Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Kožešiny se vrací ve velkém!

18.3.2014

V bohatě fialovém provedení kolekce Toma Forda či v naturálních barvách pod taktovkou Christophera Kane – kožešina se vrací. Ovládla Londýn, New York a nakonec i Paříž. Tam v rámci kožešinových hodů oslavovala kolekce Alexandera McQueena. Do módy se tak vrací zakázané ovoce. Jak se s tím naše uvědomělá společnost bojující proti bezcitnému chování vyrovná?

Výsledek zmíněného výčtu přehlídek s kožešinovým angažmá tedy nakonec ukazuje, že letos se až 70% světově proslulých značek nechalo strhnout stále populárnější vlnou používající srst mrtvých zvířat  jako oděvní metaforu luxusu a elegance. Před dvaceti lety by podobný vývoj byl zcela nemyslitelný. Situace se ale mění spolu s veřejnou očistou kožešnického průmyslu., který se nakonec kvůli šetřnějšícm metodám výroby začal objevovat v médiích coby stále více etičtější oděvní produkce. Průzkumy z roku 2013 mluví za své. Až 77% světové populace nad 40 let začalo kožešiny a jejich zpracování vnímat pozitivněji než před zmíněným údobím dvaceti let. U mladších respondentů to však bylo zatím pouhých 55%, naštěstí. Jenže skutečnou obětí celé mašinérie jsou sama zvířata.

V roce 2000 za své kožíšky padlo až 14 milionů králíků. A globálně lze předpokládat, že sečteme-li všechny zvířecí druhy, které jsou pro výrobu kožešin používány, dojdeme neuvěřitelné miliardy mrtvol za jeden rok.  Zdá se tak, že emotivní kampaně s Naomi Campbell, která se dušuje, že by raději chodila nahá, něž aby si vzala kožešinu, jsou k ničemu. 

Sami výrobci kožešin totiž proklamují, že kampaně na ochranu stahovaných zvířat žádný vliv na prodej nemají. Přiznávají však, že kožešina jako taková měla problém se společenskými předsudky. „V našich očích to ale byla jen krátkodobá krize,“ říká Sander Jacobsen ze společnosti Kopenhagen Durs – největšího kožešinového aukčního domu v Evropě. „Lidé přestali vnímat kožešinu jako módní. Design kožešin se změnil, jenže na to výrobci nebyli připraveni a když se kožešiny přestali líbit,  lidé se začali zabývat otázkou humánnosti. Jenže nyní je situace jiná. Kožešiny už zase vypadají cool a tak podobné otázky opět ustoupily do pozadí.“  

Kožešnictví začalo hledat nové způsoby, jak pracovat s kožešinou a výrobci přišli s novými metodami atraktivního barvení a jistého odlehčení materiálu. Proto se staly kožešiny ideálnějším produktem k vývozu do jinak teplejších podmínek kultur na blízkém východě. Od Dubaje po Šanghaj – marketingové kampaně jen podpořili okamžitý boom prodeje, který přetrvává dodnes. Navíc na pomoc byly povolány celebrity. První, kdo přesedlal byla sama Naomi, přesto že v kampani pár let předtím tvrdila opak, v roce 2099 se objevila na kampani kožešníka Dennise Bassa. Více designérů pak darování kožešin celebritám použilo jako klíčovou zbraň pro boj s odpůrci průmyslového zneužívání zvířat. 

V kožešině se tak začaly objevovat hvězdy jako Lilly Allen, Rihanna či Cara Delevingne a Kate Moss. Neávno se na pařížském týdnu módy dokonce jedna z módních editorek ukázala ve vintage gorilím kožichu. Z kožešiny se tak stává kamarádka! V Británii nedávno organizace British Fur Trade Association spustila webové stránky s výchovným potenciálem. Údaje na stránkách totiž vzdělávají mladé a ukazují jak šetrně jsou zvířata stahována a jak je s jejich těly příkladně nakládáno. Přimějí i vás tyto nové skutečnosti respektovat  průmyslové stahování zvířat a používání jejich kožešin pro účely výroby spotřebitelných oděvů?

Kožešiny jsou zase v módě a společnost znovu fandí zpracovávání zvířat pro oděvní účely! Jste pro?

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole