Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

MASTERCLASS: Firmy, kde maminkám vycházejí vstříc

Text: Klára Jappelová, foto: Getty Images/9.2.2018
Navzdory výjimečnému sociálnímu systému v naší zemi (až tříletá mateřská/rodičovská dovolená je světový unikát), čím dál větší procento žen zvažuje dřívější návrat do zaměstnání.

Výzkumy potvrzují, že navrátivší se maminky jsou velmi loajální a oddané pracovnice. Jak jim tedy vyjít vstříc?

1. Větší míra svobody. Jednou z hlavních věcí, kterou žena s  dítětem ocení, je flexibilita. Ta má v  českých firmách různé podoby. Od částečných pracovních úvazků, sdílených pracovních míst (více osob sdílí jedno pracovní místo), flexibilní pracovní doby (zaměstnankyně má možnost rozložit si v týdnu fond pracovních hodin) až po možnost práce z domova.

2. Nutnost důvěry. Při aplikování výše zmíněných postupů totiž firma může do určité míry ztratit kontrolu nad tím, co v pracovní době maminka dělá. V  hlavách vedoucích se mohou objevovat otázky, zda odvede tolik práce, kolik by měla (nebo mohla, kdyby byla „pracovníkem bez závazků“). To může být důvodem, proč výše zmíněné možnosti nejsou u nás zatím úplně běžnou praxí. S ohledem na velký přetlak zájemců o umístění do mateřské školy je další nezanedbatelnou výhodou existence firemní mateřské školy či finančního příspěvku, který lze využít například pro zaplacení chůvy.

3. Rozhovor s předstihem. Vstřícné může ale být už i chování firmy před porodem. S nastávající maminkou může řešit, zda se žena vrátit chce, kdy přibližně, či jak by si ideálně představovala své budoucí pracovní zapojení. Některé společnosti se dále s maminkami snaží udržovat kontakt i po dobu jejich nepřítomnosti. I tím dávají ženám najevo, že se s nimi i nadále počítá.

4. Pochyby jsou na místě. Každá z nás může mít mnoho pochybností, zda v pracovním prostředí obstojí, zda zvládne skloubit roli rodiče s rolí zaměstnance. Pokud k našim potřebám bude zaměstnavatel vstřícný, může tímto svým přístupem jen získat.

 

Autorka je HR Specialist Senior, Raiffeisenbank. 

Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole