Přejít k hlavnímu obsahu

TÉMA: Ženské investice

Text: Scarlett Wilková, foto: Getty Images/13.9.2017
V souvislosti s nakupováním oblečení, šperků a doplňků často zní slovo utrácení. A co takhle začít místo něj používat výraz investice? Pro ženy, které mají styl, je mnohem přesnější. Jejich skvěle uspořádaný šatník připomíná promyšlené portfolio spravované zkušeným bankéřem. 

Černé sako Armani, béžový kabát Max Mara, šátek Hermès, kožená taška Bottega Veneta, hodinky Cartier... Snobské utrácení? Jak se to vezme. Tyto kousky bývají nazývany slovem ikonické, které označuje oblečení a doplňky některých značek, jež nevycházejí z módy, každý je zná, jde o něco nadčasového. Jinými slovy, pokud si žena takovou kombinaci koupila v roce 2010, může ji směle nosit i v roce 2015 a bude stále lépe oblečená než žena, která si mezitím za těch pět let koupila každý rok čtyři další kabáty nízké kvality. Jedním ze znaků charakteristických pro ikony mezi oblečením totiž je, že nepodléhají trendům. Nikoho nenapadne přemýšlet, ze kterého roku takový kabát, sako či kašmírový svetr jsou, protože jejich kvalita je tak vysoká, že jí nějaký ten rok navíc neublíží. Mimochodem, všimněme si, jak obvykle vypadají dámy z opravdu nejvyšších vrstev společnosti. Ne, teď nemám na mysli popové a filmové hvězdičky oblečené v módních výstřelcích z posledních přehlídek, ani ženy, které si dodávají sebevědomí výraznými logy známých značek, takže vypadají jako chodící reklama. Mluvíme o úspěšných podnikatelkách, manažerkách, ženách nejbohatších mužů světa, aristokratkách, o opravdové high society. Obvykle si vykračují v černém roláku nebo bílé košili, černém či béžovém plášti, s velkými slunečními brýlemi. Nic vyzývavého, žádné výrazné nápisy či potisky a přitom vypadají skvěle.

Takovému stylu se může přiblížit každá žena, byť nemá na kontě miliony dolarů ani velkorysého sponzora. Jde jen o to naučit se pohlížet na nákupy oblečení a doplňků jako na investici. „Ženy, které mají plné skříně oblečení, jsou víc bezradné a hůře oblečené než ty, které nakupují chytře a vědí, jaký jsou typ,“ říká stylistka a módní poradkyně Táňa Havlíčková. „Můj šatník se skládá z mála věcí, ale jsou takové, že se kdykoli můžu obléknout pro jakoukoli příležitost. Pro mě je základem kvalitní černé sako,“ upřesňuje. Zkušené módní investorky vědí své: když jde o důležitý kousek, je lepší svou platební kartu brutálně provětrat, než ušetřit pár stokorun. Když si totiž spočítáme, kolik hadříkovitých, kdo ví kde spíchnutých sáček jsme za svůj život koupily a po čase vyhodily, vydalo by to bohatě na jeden ikonický kousek. Hlavní je se nebát, že taková věc takzvaně vyjde z módy. To si myslí nezkušené utrácečky, nikoli chytré investorky.

Kupříkladu majitelka PR agentury Barbora Bergová o sobě a kamarádkách mluví jako o sběratelkách moderního umění v podobě módních kousků. „Módu opravdu vnímáme jako moderní umění a máme svoje soukromé sbírky. Já ráda investuji do kabelek, kvalitních nadčasových kousků, které mohu nosit několik desítek let. Mezi ně patří kabelky Tom Ford, Bottega Veneta, Valentino, Chanel. To jsou, troufám si říct, dědičné kousky. Mám boty značek Sergio Rossi, Dolce&Gabbana, Vicini, které nosím více než deset let a pořád vypadají jako nové. Také se vyplatí investice v podobě kvalitních kožichů a nadčasových kabátů, ty máte navždy,“ vypočítává.

DISKRÉTNÍ TICHÝ LUXUS

Zkušené investorky také vědí, že rovnice čím výraznější logo, tím lépe, neplatí. Světem módy se rozšířil výraz tichý luxus. Tak jsou označovány kousky těch nejprestižnějších značek, které si však nedávají za cíl ohromit výrazným logem. Zkrátka, to, že kabát stál nehoráznou sumu, protože je perfektně ušitý z kašmíru a má hedvábnou podšívku, si užívá jen jeho majitel a je mu úplně jedno, že to neví každý, koho míjí na ulici. Ti zasvěcení to stejně poznají. Ti nezasvěcení by si všimli jen, kdyby kabát zdobila výrazně viditelná značka, logo.

Příklad? U značky Hermès platí, že čím menší logo, tím vyšší cena. U některých modelů kabelek či náramků je dokonce typické písmeno H přímo mistrně ukryto. Stejně tak má firma Louis Vuitton výrobky, na kterých nenajdeme její typický monogram. Neuvěřitelné, že? Vždyť většina žen si tyto kabelky kupuje právě pro jejich nezaměnitelné LV. Tedy, aby každý viděl, že mají „vuittonku“. Jenže určitá vrstva lidí žádá přesně opak, takzvanou diskrétní kolekci. Tyto tašky kupuje proto, že jsou perfektně udělané, kvalitní a vydrží řadu let. V šatníku znalkyň módy proto mnoho výrazných log nenajdeme, vědí totiž, že se omrzí. Značka Bottega Veneta dokonce uvedla kolekci tašek se sloganem: Vaše inciály stačí. Mnohé ženy už však mají logománii za sebou. Tou si česká společnost prošla v devadesátých letech. Podlehla jí především generace dnešních čtyřicátnic, které stihly kousek života v nudné komunistické šedi, kdy hitem byly i barevné igelitky ze zahraničních supermarketů, hlavně, že na nich byl nějaký nápis.

Nejlepší ženskou investicí jsou ovšem šperky. Můžeme si vzít příklad ze zvyků olašských Romek či příslušnic arabských národů. Ty si dodnes zakládají na tom, aby je jejich muži obdarovávali zlatem, protože od svých maminek, babiček a prababiček vědí, že ať se stane cokoli, zlato ženě zpravidla zůstane. Při rozvodech, válkách, živelných pohromách. Mimochodem, moje babička, která prožila válku, vždy říkávala, že mít zlato bylo nejlepší, protože se na útěku dalo dobře schovat a nezabíralo místo. Zatímco obrazy, vily, drahý nábytek, stříbrné příbory natož peníze či akcie se při opravdových malérech, kdy je třeba zachraňovat holý život, ukazují být celkem na nic. Mnohé ženy si však v poslední době zvykly nosit bižuterii, chirurgickou ocel, stříbro místo zlata. Ba ani hodinky nejsou moc v kurzu, vždyť máme vše potřebné v mobilech. Jaká škoda. Takový zlatý prsten s diamantem či diamantové náušnice jsou investice jako lusk.

„Žena by měla mít nějaký kousek, který si vysnila, takovou citovou investici,“ říká Lucie Kocman z butiku Hermès. „Pokud neměla štěstí a nezdědila po mamince nebo babičce nějaký šperk či jiný rodinný klenot, nikdy není  pozdě s touto tradicí začít. Jednou z mých prvních takových investice byl ikonický náramek Hermès Collier de Chien. Zaujal mě příběh značky, příběh zmíněného produktu, kvalita zpracování i použité materiály.“

JAK SE DRAŽÍ KABELKA

Nedávný průzkum investiční společnosti Generali PPF Invest zjišťoval, jaké jsou ženy investorky: už dávno podle něj neplatí, že jen muži investují do akcií nebo cenných papírů. Je to padesát na padesát. Michal Valentík, investiční stratég společnosti Generali mužům radí: „Vaše domácí portfolio bude méně rizikové a více diverzifikované, pokud vám s jeho spravováním pomůže vaše žena. Ženy jsou totiž zpravidla rozvážnější a investice si umí dobře promyslet.“

Běžné jsou už aukce, na kterých se draží či prodávají starší módní kousky věhlasných značek. Například firmy Gucci či Hermès v tomto směru spolupracují s aukční síní Christie ́s. Ta dokonce zaměstnává přímo specialistku na dražby kabelek Hermès. Jmenuje se Claire Borthwick a její prací je určovat hodnotu kabelek. „Jsou podobně cenným artiklem jako šperky či umění. Na kabelkách je navíc skvělé, že se mohou dědit i prodávat dál, protože narozdíl od oblečení sedí každému,“ uvedla v jednom z rozhovorů. V Christie ́s se před časem prodala červená kabelka Birkin z krokodýlí kůže z roku 1998 s uzávěrem z bílého zlata v přepočtu za milion a půl korun, přičemž vyvolávací cena byla něco kolem devíti set tisíc. 

Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama