Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

ZDRAVÍ: Co s migrénou?

Text: Stanislava Lindenthalová, foto: Getty Images/2.10.2017
Kdo to nezažil, nepochopí. Spánek tepe, horká bolest se kroutí v mozku a člověk může jen jedno: ležet ve tmě. Na hlavobol ale nejste sami! 

Nejsem lékař (protože kaž- dou chronickou nebo déle trvající nebo prostě podezřelou bolest hlavy by měl lékař vyšetřit), proto prosím následující řádky neberte jako názor odborníka, ale jako zkušenost někoho, kdo se s bolestmi hlavy potýká dvacet let. Dvě třetiny svého života počítám s tím, že se ráno můžu vzbudit do dne, kdy budu nepoužitelná. Do dne, kdy největší nepřítel bude pohyb, ale zároveň nelze ani ležet, jen čekat, až to přejde.

A TAK JSEM SE S TÍM NAUČILA ŽÍT

Někdy stačí změna počasí. Někdy určitý den v týdnu. Někdy červené víno. Už bych mohla předvídat, že když si dám v úterý večer, ve dnech, kdy hodně pracuju u počítače, skleničku těžkého červeného, do středečního rána se probudím s hlavou jako střep. Pak ruším schůzky a omlouvám se. Venku většinou prší. Spoustu věcí člověk může předvídat, ale někdy mě tělo vypne jen tak, aniž bych mu dala nějakou potvrzenou spouštěcí záminku. Jeden psycholog mi kdysi prozradil, že mám na migrénu (tak souhrnně označuju bolest hlavy ve spánku, ale oficiálně trpím cc syndromem, bolestí hlavy od krční páteře) nahlížet jako na stopku nebo brzdu těla, které jsem přetížila. Potřebuje si odpočinout, vypnout myšlenky a zůstat jen v posteli. Migrénu znám důvěrně, stejnou diagnózu má moje maminka, sestra i teta. A nejsme v tom samy, protože migrénou trpí i miliony dalších (minimálně jednou za život ji prožije jedna ze čtyř žen na planetě). Přitom se stále neví, co tu pravou migrénu vlastně spouští. Doufat můžeme třeba v to, že ustupuje s věkem, po pětapadesátce. 

Moje tipy

1. Nechte se vyšetřit. Tenhle tip neberte na lehkou váhu. Každou zvláštní bolest hlavy by měl vyšetřit lékař. Neurolog zjistí, zda jde o migrénu nebo zda potíže mají jinou příčinu. Pokud hlava bolí často a hodně, chronická migréna je víc jak 15krát do měsíce, může doporučit profylaktickou, pravidelnou léčbu, která vám uleví.

2. Dodejte tělu hořčík. Není ale hořčík jako hořčík. Zkuste požádat lékaře o Magnosolv, což je lék na předpis, nebo hledejte v drogerii či lékárně citrát hořčíku, který tělo umí dobře vstřebat. Zkoušejte, jak silný snesete, dá se sehnat i 400 mg. Taková dávka zvládne zastavit i mírnější záchvat.

3. Krk v teple. Pokud vás stejně jako mě trápí bolesti hlavy od krční páteře, braňte se zuby nehty prochladnutí šíje. Teplo dělá dobře přetíženým svalům, před spaním je můžete prohřát, třeba polštářkem do mikrovlnky a pomáhají i krémy a balzámy s prokrvujícím či prohřívacím efektem.

4. Jděte na to jinak. Máte za sebou návštěvu u neurologa s tím, že jde „jen o migrénu nebo CC syndrom“? Kromě konzervativní léčby si můžete dopřát i něco navíc. Já si třeba ráda zajdu na shiatsu masáž, která moji přetíženou hlavu krásně uvolní. Moje masérka mi poradila i cvičení, které stahuje „energii z hlavy do země“. Nebo experimentujte s bylinkami (na migrény se pije třeba čaj z kopretiny řimbaby, prodává se i v tabletkách), i s těmi z čínské medicíny.

5. Uvolněte se. Zajděte si na masáž, ale maséra poproste, aby jednal s citem. Relaxujte na čerstvém vzduchu a v přírodě. Poznejte, co vám dělá dobře. Co třeba trocha oxytocinu, který se vyplavuje při orgasmu? 

Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama