Přejít k hlavnímu obsahu

6 tipů, jak být v novém roce lepší než kdy dřívě

Foto: Unsplash/28.12.2018
Blíží se rok 2019 a každý přemýšlí, co udělat jinak a lépe, jak být hubenější, moudřejší a úspěšnější. S váhou vám sice následující řádky nepomohou, ale jak být v práci efektivnější jsme se zeptali několika úspěšných manažerů, ředitelů a majitelů firem.

Delegujte
Delegování není jednoduché. O tom ví asi každý manažer své. “Občas má člověk pocit, že vše musí zvládnout sám, u všeho být nejlépe osobně a o všem do puntíku vědět. Časem se ale můžete dostat do bodu, kdy nebudete mít čas ani se najíst,” říká Sandra Gligić, která vede jednu z předních pražských marketingových agentur Taste. Manažerům radí: “Zamyslete se nejprve nad tím, co je opravdu nezbytné, abyste udělali sami a co je pouze procesní záležitostí, kterou můžete předat šikovnému kolegovi. Jakmile provedete tuto analýzu, úkoly rozplánujte a nastavte jasná pravidla a systém hodnocení, aby byl každému jasný,” doplňuje. Podle Sandry Gligić je ale práci potřeba přidělovat individuálně a umožnit zaměstnancům podílet se na důležitých rozhodnutích.

Nepřešlapujte na místě
Každý rok si vyhodnoťte, co se povedlo a na čem je potřeba zapracovat. Ve chvíli, kdy analyzujete rezervy, zkuste na nich za pomoci klíčových zaměstnanců zapracovat. “Žádná firma není ideální, ale dělejte vše pro to, aby se její fungování ideálům blížilo. Jasně si stanovte cíle - ať už jsou finančního či strategického rázu a ty na konci roku vyhodnocujte. Neklaďte si malé cíle, ale buďte realističtí a především hledejte nové příležitosti. Někdy pomůže i pohled zvenčí, proto se nebojte své plány konzultovat,” radí Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek. Nebojte se průběžně evaluovat a v průběhu roku případně změnit taktiku, pokud vidíte, že ta současná není úspěšná.

Hýčkejte své zaměstnance
V době nízké nezaměstnanosti a vysoké fluktuace zaměstnanců se firmy předhánějí, kdo nabídne lepší finanční podmínky či originálnější benefity. Jitka Chizzola, ředitelka D.A.S. pojišťovny právní ochrany, nabízí jinou cestu: “Dnes není jednoduché udržet loajalitu zaměstnanců. Co ze své zkušenosti ale mohu doporučit, zvolte osobní přístup. Zapomeňte na další hromady stravenek. Máte zaměstnankyně-maminky? Popřemýšlejte nad zřízením dětského koutku, berte home office a sick days jako samozřejmost. Napečte na Vánoce cukroví a pozvěte ostatní na kávu či punč, pořádejte společné akce jako únikové hry či golfové turnaje. Loajalita se musí budovat, nikoliv kupovat.”

Inspirujte a buďte inspirován
Nejen manažerům občas dochází síly, jiným nápady. Každý občas prostě potřebuje nakopnout, aby mohl svoji práci někam posunout. "Dlouhodobě chci být pro druhé inspirací, ať už jde o můj tým nebo rodinu a přátele. V příštím roce se chci soustředit také na předávání pozitivní energie těm, kteří si to zaslouží," říká Veronika Brázdilová, ředitelka společnosti Xerox pro Českou republiku. Dodává, že aby mohla energii předávat, musí ji také někde získat. "Proto se snažím soustředit ve svém životě na věci, které mne dobíjí a obklopovat se lidmi, kteří mi energii dokáží vracet a inspirují zase mne," přibližuje vášnivá cestovatelka z Xeroxu. Tedy inspirujte své okolí, nápady ale čerpejte i vy od ostatních.

Plánujte svůj čas. Nejen kvůli rodině   
Najít rozumný balanc mezi soukromým a pracovním životem může být velmi obtížné. Jakmile moc pracujete, máte pocit, že zanedbáváte svůj soukromý život, a naopak. Aby byl člověk úspěšný na obou polích, musí najít to správné propojení mezi nimi. "Vybalancovat práci a soukromí, tak aby obě poloviny byly v harmonii, vyžaduje promyšlený a nekompromisní time management. A dodržet pár pravidel. Nemusíte být v práci po večerech. Stačí jen efektivně využít pracovní čas, trošku zvýšit pracovní tempo a nebát se rychle rozhodovat. Pak vám i na velké věci bude stačit pár hodin denně," vysvětluje Soňa Fialková, zakladatelka e-shopu Spokojenypes.cz. Podle Fialkové je důležité si do týmu najít profíky, kteří jsou pro daný obor lepší než vy a nechat jim volnou ruku. A také se naučit odmítat. "Nemusíte být viděni na každé konferenci a už vůbec se nemusíte sejít s každým, kdo vás požádá "jen” o 20 minut času," dodává Fialková.

Strava je základ energie
Jíst zdravě není pouze o tom dobře vypadat. Vhodně sestavený jídelníček člověku zaručeně přidá více energie nejen k práci, ale i pro komunikaci s kolegy. "Ze své vlastní zkušenosti vím, jak lidé často pod velkým stresem zapomínají jíst a pak to dohánějí po večerech všemožnými nezdravými jídly. Udělat si čas na pořádný oběd, oddechnout si u něj, to je pro udržení správné pohody a chuti k další práci nejen člověka ve vedoucí pozici podstatné," říká Marek Orawski z První klubové pojišťovny. Člověk ale ne vždy má čas zajít si do jídelny nebo restaurace na plnohodnotné jídlo. "I proto jsem se rozhodl, že se naučím konečně vařit a spojím tak příjemné s užitečným," dodává Marek Orawski, podle kterého je vaření i dobrý relax na vyčištění si hlavy plné práce.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole