Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

TÉMA: Instababičky na vzestupu

text: Dilvin Yasa, foto: Getty Images/8.6.2018
Osmdesátnice drtí na sociálních sítích mileniály jejich vlastními zbraněmi. Inkasují za posty slušné peníze a dokazují tak, že svět můžeme dobýt v každém věku. A proč by taky ne... 

Blondýnka špulí rty do foťáku na telefonu, opírá se o nafukovací labuť, poprsí vystrčené vpřed, hlavně aby slunce pořádně rozzářilo její obojek s falešným drahokamem. Jen co tu fotografii nahraje na Instagram svým 3,1 milionu followerů, přistane u fotky vlna emotikonů s ohýnkem a komentářů chválících její styl, svůdnost a odvahu. Helen Van Winkle (@ baddiewinkle) ovšem nepatří mezi typické instagramové osobnosti, které dvacetiletí obvykle následují. Mohla by být jejich (pra)babičkou, díky svému oblíbenému účtu na sociálních sítích ale vydělá o hodně víc než leckdo z nich. Na internetu možná vede mladistvá krása – mladé krásky cvičící jógu, mladé krásky (ne)ládující se donuty. Zato Baddie a její stejně slavné kolegyně vsadily na stárnutí a staly se superhvězdami po celém světě.

 

Příspěvek sdílený BADDiE (@baddiewinkle),

Nečekejte, že budou ve svých postech péct buchty, jak by se na babičky slušelo. Pózují v modelech Balenciaga a dostávají za to záplavu lajků. Baddie se někdy převtěluje do role múzy kultovní kosmetické značky Urban Decay a dostala se i na seznam 30 nejvlivnějších osob na internetu časopisu Time. Iris Apfel (@iris.apfel) je devadesát pět a je tváří kampaní Kate Spade. Sydney má zase svou Sarah Jane Adams (@saramaijewels), která účinkovala v reklamách značky Miu Miu. Dámy také vystupují v jedné z kampaní, která má ústřední slogan: „Kdo říká, že svět nemůžete dobýt v jakémkoli věku?“

Díky Instagramu berou ženy nejen své online osudy do vlastních rukou. Nechtějí, aby o nich jen někdo psal, fotil je a obdivoval z dálky, nečekají, že padnou do oka pouličnímu fotografovi. Hledají sílu ve vlastním vlivu, cvakají, zachycují a „heštegují“ osobní příběh po svém. Vnoučata by je sice mohla potrénovat v užívání smajlíků a emotikonů, tyhle ženy ale nejsou na internetu jen proto, aby se přes ně někdo někam proklikával.

To platí pro šestasedmdesátiletou Tutti Bennett (@tuttifruitty1), která tvrdí, že jí její nové sociálně-mediální hobby vneslo do života novou šťávu. „Ti, kdo nás sledují, zjišťují, že stárnutí nemusí být nuda, nebo něco děsivého, což je skvělé. Nám jde ale také o vnitřní pocit: Víte, co? Nevím, kdy přijde moje poslední hodinka, tak si budu užívat, dokud můžu, a zažiju ještě nějaká dobrodružství,“ dodává. „Zákazníci dají na jiné zákazníky, kteří jsou jim podobní, takže zalíbit se postarší ženě je pro pracovníka marketingu komplikované... Vystavovat dvacetiletou modelku by prostě pro něj nemělo smysl.“ A jen k tomu doplníme, že bohatí lidé přes šedesát tvoří nejrychleji rostoucí ekonomickou skupinu. Věk už také není pro ženy tak určující, jako býval dříve. V západním světě se ženy vdávají, rodí děti a kupují domy čím dál tím později a zaměstnání mění asi tak často, jako se střídají auta. Jak bychom se tedy mohli divit, že stárnou i naše vzory a instagramové idoly?

Judith Boyd, neboli @Stylecrone, je 74 a předvádí nekonečnou přehlídku barevných pokrývek hlavy. „Dlouhou dobu pro mě kreativní sebevyjádření znamenalo výběr outfitu (klobouk nikdy nesměl chybět). Dá se říct, že se tak i zklidňuji před začátkem dne,“ dodává k tomu. Bývalá sestra na psychiatrii Judith se zviditelnila díky svému blogu Style Crone. Založila ho v roce 2010, aby pomohla sobě a svému manželovi Nelsonovi vyrovnat se s léčbou jeho rakoviny. „Našli jsme přes hledáček fotoaparátu cestu k sobě. Snažili jsme se situaci odlehčit, i prostřednictvím seriálu s názvem Co si vzít na sebe na chemošku,“ vzpomíná Boyd. Blogování Judith během posledních devíti měsíců Nelsonova života pomohlo se se vším vyrovnat. Její online popularita na svou transformaci ve slušný přivýdělek k důchodu teprve čeká, podle Boyd jde ale hlavně o to, že přispívá svou troškou do boje proti předsudkům. „Ve společnosti orientované na mladé je osvobozující dát o sobě vědět a přispět tím i ke změně vnímání starších osob v naší kultuře,“ dodává. Doufá, že jednoho dne budou lidé vnímat kůži osmdesátileté ženy stejně krásnou jako dvacetileté. Ale než se svět změní, baví se. „Díky Instagramu se cítím sebevědomější a už mi tolik nevadí riskovat,“ pochvaluje si. „Můj předinstagramový život byl báječný, dnes mi ale nabízí nové zkušenosti, které bych si bývala ve svém věku nikdy ani nepředstavila. Ze stárnutí se stalo nekonečné dobrodružství.“

Pro generaci, které hrozí osamělost ze všech nejvíce, tak může Instagram představovat zdroj sounáležitosti a propojení. Během jednoho slunného podzimního odpoledne baví Tutti Bennett v klobouku, výrazných náušnicích, brýlích Dame Edna a se rty nalíčenými rudou rtěnkou svým vyprávěním skupinku lidí v kavárně. „Vypadáte úžasně!“ oslovují ji kolemjdoucí. „Odkud máte tu šálu?“ Komplimenty jsou nekonečné a Tutti se usmívá. „Tohle nic není,“ komentuje zájem se smíchem. „Měli jste mě vidět před pár dny, když jsem šla na party do jednoho klubu! Odevšad se hrnuli lidé, že mě sledují na Instagramu a chtěli by mě pozvat na něco k pití.“ Podle Jenny Darroch, autorky knihy Proč na ženy nepůsobí marketing (Why Marketing to Women Doesn’t Work), to dává smysl, a to jak pro samotné aktérky, tak pro značky, které jejich přitažlivost podporují. „Řada z nich není zatížena hypotékou, nestarají se už o děti, přežily manžely a zůstaly jim peníze z životních pojistek a důchodového spoření,“ vysvětluje Darroch.

Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole
Reklama