Přejít k hlavnímu obsahu

MASTERCLASS: Pomoc, kolega se fláká!

Text: Klára Jappelová; foto: Getty Images/8.4.2017
Kolega, který nepracuje naplno, je postrachem všech pracovních kolektivů. Co s ním?

Řadoví zaměstnanci si v takových situacích říkají, že přeci není jejich úkol povzbuzovat dotyčného k práci – že se jedná o úlohu nadřízené či nadřízeného. V tom je však jedno z úskalí týmové práce. Slabší článek se v ní může dlouho ukrývat a zůstat nepovšimnut. V případě „lenochů“ doporučuji být nekompromisní. Pokud nějakou dobu bylo jejich nízké nasazení kompenzováno zbytkem týmu, je potřeba na to upozornit a varovat, že tato „výpomoc“ už nebude dále pokračovat. Například slovy: „Byl jsi tu nový a snažil jsme se ti pomáhat, aby ses rychleji v prostředí zorientoval...ale teď už jsi tu dostatečně dlouho na to, abys některé věci dělal sám. Tvojí zodpovědností tedy budecelá oblast A, B, C...“ Pokud kolegiální „domluva“ nezafunguje, je potřeba zapojit šéfa či šéfovou. Hodně lidí před tímto krokem váhá, nechtějí vypadat jako žalobníčci, možná ale nezbývá nic jiného. Manažeři tuto intervenci ze strany týmu obvykle ocení, často o problému neměli ani ponětí. Situaci šéfovi popište fakticky a bez emocí. Spíš než o lenosti mluvte o tom, jaké problémy kolegovo chování způsobuje ostatním členům týmu: Třeba, že nestíháte, zůstáváte v práci déle, věnujete x hodin týdně opravám chyb a kontrole odvedené práce, pak nestačíte na ostatní úkoly a další. Rozhovor je dobré uzavřít prosbou o pomoc ve stylu: „Bylo pro nás těžké za tebou přijít, ale situace nás trápí, nevíme si rady a potřebujeme, abys ji nějak vyřešil.“ Takovou prosbu šéf určitě neodmítne!

ZAMĚSTNANCI UDÁVAJÍ, ŽE JEN V 30% PŘÍPADŮ MANAŽEŘI SAMI OD SEBE ZAČNOU ŘEŠIT NÍZKOU VÝKONNOST U ČLENA SVÉHO TÝMU.

POKUD SE MÁ ČLOVĚK ZLEPŠIT, NENÍ MOŽNÉ ZLEPŠIT NAJEDNOU VÍCE NEŽ 2-3 VĚCI.

PRŮZKUMY UKAZUJÍ, ŽE MANAŽEŘI VĚNUJÍ 80% SVÉHO ČASU TĚM ZAMĚSTNANCŮM, KTEŘÍ ODVEDOU 20 % PRÁCE.

Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama