Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

MÓDNÍ VÁŠNĚ: Vlivná růžová

Text: Jess Wood, foto: Pinterest/1.2.2018
Barva, která ještě před pěti lety vyvolávala skeptické asociace jako „kýčovitá“ a „tuctová“, slaví sladkou pomstu. Růžová, konkrétně „mileniální“ růžová, je aktuálně nejžhavějším odstínem v módě, umění i designu.

Co se chystá, viděli snad všichni s účtem na Instagramu: bavíme se o interiéru restaurace Sketch v Londýně. Její růžovoučké stěny, sametové lavice a téměř surrealistická atmosféra jako vystřižená z filmu Wese Andersona je ultimátní manifestací barvy zvané millennial pink. Ano, to je ta barva, která v minulých letech zaplavila nejen naše instagramové feedy, ale i naše životy. Přitom tak ještě před pěti lety neměla růžová ani náhodou dobrou reputaci a byla spojována především s jistým druhem nejapného holčičkovství. Prostě to byla barva Barbíny a Paris Hilton. Barva, která říkala: „Jsem hloupá a povrchní,“ což byl přesně důvod, proč ji například ve filmu Pravá blondýnka z roku 2001 nosila Reese Witherspoon (a proč ji všichni coby právničku ve filmu podceňují). Ale růžová jim to stejně jako Reesina filmová postava ukázala. V nové „mileniální“ podobě – jemné, pudrové variantě – si podmanila svět jako žádná jiná barva tohoto století. Začínalo to opatrně v nultých letech například růžovými shoppery módní značky Acne či krabicemi na boty Miu Miu, ale v posledních letech je růžová přítomná snad na všem, na co si vzpomenete. Tím myslíme doopravdy všechno: od Rihanniných pantoflí pro Fenty Puma přes hrnce Le Creuset až po růžové melíry v účesech třicátníků a skoro třicátníků. Proč myslíte, že je v poslední době tak oblíbený motiv plameňáka, kterého příroda oblékla do růžové nádhery? V září 2016 byla v New Yorku otevřena italská restaurace Pietro Nolita, která je zařízená hned v osmi odstínech růžové a na ubrouscích má text „pink as fuck“. Hostům nabízí také růžová jídla a koktejly. Mrkněte na hashtag #pietronolita a uvidíte, jak svou růžovou zbořili Instagram.

Ne prostě jen tak nějaká růžová

Přesný odstín barvy millennial pink zůstává kupodivu nejasný. Podle internetu má dost velkorysé rozpětí: od fasády Grandhotelu Budapešť ze stejnojmenného filmu Wese Andersona (nahoře vpravo), přes zeď, kterou si doma nechala vymalovat Kendall Jenner (aby potlačila pocity hladu) po růžovou z obalů kosmetické značky Glossier. Za mileniální růžovou se dnes vlastně označují skoro všechny růžové odstíny, přestože je jedna víc jahodová, jiná spíš do lososova a třetí připomíná barvu grepu. Jedna jediná vzorová millennial pink totiž neexistuje. V každém případě jsou ale mimo hru modré podtóny a růžová je někdy něžná až tak, že přechází do béžova. Co jemnou růžovku dělá tak mileniální, vysvětlila Color Marketing Group – mezinárodní nezisková organizace, která sdružuje profesionály v oblasti barevného designu. V roce 2014 označila právě béžovorůžovou za barvu nadcházející sezony a pojmenovala ji „shim“, novotvarem složeným z anglických osobních zájmen she a him, protože podle ní tahle barva není ani mužská, ani ženská, ale dodává harmonii všem lidem a všem předmě- tům během všech ročních období. „V dnešním světě je tolik stresu, že lidé hledají barvy a struktury, které je alespoň na moment uklidní. Proto je obzvlášť populární také kombinace mileniální růžové a sametu. Je to spojení měkkého materiálu s vizuální hebkostí,“ říká Mark Woodman, bývalý ředitel Color Marketing Group, který nyní vede vlastní firmu v oblasti barevného poradenství.

Celý článek si přečtete v aktuální únorové Marie Claire. 

 

 
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole