase vrátíte ke svému běžnému stravování, shozená kila se vrátí zpět a možná přibydou ještě nějaká další.

Reklama
Reklama
Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole