Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

@WORK: Sen všech třicítek – Lucie Brešová šéfuje úspěšnému start-upu a čeká miminko

Lucie Fialová, Foto: Martin TIso/11.1.2017
O vyhledávači letenek kiwi.com se mluví jako o zázraku. Ze start-upu o dvanácti zaměstnancích se za necelé tři roky stal osmisethlavý obr s miliardovými obraty. My vám přinášíme rozhovor s výkonnou ředitelkou Kiwi.com Lucií Brešovou.

Podle Lucie Brešové je za tím – krom dobrého nápadu – především vytrvalost. "Jsme schopni překážku obejít, přelézt, podhrabat, ale určitě ne to vzdát a jít domů!"

Když vám duchovní otec Skypickeru, dnes Kiwi.com, Oliver Dlouhý nabídl, abyste se k němu přidala, měla jste hned jasno? Ano. Lákalo mě budovat něco od začátku. Baví mě zařídit věci tak, aby fungovaly. A tady bylo jasné, že k tomu se dostanu v neomezené míře. 

Vaše působení ve firmě prý začínalo od toaleťáku...

Začínala jsem jako provozní a finanční ředitelka, což znamenalo řídit, aby děcka měla na čem sedět, aby měly monitory, a ano, aby na záchodě bych ten toaletní papír. Když se to rozjelo, tak jsem tu provozní část předala kolegyni a nějakou dobu se věnovala financím. I to už jsem předala a stala se managing directorem zodpovědným za interní strategii firmy. 

Co to v případě Kiwi.com znamená?

Můj úkol je identifikovat nejpalčivější problémy a najít řešení. Standartní postupy pro normálně rostoucí firmy na nás nebývají aplikovatelné, my rosteme meziročně o stovky procent. To s sebou po provozní stránce nese obrovské množství výzev a změn, kterými ta firma musí projít. Dosud jsme byli strašně operativní – každý prostě hned řešil to, co bylo potřeba. Teď musíme začít věci plánovat a řídit, spíš než sami vykonávat. 

Má vůbec takový růst obdoby? Máte se s kým poradit? 

Občas se to prý děje, ale i ve světovém měřítku – v Silicon Valley nebo v Izraeli, v zemích start-upů – je to vzácnost, a těch, kteří mají osobní zkušenost, je málo. Když se někoho ptám, dostávám odpověď, která předpokládá řešení  třeba v horizontu roku, jenže my potřebujeme, aby to fungovalo hned teď. Nejen firma, ale i já sama jsem do své funkce dorostla příliš rychle, aniž bych za sebou měla dostatek zkušeností, takže se snažím čerpat inspiraci třeba v knížkách. Naposled mě zaujala třeba kniha Bena Horowitze The Hard Thing About Hard Things. Uklidňuju se tím, že na to, co se nám děje, mě nemohla připravit žádná škola, a není na to žádný univerzální návod. Musím prostě hledat. 

Jak si v každodenním šrumci nacházíte na to hledání čas?

Nejlíp to jde, když cestuju. To mi umožní poodstoupit a zamyslet se. Stačí ty dvě a půl hodiny, když jedu do Prahy vlakem, kde není žádné pokrytí, takže na mě nikdo nemůže. 

Je vůbec možné, aby váš start-up zůstal start-upem? Nestává se z vás pomalu korporace?

Vezměte si Google – to je korporace se spoustou zavedených procesů, a přesto si zachovávají svobodné a kreativní prostředí. My jsme teď ve fázi puberty – už je potřeba opustit ten ultrapunk, který fungoval skvěle, ale jen do určitého počtu lidí. Teď už potřebujeme systém, ale to neznamená, že naši lidi přijdou o možnost firmu spoluvytvářet. 

Prý máte hodně mejdanů...

To je až tak slavné, jo? Večírky jsou důležité. Naše firemní populace má hodně mladý průměr, 25 až 27 let, zároveň většina těch lidí velmi tvrdě pracuje, takže relax k tomu patří. Díky večírkům se z kolegů stali kamarádi, což se snažíme i nadále podporovat, jen už je těžší a těžší pořádat celofiremní akce. 

Čím jste chtěla být jako malá?

Architektkou. Už tehdy se mi líbila představa budování věcí, které zůstávají. Ale pak jsem zjistila, že neumím kreslit. Odmala mě bavila taky matematika a čísla, ale vlastně ještě ani po maturitě jsem neměla jasno. Rozhodla jsem se pro pařížskou Sciences Po, protože tam jsou první tři roky všeobecně zaměřené. Teprve na magisterském studiu jsem si vybrala finance – nevěděla jsem, kde budu žít a přišlo mi fajn, že jedna plus jedna rovna se dvě, ať  žijete v Česku, ve Francii nebo v Austrálii. Taky jsem měla pocit, že skrze byznys budu mít největší možnost ovlivnit, jak bude vypadat zítřejší svět. 

Takovou moc podle vás byznys má?

Když je člověk ve vedení firmy, která přináší něco nového na trh, tak ten svět prostě ovlivňujeme. My konkrétně měníme to, jak lidé vnímají cestování, a otevíráme možnosti i těm, kteří by si to jinak nemohli dovolit. 

Kolik se dá s Kiwi.com ušetřit?

Na některé trasy jsme schopni najít letenku za 250 euro místo za 700.

 

Celý rozhovor naleznete v lednové Marie Claire.

Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama