Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Jak obelstít tělo, aby v létě hublo?

Text: Tatiana Urbanová, Foto: Unshplash/2.8.2018
Věděla jste, že léto je jedním z nejrizikovějších období co se týče váhy?

Proč zrovna během prázdnin kila přibývají a jak tomu předcházet nám poradily odbornice na výživu a fitness trenérka.

Pivo nebo víno, toť  otázka
Kdy jindy si dát oblíbený Aperol Spritz či vychlazené pivo než v létě na terase nebo u bazénu? Jenže většina lákavých letních drinků je plná „prázdných“ kalorií. „Dokonce i ovocné koktejly nebo nealkoholické Mojito obsahují často tolik kalorií, že by dokázaly nahradit svačinku či dokonce lehkou večeři,“ upozorňuje na nástrahy letních drinků hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová. Jenže kdo by chtěl pít na festivalu nebo jiné letní akci celý den jen čistou vodu? Například pivo má nižší kalorickou hodnotu než mnohá červená vína. Pokud si pivo dopřejete v omezeném množství, nemusíte se dokonce bát ani toho, že přiberete. Spíše jde o celkové rozložení stravy a pohybu. V porovnání s vínem dokonce poskytuje širší spektrum zdravotních výhod. Pivo je výborným zdrojem vitamínu B2, B3, B6, B9 (kyselina listová) a B12. Navíc obsahuje rozpustnou vlákninu. Benefity piva potvrzuje i hlavní trenérka fitness centra Contours pro ženy Mgr. Kateřina Hollerová: „Pivo je vhodné jako iontový nápoj po sportu, ale bezprostředně po fyzické aktivitě doporučuji zvolit spíše jeho nealkoholickou verzi. Alkoholické pivo si dejte až si tělo trochu odpočinete a především doplníte živiny.“

Hoďte na gril něco zdravého
Další nástrahou léta jsou grilovačky s přáteli. Těch se ale nemusíte bát, pokud se naučíte grilovat zdravěji. „Při opékání masa nebo ryb použijte alobal. Při přímém opékání na grilu vznikají karcinogenní látky,“ varuje Bartolomějová. A dodává: „Ve větší míře grilujte  zeleninu, která z grilu chutná skvěle a obsahuje důležité antioxidační látky. Nejčastěji se grilují pevné kousky zeleniny, jako jsou papriky, lilek, cuketa, ale vynikající je i jarní cibulka, rajčata nebo žampiony.“ Co se týče pečiva, tak se ho snažte vynechat úplně nebo sáhněte po celozrnné variantě. Pozor si dejte na kalorie obsažené v různých dipech a omáčkách. 

Sportujte! Nenechte se zastrašit vysokými teplotami
Léto je jako stvořené pro celou řadu venkovních aktivit, přesto většina z nás raději posedává či dokonce polehává ve stínu nebo v klimatizovaných místnostech. „Místo abychom využili hezkého počasí a šli si ven zaplavat nebo na horskou túru, tak raději hledáme výmluvy, proč to v tom horkém počasí nejde,“ říká Hollerová. Nazout tenisky v tom největším vedru a jít běžet maraton sice může být opravdu zdraví nebezpečné, ale když se chce, všechno jde. „Jít si zaběhat můžete brzy ráno nebo naopak večer, kdy jsou teploty mnohem přijatelnější. Kromě toho se celoročně nabízí možnost jít si zacvičit do tělocvičny nebo posilovny,“ radí Hollerová. Sport je životní styl, nikoliv sezónní záležitost.

Je libo ovoce nebo zmrzlina?
Pokud nedokážete odolat studené pochoutce ve formě zmrzliny nebo nanuku, a zároveň nechcete přibrat, pak pro vás máme skvělou zprávu. Můžete si svou oblíbenou zmrzlinu klidně dopřát, ale měli byste si hlídat složení. Pokud dostanete chutě na zmrzlinu doma, pak si ji můžete vyrobit domácí. „Porce domácí zmrzliny je ideální náhradou dopolední svačinky a na rozdíl od té kupované si sami zvolíte množství cukru  a nezdravá éčka,“ tvrdí Bartolomějová. V případě, že se rozhodnete pro kupovanou zmrzlinu nebo nanuk, zjistěte si složení. „Zaměřte se na množství cukru a to včetně umělých sladidel, důležité je také sledovat, jaké tuky byly použité a jaký druh éček daný produkt obsahuje. Například E476, což je Polyglycerolpolyricinoleát, může mít negativní vedlejší účinky, jako jsou střevní potíže nebo alergie,“ vysvětlujete Bartolomějová. Co se týká ovoce, tak ho jezte s mírou a spíše v dopoledních hodinách. „Při hubnutí nebo při udržení štíhlé postavy není vhodné jíst příliš sladké druhy ovoce, jako jsou banány, hroznové víno nebo přezrálé plody,“ varuje Bartolomějová.

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole