Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

BEAUTY: A můžou za to hormony

Unsplash
Text: Kristýna Schafferová, Foto: Unsplash/30.12.2020
Aniž byste si jejich přítomnost ve svém těle uvědomovala, jsou to právě hormony, které v něm všechno ovlivňují. Mohou za akné, únavu, vrásky i to, že se nám nedaří zhubnout.
Reklama

Obvykle máme hormony spojené s výraznými etapami v našem životě – s těhotenstvím, pubertou a menopauzou. Svou roli ale hrají i během obyčejných dnů. Fungují totiž jako poslové, kteří putují do různých částí těla a řídí v něm celou řadu funkcí a procesů včetně spánkových cyklů, chuti k jídlu, funkce srdce, růstu a reprodukce, nálady, metabolismu, regulace teploty, kontroly hladiny cukru v krvi a dalších. „Hormonální nerovnováha je častou příčinou i takových potíží, u nichž by to člověk neřekl. Například opuchlá víčka a oteklý obličej, ale i hrubší hlas, zpomalené reakce, únava a deprese vycházejí ze snížené funkce štítné žlázy. Klíčové hormony, které můžou chybět v každém věku, jsou T4 (thyroxin), respektive aktivní T3 (trijodtyronin). Někteří lidé ale potřebují hlavně enzym, který přeměňuje T4 na T3. Mladistvě pružnou pleť má zase na starosti ‚hormon mládí‘ DHEA, jehož tvorba slábne okolo čtyřicítky. Nedostatek se na pleti projevuje ochabnutím, ztrátou vláhy a energie. Člověka sice nic nebolí, ale necítí se ve své kůži.

V neposlední řadě mají hormony vliv také na naši váhu a to, do jakých částí těla se nám ukládá tuk. Estrogen je zodpovědný za zakulacování především v oblasti bříška. Organismus se totiž s přibývajícím věkem snaží udržet dostatek hormonálně aktivní tkáně, kterou je mimo jiné také tuk. Viníkem bochánků na bocích může být zase nedostatek růstového hormonu, který se plastickou operací nebo liposukcí nevyřeší. Upravuje poměr mezi svaly a tukem, ovlivňuje pevnost kůže, zvyšuje imunitu a rychlost myšlení. Mizet začíná kolem třicítky a každou další dekádu se snižuje až o 14 %,“ říká primářka anti-aging kliniky A2C MUDr. Monika Golková. „Většina hormonálních systémů funguje na principu zpětné vazby. Změny v těle vyšlou zprávu zpět do endokrinních orgánů neboli žláz produkujících hormony, což vede k jejich úpravě,“ vysvětluje endokrinoložka Dr. Sonia Davisonová z ženské australské kliniky Jean Hailes a dodává: „Ženské tělo potřebuje určité množství tělesného tuku, aby mohlo ovulovat, menstruovat a otěhotnět. Pokud je ale hladina tělesného tuku příliš vysoká, jsou také vyšší hodnoty hormonů estrogenu a estronu, které úzce souvisejí s hrozbou vzniku rakoviny, zejména rakoviny prsu.“ Pokud tedy bojujete s nadváhou a chybí vám ke shazování kil motivace, můžete ji najít v prevenci vzniku některých onemocnění.

Stres a spánek
S trochou nadsázky se dá říct, že jsou s ohledem na naše zdraví dvě věci podstatnější než jiné – kvalitní spánek a minimum stresu. Jistá spojitost se vznikem rakoviny byla totiž prokázána i u kortizolu, hormonu, který naše tělo zaplaví ve stresových situacích. Jeho poslání je přitom od počátku lidstva jasné a nezastupitelné – v případě ohrožení zablokovat funkci ostatních systémů, jako je třeba trávení, a veškeré síly soustředit na odvrácení problému. Zatímco ale dřív potíže vyřešil útěk nebo boj, dnes máme tendenci být ve stresu tak nějak neustále. Tím pádem dochází i k dlouhodobě zvýšené hladině kortizolu. „Stresem, ale také krátkým spánkem nebo přejídáním se na noc se zrychluje úbytek jednotlivých hormonů v těle,“ upozorňuje MUDr. Monika Golková a zároveň upozorňuje na důležitost spánkového hormonu melatoninu: „Melatonin si sami vyrábíme v šišince v mozku, což se děje v noci. Když se hladina hormonu zvýší, dostane tělo signál, že je čas jít spát. Abychom měli melatoninu dostatek na zdravé spaní, musíme tělo vystavit opravdu velkému množství světla přes den. Proto se s podzimem spánek zhoršuje. Kdo nekvalitně spí, častěji se probouzí a nemůže usnout, může produkci zvýšit tak, že se přes den vystaví stálému slunečnímu záření a v noci úplné tmě v ložnici. Stačí i dvě hodiny sledování podsvíceného displeje, a v těle se potlačí produkce melatoninu. Podobně na mozek působí LED osvětlení. Nejsnazší je nechat přístroje v jiné místnosti, budit se na budík, vystěhovat z ložnice i televizi, do lampiček dát klasické žárovky a do oken tmavé závěsy a žaluzie.“

Řešení nerovnováhy
Pokud se cítíte neustále vyčerpaná nebo máte podezření, že by mohly být vaše zdravotní komplikace způsobeny hormonálními výkyvy, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem či se objednejte na konzultaci na specializované klinice. Jako řešení vám může být předepsána hormonální léčba, ve většině případů ale postačí úprava životního stylu, tedy častý pohyb a pestrá, zdravá strava. Na trhu také existuje speciální hormonální krém, který je vám umíchán přímo na míru.

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama