Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

BEAUTY TECHNOLOGIE BUDOUCNOSTI: Fotka vám stačí

Unsplash
Text: KRISTÝNA SCHAFFEROVÁ/15.12.2020
Kosmetický svět prochází výraznou změnou... Otevřete svou mysl virtuální realitě, 3D tisku, umělé inteligenci či nanočásticím, které o vás budou svědomitě pečovat.
Reklama

Jediná jistota v životě je změna... A to platí i v dermatologickém oboru, kterým v poslední době hýbou nejmodernější technologie. Pryč jsou doby, kdy jste si musela vyšetřit desítky minut na pleťovou masku nebo se v přeplněných parfumériích probírala nekonečným množstvím rtěnek ve snaze najít tu ve správném odstínu. S cílem usnadnit nám život, ušetřit čas a na tom všem samozřejmě vydělat vyvíjejí kosmetičtí giganti chytré přístroje a aplikace, které polovinu práce udělají za nás. Technologie jako 3D tisk, umělá inteligence, nanočástice či virtuální realita se už dřív osvědčily v jiných oborech, aby si nyní konečně našly cestu do našich koupelen. Tyto nové metody nám totiž otevírají možnosti, o kterých se nám dřív ani nesnilo. Díky nim je péče o pokožku šitá doslova přímo na míru každé z nás, a to aniž bychom musely překročit práh domova. Stačí použít web kameru, vyplnit dotazník nebo nahrát fotografii svého obličeje a můžeme čerpat nespočet výhod, které nám z jejich užívání plynou.

Jiné pleťové masky
Průkopníkem inteligentních pečujících přístrojů je bezesporu švédská značka FOREO, která svou kariéru odstartovala v roce 2013 sonickým kartáčkem na čištění pleti LUNA. Úspěch byl obrovský! Netrvalo dlouho a společnost rozšířila svou řadu o další produkty, včetně přístroje urychlujícího účinky pleťové masky UFO, který navíc díky T-Sonic pulzaci zlepšuje prokrvení pokožky a díky LED světlu působí proti vráskám a akné. Pozoruhodné je, že světelná terapie byla původně předmětem zájmu organizace NASA, která na svých kosmických misích zkoumala její vliv na růst rostlin. Brzy se zjistilo, že tato technologie dokáže proniknout hluboko do tkáně, kde podporuje hojení a má vliv na její opětovný růst. Malý krok pro člověka, ale velký skok pro lidstvo, tak by se s nadsázkou dalo popsat přenesení LED terapie z několika málo raketoplánů do milionů koupelen po celém světě. Její využití je totiž opravdu široké – dokáže hojit poškozenou pokožku, má antiage efekt, mírní projevy akné, a dokonce přináší úlevu pacientům s rakovinou, kterým pomáhá od bolestivých vedlejších účinků chemoterapie.

Na poli inovativních pečujících produktů se minulý rok objevil další zajímavý hráč – značka Neutrogena, která na technologické výstavě CES 2019 představila 3D tisk pleťových masek nesoucí název MaskiD. Nejenže se tato maska perfektně přizpůsobí tvaru obličeje, ale navíc zohlední potřeby různých částí pokožky, a to od úrovně hydratace a rozšířených pórů až po výskyt a hloubku vrásek. Maska se tak bude skládat z šesti částí, které si zákazník na pleť sám přiloží (na čelo, nos, tváře, nosoretní oblast, bradu a kolem očí). Jediné, co pro to bude muset udělat, je poskytnout prostřednictvím aplikace MaskiD fotografii svého obličeje, nebo vyplnit dotazník o stavu pleti.

Sláva aplikacím
Mobilní telefon je dnes naší neodmyslitelnou součástí, kdo by ale před pár lety řekl, že skrze něj budeme řešit také naše všední kosmetické rituály. S nejrůznějšími aplikacemi může být náš život mnohem jednodušší. Například díky značce L‘Oréal Professionnel už nehrozí nepříjemné zjištění, že nám ofina nesluší až potom, co si ji necháme ostříhat. Aplikace Style My Hair Pro používá 3D technologii na bázi umělé inteligence od Modiface, která umožňuje virtuálně a v reálném čase zkoušet nejen různé barvy vlasů, ale také střihy a účesy. Aplikace je určena jak koncovým zákazníkům, kteří mohou střídat různé looky v pohodlí domova, než se pro některý z nich finálně rozhodnou, tak profesionálním kadeřníkům, již získávají další nástroj ke své práci. Co se týče vlasového stylingu, je aplikace Style My Hair Pro jednou z prvních vlaštovek, opravdový boom naopak zažívá virtuální líčení. Značky jako Oriflame, Mary Kay či Artistry nabízejí buď přímo na svých webových stránkách, nebo prostřednictvím mobilních aplikací možnost vyzkoušet si odstín rtěnky, očních stínů i make-upu. Stačí do nich pouze nahrát fotografii celé tváře nebo použít webkameru. V aplikaci Sephora Beauty Shopping zase můžete listovat jednotlivými looky a zkoumat produkty různých značek, které si lze online rovnou zakoupit. Stačí jedno kliknutí – rychle, snadno a bez zbytečně utracených peněz za něco, co vám ve výsledku ani nesluší.

Přímo na míru
Proměnlivost světa krásy se ale netýká jen líčení... Technologické vychytávky zavítaly také do sféry péče o pleť, kde se svým algoritmem pro měření stárnutí pleti SkinConsult udává krok značka Vichy. Aplikace vyvinutá ve spolupráci s předními dermatology rozpoznává sedm hlavních známek stárnutí a přináší komplexní vyhodnocení stavu pleti včetně doporučených produktů. Stačí nahrát selfie fotografii a vyplnit krátký dotazník, načež se během pár minut dozvíte bližší informace o vráskách pod očima, tmavých skvrnách, pórech, pevnosti a jasu pleti i jemných linkách v obličeji, a jak je lze případně efektivně řešit. Výsledky také můžete porovnávat s ostatními uživatelkami ve své věkové kategorii. Pokud vás personalizovaná diagnostika pleti zaujala, ale spíš než vrásky řešíte akné, pak pro vás bude vhodná aplikace Effaclar SpotScan, kterou před rokem představila značka La Roche-Posay. „Effaclar SpotScan vznikl na základě závazku značky La Roche-Posay využívat technologie, aby tak mohla svým zákazníkům poskytnout personalizovaná doporučení. Tato služba má každému jednotlivci zprostředkovat správnou diagnostiku akné, dát mu ty správné informace a doporučit vhodnou rutinu pro efektivní výsledky a lepší zdraví pleti,“ vysvětluje Guive Balooch, globální viceprezident Technologického inkubátoru společnosti L’Oréal. Pro získání verdiktu stačí pořídit tři selfie – zepředu, zleva a zprava. Aplikace následně vyhodnotí stav pokožky obličeje a doporučí také vhodnou léčbu, případně návštěvu dermatologa. „Vytvoření této aplikace bylo významným počinem. Během necelých dvou let jsme vyvinuli šest verzí této služby a s pěti dermatology a třemi organizacemi specializovanými na klinický výzkum jsme analyzovali více než 6 500 fotek. Výsledkem je služba s výraznou přesností a spolehlivostí,“ uvedla Vědecká ředitelka La Roche-Posay, dr. Sophie Seite. Značka tak tímto projektem navázala na svůj dřívější úspěch nesoucí název My Skin Track, nositelný snímač ultrafialového záření, který zákazníkům pomáhá osvojit si návyky pro lepší péči o pokožku. Jeho princip spočívá v měření UV záření, kterému jste vystaveni, a na základě vaší aktuální polohy vám poskytne také informace ohledně kvality ovzduší, přítomných pylů a vlhkosti. Prostřednictvím aplikace se pak dozvíte konkrétní rady a tipy, co můžete vzhledem k situaci pro svou pokožku udělat tak, aby se cítila a vypadala líp.

Nano doba
Sečteno podtrženo, téměř všechny kosmetické technologie se týkají inteligentních pleťových přístrojů a virtuální reality. Ale co složení samotných produktů? Revoluční novinku v tomto ohledu představují nanotechnologie, které můžeme najít například v opalovacích krémech, vlasových produktech nebo make-upech. A na jakém principu fungují? Nanočástice jsou často přírodní látky miniaturní velikosti odpovídající asi desetině tisíciny tloušťky lidského vlasu, které vynikají svou schopností proniknout do hlubších vrstev kůže. „Nanočástice představují v kosmetice opravdu něco unikátního. Čím menší jsou, tím více aktivních látek mohou dopravit do hlubokých vrstev kůže či vlasů, a tím výraznější je i samotný efekt. Ten tkví nejen v jejich velikosti, ale také způsobu zpracování kosmetiky, její stabilitě a trvanlivosti. V porovnání s ostatními kosmetickými přípravky na tělo či pleť jsou produkty na bázi nanotechnologií účinnější, a dokonce mnohem příjemnější při aplikaci,“ vysvětluje odbornice značky Endor Lenka Viková ze společnosti Medaprex. Nanotechnologie toho mají ještě hodně před sebou, a to včetně smělých plánů. Jedním z nich jsou třeba funkční vůně, které se díky nanotechnologii posunou na další, ještě lepší úroveň. „Pracujeme na zapouzdření určitých účinných látek tak, aby se vstřebaly do krevního oběhu a měly různé účinky na lidské tělo,“ říká Barbara Paldus, inženýrka a podnikatelka, která založila značku Codex Beauty. První pokusy o něco podobného můžeme pozorovat už nyní – je jím parfém Dirty Grass od značky Heretic’s, který obsahuje zklidňující CBD olej. Paldus ale tvrdí, že podobný nápad by se brzy mohl týkat i přísady, jako je třeba kofein. Použití nanočástic v kosmetice je poměrně novým odvětvím, které sice slibuje úžasné výsledky, ale chybí mu prověření časem. Na téma nanočástice a jejich působení na buňky proběhly v minulosti četné studie, často ale sledovaly pouze schopnost přežití buňky po vystavení těmto substancím, což u některých vědců vyvolává otázky týkající se jejich bezpečnosti pro lidské zdraví.

Nanočástice i další technologie jsou právě na startovní čáře a kdo ví, co přinese budoucnost... Třeba nás opravdu čeká zázračný elixír mládí.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama