Přejít k hlavnímu obsahu

Naučte se boxovat s Terezií Krejbychovou, trenérkou a mezinárodní rozhodčí olympijského boxu

Připravila: Barbora Nečasová, foto: soukromý archiv/11.6.2018
Zeptali jsme se Terezie Krejbychové na jedenáct nejčastěji pokládaných otázek týkajících se boxování. Pokud byste chtěli rádi vyzkoušet tento sport, čtěte dále.

1. Box je poslední dobou hodně populární. Proč myslíte, že to je? Co na něm vidíte Vy? Proč by s ním podle Vás měly naše čtenářky začít?

Je pravdou, že box se konečně opět dostává mezi „populární“ sporty. A je tomu tak dobře. Box byl u nás vždy velmi oblíbený sport, boxerská utkání bývala prestižní společenskou událostí. Kdo v Praze nechodil na box do Lucerny, jako by nežil. Nyní se to opět, zásluhou několika boxerských nadšenců, pomalinku vrací. Box je krásný a elegantní sport, pokud alespoň trochu rozumíte pravidlům, zjistíte, kolik umění je k tomu potřeba. Není to, jak si mnozí myslí, o mlácení do hlavy a snaze soupeře ubít. Mluvím ovšem o olympijské boxu. Je to sport, kde zapojíte nejen všechny svalové skupiny rovnoměrně, nedochází tak k dysbalancím, jako u jiných sportů, ale také musíte zapojovat mozek. Boxer musí umět přemýšlet a rychle reagovat. Dobrý boxer. A to na tom sportu miluji. Není to o agresi, je to o eleganci. A proč by měly ženy začít s boxerským tréninkem? Hovořme o tréninku, nikoliv soutěži. Protože je to opravdu velmi pestrý, zábavný sport, při kterém se tělo tvaruje velmi souměrně a změny jsou brzy viditelné. O blahu na psychiku snad ani psát nemusím. A navíc, na box obvykle chodí spousty krásných mužů, tedy i estetika si přijde na své.

2. Někde jsem četla, že při boxu spálíte až 2000 kalorií. Je to pravda? 

A kdo a jak to kdy změřil? Počítání kalorií považuji za holý nesmysl. Každý máme jiné spalování, jinak dýcháme, jinak se pohybujeme, každý trénink je jiný, to vše ovlivňuje spalování kalorií. Paušalizovat je holý nesmysl. Ale pokud se ptáte na výdej energie při boxerském tréninku, tak je opravdu mimořádně velký. Vždy tvrdím, že jen boxer a nádechový potápěč ví, jak může být 30 vteřin dlouhých.

3. Jak takový trénink probíhá?

Tréninky se obvykle dělí na fázi zahřívací/protahovací, nácviky techniky, práce na aparátech (pytle, lapy apod.), posilování a příp. sparingy (simulace zápasu).

4. Co je při boxu nejdůležitější? Můžete popsat základní postoj?

Nejdůležitější je pochopitelně dýchání a neztrácet koncentraci. Maximální soustředění na každý pohyb, který dělám. Což ostatně zeefektivňuje trénink obecně. Udělejte si schválně pokus, když budete šlapat na rotopedu a u toho koukat na TV, tak nikdy nedosáhnete takového efektu, jako když „procítíte“ každé šlápnutí do pedálu. Garantuji vám, že pokud se soustředíte při tréninku na procvičovaný sval, tvaruje se a roste mnohem rychleji, než když myslíte na něco jiného. A správné dýchání je absolutní alfa a omega všeho. Na což se bohužel dost zapomíná. Základnímu postoji se říká gard. Popis by byl příliš dlouhý a technický, tedy nezábavný. Lepší je ho vyzkoušet na tréninku v praxi.

5. Jaké chyby při boxu ženy často dělají?

Nemyslím si, že ženy dělají nějakou specifickou chybu. Spíše se tréninku zbytečně obávají. Ale ze zkušenosti vím, že ženy se dokáží na tréninku mnohem více „zakousnout“, když něco chtějí dokázat. Muži obvykle odpadají dříve.

6. Jaké jídlo byste doporučila před tréninkem? A jaké po něm?

S jídlem bych byla opatrná v radách stejně jako s kaloriemi. Každá jsme jiná, máme jiné spalování, jiné trávení a tolerance vůči potravinám. Také se to liší, pokud chceme hubnout, přibírat či kýho výra. Držela bych se spíše doporučení typu, před tréninkem lehkého, a ne těsně před, po tréninku je základem doplnit energii.

7. Jak často byste doporučila ženám boxovat? A jakou aktivitu byste doporučila jako kompenzační cvičení? Proč?

Obecně bych doporučovala trénovat box dvakrát týdně s tím, že se k tomu přiřadí ještě nějaká doplňková aktivita. To je minimum, kdy mohou být vidět výsledky. Výborným doplňkem je běh a plavání. Při boxu jsou velmi namáhaná ramena, je tedy vhodné zařadit kompenzační a uvolňovací cviky právě s důrazem na ramena. Vřele doporučuji obrácené stojky o zeď. Udělá je každá, věřte mi.

8. Co vás dokáže při boxování vyburcovat?  Případně, máte nějaký osobní tip, jak si udržet při boxování (cvičení) motivaci?

Trénink boxu je nesmírně zábavný a výživný, tam není příliš potřeba udržovat motivaci. Box je motivací sám o sobě. Ale je pravda, že při těžkém tréninku mi velmi pomáhá překonat únavu správná motivační hudba.

9. Posloucháte při boxování hudbu? Která hudba/interpret/playlist Vás dokáže spolehlivě nabudit a vyburcovat? 

Poslouchám hudbu ráda při každé aktivitě. Při boxu mě baví taková tak drsná pouliční. Třeba mexický a latinoamerický hip hop je úplná pecka.

10. Je lepší začínat s boxem individuálně (s trenérem), nebo byste na začátek doporučila skupinové lekce?

Já osobně se velmi a důrazně přimlouvám za to, začínat s trenérem individuálně a do skupiny přejít v momentě, kdy umíte správně techniku a ovládat své tělo. Při skupinových lekcích trenér nemá šanci ohlídat, zda provádíte cvik či techniku perfektně. Ale to platí o každém sportovním tréninku.

11. Kam zajít, když chci začít boxovat?

Třeba za mnou! Kvalitních klubů a trenérů máme po republice určitě hodně. Doporučuji se poohlédnout po nejbližším klubu a zjistit si reference na trenéra. Není trenér jako trenér! Určitě se vyplatí, vybírat pečlivě. V Praze se určitě koncentrují skvělí trenéři v tělocvičnách jako je SK Boxing Praha nebo Pražský Rohovník. Ale pochopitelně i jinde. Seznam by byl dlouhý.

Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole
Reklama
Reklama