Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Chutná drahé i levné víno úplně stejně? 

Text: Tatiana Urbanová, Foto: Unsplash, Gotberg/9.8.2018
Vinařství je multi-miliardový byznys, ale tento alkoholický nápoj je spíše psychologickým artefaktem. Jak to myslíme? 

Přiznejme si to. V rozpoznávání rozdílů mezi jednotlivými víny nejsme tak docela dobří. Dokonce i experti mohou být snadno oklamáni. Když jim zavážete oči a dáte jim rozpoznat různé chutě a vůně, ve většině případů se budou mýlit. Víte, že pokud přilepíte na láhev zavádějící etiketu, jejich názor na to, co pijí, se někdy až dramaticky změní. Můžete dokonce zahřát bílé víno a obarvit ho na rudo a spousta odborníků ho bude posuzovat jako červené... 

Tato odhalení jsou obvykle provázena šokovanými tvářemi znalců vína a radostnými úšklebky laiků. Ale faktem je, že většina našich degustačních zkušeností se děje v naší hlavě, nikoliv v ústech. Na tom však není nic zvláštního. Vlastně mnoho z toho, co zažíváme, je založeno na osobní percepci, za kterou je zodpovědná mysl. Jen na to často zapomínáme.

Pokusíme se uvést ještě jeden příklad. Představte si, že máte ohromné jmění a chcete si pořídit nový obraz. Můžete si koupit originál, který stojí deset milionů, ale přítel z umělecké sféry vám řekne, že se objevil úžasný plagiát, který spousta odborníků, a dokonce i umělec sám, označili za původní dílo. Na tuto záměnu se přišlo až v okamžiku, kdy byl podvodník zatčen. Tato mistrovská kopie by vás vyšla ovšem “pouze” na půl milionu. Proč byste tedy platila za originál? (Předpokládejme teď, že obraz neberete jako investici.) Protože spolu s uměleckým dílem si kupujete i jistou psychologickou satisfakci, že je plátno pravé. A právě ta má hodnotu milionů, jakkoliv je to nelogické. Obraz se totiž nemění, ale náš pohled na něj ano.  

Naše mysl přijímá nonstop podněty z okolního světa, ale tyto informace jsou pouze surový materiál, který tvoří základ pro naše zkušenosti. V hlavě si vše, co vnímáme opřádáme miliony slov a vytváříme ke každému zážitku příběhy. Ty pak zpětně ovlivňují zážitek samotný a staví ho do jiného světla. Takový zákulisní popis je pro nás stejně reálny, jako to, jak chutná víno či jak vypadá obraz.  

Takže pokud jste zapřisáhlá milovnice vína, nemusíte se cítit špatně, že jste právě zaplatila pět stovek za láhev, kterou ve výsledku (ať už se zavázanýma očima nebo ne) nerozeznáte od Sklepmistra. Co vás příjemně brní na jazyku totiž není chuť samotná, ale příběh, který se skrývá za každou skleničkou. 

Jestliže jste teď dostala z našeho článku chuť na víno a jste trochu v rozpacích z toho, zda sáhnout po drahé láhvi, za kterou se skrývá kousek historie či raději zvolit levnější variantu, protože je to ve finále jedno, máme pro vás řešení. Co takhle okusit některý z výrobků vinařství Gotberg. Nachází nedaleko Hustopečí v obci Popice na jižní Moravě a vzniklo v roce 2003 a první vína uvedlo na trh v roce 2010. Od svého vzniku se vinařství věnuje výrobě kvalitních přívlastkových vín a zaměřuje se na tradiční i nové odrůdy, které do zdejší lokality patří a kterým se zde dobře daří. Spojte tedy příjemné s užitečným - v této volbě najdete české vinařské dědictví, lahodnou chuť a příjemnou cenu v jednom. Tak na zdraví. 

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole