Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Jak bomber procházel dějinami

Text: Emmanuelle Ducournau, foto: Getty Images/10.10.2017
Bomber drží krok s dobou. Evokuje bouřlivost radikálního mládí, je spojován se skinheady, drsnými rapery i sužíváním syntetických drog. Retrospektiva několika etap letecké bundy, která měla téměř vždy neblahou pověst. Až dodneška.

Na YouTube je více než 50 000 videí, která ukazují, jak tuto původem vojenskou leteckou bundu nosit. Dnes už ho má snad každý, je ztělesněním všeobecné tendence oblékat se unisexově, obsahuje vojenské prvky, odkazuje na drsný svět, evokuje riskantní chování a má špatnou pověst. Bomber byl dlouhá léta odznakem identity, ostře odděloval určitou komunitu lidí od ostatních a za tuto hranici se nikdy nedostal. Až do okamžiku, kdy ho převzala vysoká móda a řetězce s oblečením. Stal se módní záležitostí, která sjednotila všechny spotřebitele. Ze znaku sounáležitosti s určitou vyhraněnou skupinou se stala uniforma pro všechny.

V únoru 1954 přijela Marilyn Monroe do Koreje, aby s nohama v blátě a přesto s úsměvem povzbudila sto tisíc vojáků, kteří byli nuceni na Jihu setrvat i přes to, že válka se Severem již skončila (1950–1953). Aby neprochladla, oblékla si americká ikona bundu, kterou běžně nosili piloti: bomber, model B-15. Byla jednou z prvních žen, které na sebe kdy bomber oblékly, původně to byl totiž model pro muže. Vylepšeným a oblíbeným nástupcem B-15 byl model MA-1. Byl navržen v letech 1950 společností Alpha Industries, výrobcem vybavení pro americkou Air Force. Hladký design modelu MA-1 měl usnadnit pohyb pilotů ve stísněném kokpitu bombardérů (v angličtině: bomber). Kožešinový límec u modelu B-15 se často pletl do postroje padáků, límec u MA-1 je proto vlněný. „Tři typy oděvů pomohly v 19. a 20. století reformovat buržoazní styl: vojenské, sportovní a pracovní,“ připomíná Xavier Chaumette, módní historik. „Tím, že zbavily tělo sešněrovanosti tehdejších denních toalet, umožnily volnější pohyb.“ S návratem vojáků do země a zpátky do továren se bomber začlenil i do života lidových vrstev. Válka ve Vietnamu (1963–1975), první konflikt vysílaný v televizi, jej zapsala do povědomí diváků jako symbol mužnosti a boje. „Nese s sebou ale jakousi rozpolcenost, a to už tím, že jeho svrchní část je v khaki zelené a podšívka v oranžové barvě,“ pokračuje Chaumette. Během let se bomber ve světové pop kultuře ukotvil jako konstantní symbol nezlomného mužství. Například roce 1994 se do obecného povědomí vryla štíhlá figura mladé dívky (Natalie Portman), učednice nájemného vraha, které na drsném vzhledu přidává příliš velký model MA-1 ve filmu Léon. Bunda v khaki barvě je alegorií k jejímu pádu do násilného světa dospělých a zároveň i její schopnosti takovému světu čelit. Nemá rozložitá ramena, ale bomber jí je nahradí. 

Ve velikosti XXL se bomber stal uniformou raperů devadesátých let a uplynulého milénia. Když se v 90. letech rozmohla hip-hopová vlna, začal se na francouzských vysokých školách a gymnáziích objevovat model bomberu Schott, a to v modré, černé nebo vínové barvě. A nosí ho členové mnoha subkultur včetně těch, které jedou v syntetických drogách. „Přestože má kořeny v nespočtu radikálních skupin, které se do něj oblékaly, za svůj dnešní úspěch vděčí bomber dvěma lidem. První se jmenuje Kanye West. V roce 2013, rok před tím, než bomber ovládnul přehlídková mola, objednal raper u Alpha Industries zhruba stovku modelů MA-1, aby všichni členové jeho turné Yeezus – včetně jeho samého – získali jednotný a důstojný vzhled. Druhá osobnost masově propagující bomber je Demna Gvasalia, umělecký ředitel značky Balenciaga a zároveň ředitel společnosti Vetements. Na přehlídce pro podzim/zimu 2015 – kdy Vetements ještě byla jen zajímavá undergroundová značka – představil tento zastánce drsné elegance nadrozměrný bomber v khaki barvě. Rukávy zakrývaly dlaně, délka do půlky stehen jej přiblížila šatům. A strhla se tsunami, ve které dodnes jedou nejen další módní domy, ale hlavně móda ulice.

FOTO INSPIRACE: Bomber

 

Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů
* povinná pole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama